Патриархът на IKEA

Патриархът на IKEA

Ако сагата е епична приказка със символични подробности, то историята на IKEA е истинска сага. Бизнес развитието на шведския гигант в обзавеждането, основан през 1943 година от Ингвар Кампрад, определено може да бъде наречен така, пише Business Insider.

Пътят на компанията съчетава успехи, пречки и внимателно поддържана митология по отношение на имиджа на т.нар. патриарх IKEA Ингвар Кампрад.

Той сега е на 86 години, но все още е много активен в бизнеса. Въпреки че се пенсионира като изпълнителен директор през 1986 година. Днес ролята му в компанията е предимно консултантска. И остава председател на Фондацията на семейство Кампрад.

Откакто предприемачът се отправи към оттегляне, започна да се коментира въпросът за уменията на следващото поколение на върха на IKEA – тримата му синове. Представители на компанията в Хелзингборг, където се намира централата й, подчертаха, че Кампрад я посещава все по-рядко. Идеята им бе да се изтъкнат, че последните търговски успехи на фирмата са постигнати след пенсионирането на основателя й. И че тя живее и се развива добре.

През януари IKEA обяви годишни печалби от 3,2 милиарда евро. Това е с 8% повече в сравнение с годината по-рано. И всичко това е постигнато в „постпатриахалната” бизнес епоха на производителя, когато патриархът е в пенсия.

Объркването на нещата и грешките са неизменна част от личния житейски път на Ингвар Кампрад, който за мнозина остава противоречив човек. За 70 години компанията му премина през не едно и две скандални обвинения – детски труд, тайни фондации с милиарди евро укрити данъци, унищожение на извечни защитени гори, принудителен труд от политически затворници в Източна Германия, корупция в Русия. Списъкът е дълъг. Включва и нацисткото минало на Кампрад през 40-те години, както и твърдения за шпиониране на служителите му във Франция през 50-те. Така, понякога основателят на IKEA е бил най-лошият й враг. Същевременно винаги е бил смисълът й. Зад кулисите пиар мениджърите на шведската марка трябва да управляват този имиджов парадокс, използвайки публичността му умно. Като намаляват негативите от присъствието му и подчертават гениалността му.

Никой днес не оспорва бизнес уменията на възрастния шведски предприемач, както й енциклопедичната му памет. Точно толкова легендарно е и скъперничеството му. Както и привидно глупавите му постъпки и изказвания. „Имам достатъчно пари, но всъщност не аз имам парите, а фондацията”, е казвал той. Мнозина са му припомняли, че е най-богатият човек в Швеция.

Джон Стенебо – един от топ изпълнителните директори в IKEA, работил с Кампрад 20 години, пише, че не познава по-умен човек. Нарича го „Ингвар Скрудж” по името на известния със скъперничеството си анимационен герой Чичо Скрудж. Самият Стенебо напусна компанията заради неразбирателство със синовете на основателя и написа книга със заглавието „Истината за IKEA: Как IKEA изгради глобалният си бранд в обзавеждането”. Той обяснява, че шведите винаги са прощавали на Кампрад, защото в медиите е говорил за личните си проблеми. Например за борбата си с алкохола. Това го отличава от арогантността на други бизнес лидери в страната му. Освен това мнозина, естествено, се възхищават на успеха му.

Бъдещето на глобалния бизнес на IKEA открай време е обект на прогнози и теории. Мнозина се питат как ще се развие фирмата и дали трудолюбивият Кампрад, роден в шведската провинция, ще предаде упоритостта си в бизнеса на синовете си, на които се пада нелеката възможност да управляват глобален гигант.

Дали ще бъде гладък преходът в наследяването? Никога не е сигурно. Смяташе се, че един от тримата синове ще застане начело, поемайки вездесъщата роля на баща си.

От три години и половина говорител на бащата и тримата му синове е норвежец на име Пер Хегенес. Този норвежки пиар заяви пред френския вестник “Le Monde”, че и тримата синове са напуснали оперативната си роля в мениджмънта на IKEA. Така че най-големият - Петер - няма да оглави бизнеса. И тримата наследници показаха ясно, че желаят да работят за фондацията на IKEA, не да членуват в борда на директорите на производството. „Тяхната роля е да поредадат културата и философията на IKEA на следващото поколение”, коментира Хегенес.

Официално, разделението на ролите е направено според интересите и характера на вски от братята. Джонас е творчески тип. Той е образован дизайнер. Има умения в областта на продуктовото развитие. Матиас е по-ориентиран към бизнес процесите. Интересува се от глобалната концепция на компанията. Питър е икономист. Помага в разработването на банката Ikano, създадена от баща му. Предпочита да остане там.

„Те избират този начин, защото това им дава нужната дистанция, от която могат да държат под око случващото се и да следят дали се следват основните принципи, които изградиха успеха на IKEA”, обясни още Хегенес. „Всичко е направено, за да се подсигури, че IKEA ще живее вечно”, добави той.

Всъщност тази сложна постройка (на йерархията в управлението на компанията) е проектирана с данъчна цел – за да подсигури оцеляването на бранда IKEA след смъртта на бащата Ингвар и в случай на неразбирателство между синовете му.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ