Какво открадна Стив Джобс от Ritz-Carlton

Какво открадна Стив Джобс от Ritz-Carlton

"Кое е най-страхотното изживяване, което сте имали като клиент?"

С този въпрос обикаляли из централата на Apple в Купертино, Калифорния, Стив Джобс и Рон Джонсън, когато се подготвяли да открият първия магазин на Apple. Тогава получили много еднакви отговори от повечето от служителите си, разказва в списание Inc. Мика Соломон - американски консултант, лектор и автор. Отговорите не били свидетелства за много добро обслужване в магазините на Best Buy, например, или на който и да е друг магазин, с който Apple скоро щяла да се състезава на пазара. Най-вече служителите отговаряли "Изживяването беше в Ritz-Carlton". Или пък казвали "В хотел Four Seasons". Изброявали имената и на други петзвездни хотели в Щатите. Затова, Apple впрегнала всичките си бъдещи мениджъри в бъдещите й магазини Apple Store и ги записала в програмата за обучение на лидери на Ritz-Carlton. 

Откъде, мислите, дошла идеята за поставяне на дървени маси, подобни на тезгяха на една рецепция или бар, на които да бъдат поставени продуктите на технологичната фирма? От там. 

Нещо друго, по-малко видимо, което Apple "откраднала" от Ritz-Carlton, бил моделът на обслужване на клиенти. Предложила им петзвездно отношение и гостоприемство. Въвела предварително подготвен модел, който накратко може да се опише така: "Потребителско обслужване с нюх... То изпълнява дори неизразените желания и нужди на нашите гости". Фразата е формулирана от Ritz-Carlton. Така, служителите на Apple били инструктирани да удовлетворяват неизразени желания. Това бил най-вероятният начин да се изгради база от много ангажирани с марката лоялни потребители. 

Как се провеждало специалното обслужване на Apple? Всичко започвало за клиентите още преди да са се появили лично в магазина. Ако някой от тях използвал приложение на Apple Store, той вече можел да се възползва от "революционно" друго приложение. То давало възможност на хората да си насрочат лична среща с представител на Apple в точен час. Служителят се ангажирал да ги очаква. 

Ако пък няма среща, доброто обслужване започвало с поздрав, веднага щом някой клиент влезел в магазина. Служителят, който отправял поздрава, както всеки представител на Apple, трябвало да отговаря на условието 1.) да се радва че работи там и да приема хората наистина сърдечно и 2.) да има отлични компютърни познания и знания в областта на услугите. 

Често тези служители запомняли името на клиента, без да се налага той да им го повтаря. Имало и практика първият служител да предава името и детайли на колеги - съвсем дискретно. Например, като казвал "Джим Джонсън, червена фанелка, BlackBerry". Клиентът се чувствал добре дошъл. 

Служителите на Apple, според неписания кодекс на компанията, въведен от Стив Джобс, трябвало най-вече да слушат, малко да говорят,  да разбират за какво е дошъл клиентът и лично да го направляват в посока да получи желаното.

Идеята била, че колкото по-разбран, чут и разпознат се чувства човекът, толкова повече ще се приближава той към покупката на продукт. Така се изграждала добра и сигурна връзка с клиентите, центрирана около техните желания и нужди, която им давала комфорт, вместо да се плашат от технологиите, които за тях били нещо ново. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

„Европа срещу Китай“: Автомобилното изложение в Мюнхен e следващото бойно поле в борбата за пазарен дял
Шефът на BMW: Забраната на двигателите с вътрешно горене в ЕС е голяма грешка
Боксовият ветеран Майк Тайсън ще се бие с 48-годишният Флойд Мейуедър през 2026 г.
Истинската роля на имейла
Защо всяка работна среща трябва да започва точно навреме
Управителят на Датската централна банка призовава сънародниците си да обмислят въвеждане на еврото
Mastercard подкрепя Иван Иванов – новата българска тенис звезда, шампион при юношите на „Уимбълдън“ за 2025 г.
На днешната дата, 6 септември. 140 години от Съединението на България