Простичките неща, които добрите оратори никога не пропускат

Простичките неща, които добрите оратори никога не пропускат

Простичките неща, които добрите оратори никога не пропускат

Някои хора в маркетинга обичат да се учат от грешките си. Други предпочитат да се учат, като четат какво да правят вместо какво да не правят.

През миналия месец например Business Insider представи материал на тема „10 фрази, които страхотните публични оратори никога не казват”. Много от читателите след това отговорили „Добре, но какво ще ни посъветвате да правим в публичното говорене (а не да не правим)”.

В тази връзка американският бизнес сайт представя съвети за комуникиране на добри истории, отлично представяне на сцена и изнасяне на презентации. Съветите са на предприемача Борис Велтхуйзен ван Зантен – основател на TwitterCounter и The Next Web. Той казва, че по време на презентация на идея пред клиент или публика, винаги трябва да правим следното:

1. Подсилете вашето представяне. На много конференции ще бъдете представени преди да се качите на сцената. Представянето ви не бива да бъде задочно. То трябва да накара публиката да очаква с нетърпение да чуе вашата история. Дори тя да е научила малко за вас, винаги има смисъл да кажете още нещо. Разбира се, не пренатоварвайте всички с информация. С едно или две изречения обяснете защо вашият житейски, професионален или образователен опит има значение. И защо вие сте перфектният човек да споделите това, което ще кажете.

2. Помогнете на всички да ви намерят. Много презентации свършват със слайд, в който са изброени името на говорителя, неговата уебстраница, профилът му в Twitter и имейл адреса му. Този слайд обикновено се показва за 3-4 секунди, преди прожекторът да се изключи. Винаги предлагайте информация за контакт с вас и я задържайте на екрана достатъчно дълго.

Съвет, ако сте в публиката: Ако слушате интересен говорител и усещате, че презентацията му върви към своя край, а ви се струва, че няма да имате време да запишете контактите му, може да реагирате, като снимате екрана със смартфона си.

3. Споделяйте истинските си истории. Хората обичат историите. Най-добрите презентации, изнасяни някога, не са презентации – те са истории, разказани от хора с невероятни изживявания. Ако искате да обясните нещо на публиката, вижте дали може да го преведете в история, анекдот или шега. Ако в историята, която разказвате, нещата са се случили на вас, още по-добре. Ако тя е смешна – перфектно!

4. Забавлявайте толкова, колкото информирате. Никога не забравяйте, че хората ще ви слушат по-внимателно, ако им казвате нещо, докато си прекарват времето добре.

5. Времето е най-ценният човешки ресурс. Докато й говорите, вие всъщност вземате на заем от времето на публиката ви. Тя инвестира във вас времето си. В отговор на тази инвестиция й дайте нещо полезно. Ако са ви дадени 30 минути, използвайте от тях само 25. Колкото по-добра е презентацията ви, толкова повече въпроси ще ви бъдат зададени. По обратната връзка ще разберете дали публиката се е почувствала уважена.

6. Осигурете нещо, което хората да си отнесат у дома. Освен материален подарък, то може да бъде силна фраза, която хората да си запишат. Може да е вдъхновяващ цитат. Или практичен съвет, който да приложат в живота си още утре.

7. Повтаряйте се. Чувствайте се свободни да повтаряте едни и същи тези, фрази и думи. Естествено е не всички от публиката да възприемат всичко, което казвате. Изследвания показват, че средно хората обработват и осмислят едва 30% от чутото при публична реч. Тези 30% превеждат по начин, който да се впише в собствената им перспектива и приоритети. Ето защо няма да е фатално да се повторите няколко пъти. Ако обаче обясните един и същи принцип повече от четири пъти, е прекалено много.

8. Помогнете на публиката да запомни поне едно нещо. Много е лесно да я претоварите с информация. Мислим си „Хей, имам половин час, мога да кажа толкова много неща!”. Мислете по следния начин: „Ако 10% от хората в публиката наистина слушат историята ви и запомнят едно или две ключови неща, които могат да внедрят в живота си, сте си свършили работата. Ако продавате нещо на клиент, е много важно да изложите идеята си с прост език, ясно и отчетливо, без излишни подробности.

9. Свържете се истински с хората пред вас. Без значение колко е голяма тълпата, целта ви е да накарате всички събрани хора да се почувстват така, все едно говорите на всеки един от тях по отделно. Това може да стане с някои прости трикове. Например като гледате в очите колкото може повече от тях или като помахате на няколко. Колкото по-голямо е помещението, в което говорите, толкова по-вероятно е публиката да не види на кой точно махате и кой гледате. Така десетки хора може да си помислят, че сте им обърнали персонално внимание. Помнете: Може да говорите на група от хора, но тя винаги е съставена от отделни личности. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ