Кризи и комуникации: Има ли лоша реклама (казус 11)

Кризи и комуникации: Има ли лоша реклама (казус 11)

Собствениците и висшите ръководители в бизнеса имат отговорност към публичното си поведение - и заради служителите си, и заради клиентите, чието доверие се губи лесно, какъвто е случаят в поредния казус от съвместната ни поредица с пиар експерта Константина Маркова

Г.П. е съсобственик на сериозна компания за транспорт и логистика в голям град. Той е лицето на фирмата - местна знаменитост, редовно присъства и в светските хроники в локалните медии, а съдружничката му работи “зад кадър”. Една вечер Г.П. се блъска с автомобила си в няколко паркирани коли. Едната от тях е собственост на местен журналист. Полицията установява, че водачът е бил зад волана след употреба на алкохол - с 0,6 промила в кръвта. Започва производството срещу него. Случаят става публичен, валят критики в социалните мрежи, медии търсят Г.П. за коментар. Той не само вярва, че “няма лоша реклама”, но и минава в контраатака - “съвсем малко бях пил, няма пострадали хора, аз ли съм най-големият проблем в тоя град?”. Клиент реагира с негативна обратна връзка - смята ли Г.П., че шофьорите му могат да пият “съвсем малко” по време на работа? Съдружничката на Г.П. настоява да се вземат мерки. Каква е правилната стратегия за компанията?

Има лоша реклама и тя може да нанесе тежки удари на бизнеса. Да се омаловажава чувствителната тема с употребата на алкохол зад волана при продължаващите тревожни статистики за пътния травматизъм в България е много лоша идея. Особено когато идва от публична фигура с влияние в местната общност - и на всичкото отгоре, от транспортния сектор. Какъв пример се дава на шофьорите във фирмата, наистина? В контекста на обществените нагласи, според които промилите в кръвта по време на шофиране трябва да са нула, а близки на загинали на пътя настояват за по-строго законодателство спрямо нарушителите, няма значение колко “малко” е пил Г.П.

Какви стъпки трябва да предприеме компанията?

Първо, Г.П. трябва да коригира публичната си позиция за инцидента - пред клиентите си и пред обществеността. Дали ще е с интервю в силна медия (най-добре там, където работи журналистът с ударения автомобил), дали ще отдели време да разговаря поотделно с всички свои клиенти, зависи от отзвука и мащаба на недоволството - но задължително трябва да признае грешката си. Да се извини за емоционалната си защитна реакция, с която е омаловажил нарушението (все пак според законодателството би следвало да остане без шофьорска книжка за 6 месеца и да плати глоба).

Екипът трябва да следи за спекулации около шофьорите на фирмата в мрежите и медиите. Възможно е конкуренти да се възползват от ситуацията и да направят внушения за стандартите, свързани с употребата на алкохол по време на работа. Съмнения, свързани с професионализма и дисциплината на шофьорите, могат да развалят дългогодишни партньорства и да съсипят бизнес резултатите на компанията.

Добрата новина е, че Г.П. има съдружничка. Сега е моментът тя да излезе на фронта и да стане лице на компанията, поне до пълната реабилитация на партньора й. Да се позиционира като ръководителя с отговорността за този бизнес, “сърцето и мозъка” на компанията. Ако е необходимо - да премине през професионално обучение по медийно и публично говорене, за да влезе по-успешно в новата си роля. А Г.П., загубил доверие с поведението си на пътя, трябва да се покрие за известно време. Да избягва поводи да влиза в медиите, дори и в светските хроники, защото вероятността името му дълго време да се цитира в контекста на катастрофата, е много голяма. Скандалите винаги привличат повече внимание от позитивните новини.

Съдружничката на Г.П. е добре да възложи изработването на комуникационна стратегия, която да убеди всички във високите стандарти на работа и професионализма на целия екип. Това е неизбежна стъпка за възстановяване на репутацията на компанията. Разбира се, провинилият се съсобственик не трябва да участва в “трансформацията”. Но в комуникационните активности може се включат самите шофьори и преките им ръководители. Има достатъчно атрактивни формати, които могат да представят добрите практики и истории на компанията пред важните ѝ аудитории. В най-добрия случай - с участието и на доволни клиенти, които да свидетелстват за качеството на услугата на транспортната фирма.

Разбира се, не винаги на разположение има съдружник, който да поеме кормилото в подобни ситуации. Тогава собственикът може да привлече изпълнителен директор с авторитет и доверие в бранша, а ако вече има такъв кадър, да му делегира и публичната функция, и отговорността по ребрандирането, ако то се налага.

Важни мерки за превенция

Очевидно е, че съсобственикът Г.П. се е превърнал в “местна знаменитост” без да разчита на специалист по изграждане на лична репутация. Едва ли присъствието му точно в светските хроники помага на бизнеса му. А първоначалната му отбранителна реакция към инцидента е недопустима по всички комуникационни стандарти.

Собствениците и висшите ръководители в бизнеса имат отговорност към публичното си поведение - и заради служителите си, и заради клиентите, чието доверие се губи лесно, а и заради примера, който дават чрез общественото си влияние. Добре е да се доверяват на професионалисти, когато изграждат публичния си образ. Така не само ще бъдат по-ефективни “посланици” на компаниите и брандовете си, но и ще се застраховат срещу напълно излишни комуникационни кризи. Кой би искал да влага време, усилия, нерви и средства да “гаси пожари”, вместо да развива бизнеса си?

***

Константина Маркова има близо 25 години опит в комуникациите и връзките с обществеността в различни сектори – от медии, през индустриални производства до браншови организации и институции в изпълнителната власт. Основава HeatMark Communications през 2021 г. с фокус върху управлението на корпоративна и лична репутация и превенция и комуникация на кризи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Борба с водната криза: Англия строи два нови язовира за първи път от 30 години
На днешната дата, 31 май. Международен ден за борба против тютюнопушенето
Премиерът Росен Желязков прие покана на Зеленски за срещата "Украйна-Югоизточна Европа"
Rakuten Viber представя нови интерактивни инструменти за по-ефективна бизнес комуникация
Времето: Нови следобедни валежи се задават от запад
Бившият президент Байдън е оптимистично настроен за заболяването си и смята, че може да "победи това"
Недостиг на захар хвърля в криза индустрията за производство на ром в Куба
Неизвестно за известните: Спечелена олимпиада по математика е първата стъпка на милиардер и онлайн търговец на дребно