Кризи и комуникации: Злополука на терен (казус 10)

Кризи и комуникации: Злополука на терен (казус 10)

Случва се и на най-добрите, а при неподготвените рискът е неизбежен спътник – трудова злополука, предизвестена от излязла извън контрол ситуация. Оправдания, прехвърляне на вина – сценариите са известни, но не и правилни като реакция. Какво следва и как трябва да се процедира – вижте съветите на пиар експерта Константина Маркова    

За 15 години Н.Р. се е доказал като доверен подизпълнител на строителни компании, като им отдава машини и квалифицирани оператори под наем. Бизнесът процъфтява, докато не се случва инцидент на строителна площадка на фирмата Х., с която Н.Р. работи от години. Операторът на Н.Р. е прегазил работник на Х., докато работи с комбиниран багер на терен. Кракът на пострадалия е ампутиран. Става ясно, че потърпевшият е бил на работа под въздействието на алкохол, а пък операторът на багера не е този, когото Н.Р. е изпратил на обекта - а негов приятел с по-ниска квалификация, помолен да го “покрие” тихомълком за няколко часа. Случаят влиза в медийните хроники с имената на двете компании - Х. и на Н.Р., заедно с информацията, че е извършена проверка от Инспекцията по труда и е образувано досъдебно производство. Н.Р. вижда че собственикът на строителната фирма Х. опитва да прехвърли цялата отговорност върху него в публичното пространство. В медии излизат материали с фокус върху “виновния оператор на багера”. Каква комуникационна стратегия трябва да предприеме подизпълнителят Н.Р.?

Според българското законодателство отговорност за трудовите злополуки носи този, който възлага работата. В конкретния случай това е фирмата Х, наела подизпълнителя Н.Р. и неговия оператор на багер. Затова, след като осигури най-добрата медицинска грижа за пострадалия и говори с близките му, ръководството на Х. следва да събере своите адвокати, координатора си по безопасност заедно с опитни консултанти в областта, и експерти по кризисна комуникация. И да се подготви за напрегнати дни на разследвания (МВР е длъжно да провери и хипотезата за предумишлено убийство), вероятни съдебни искове (от работника, близките му, а може би и от държавата), да има готовност за медийни въпроси и да управлява напрежението сред екипа си (при нужда и с психологическа подкрепа), така че работата да продължи без страх от повторни инциденти.

Какъв риск изобщо поема подизпълнителят Н.Р., обект на анализ на настоящия кризисен случай, след като най-големите правни и финансови последствия за увреждане на здравето на работника са за сметка на възложителя Х.? Като за начало, подизпълнителят също има задължение да контролира персонала си и е отговорен за компетенциите на хората, които извършват дейностите. Договорът на Н.Р. със строителната фирма Х. (има задължително Споразумение по чл. 18 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд) би следвало изрично да го задължава да изпраща оператори с точно определена квалификация на терен. Затова Н.Р. трябва да се подготви за сериозни компенсации, вероятно и съдебни дела. А в публичното пространство, тъй като негов служител е нарушил правилата, лесно може да бъде набеден като най-големия виновник и да претърпи и значителни репутационни щети, с преки последствия за бизнеса му.

Какви стъпки трябва да предприеме Н.Р.?

Първо и най-важно - да помисли какво може да направи за пострадалия и семейството му. Веднага след това - да се погрижи за вътрешната си организация. Важно е да направи разследване и анализ на пробойните в нея, които са дали увереност на негов служител да прехвърли тихомълком и без документи професионален ангажимент на човек без достатъчна квалификация. След това Н.Р. трябва да предприеме категорични действия, с които да покаже на всички заинтересовани страни, че е взел сериозни мерки да няма подобни случаи в бъдеще.

Н.Р. трябва с действия да отчете грешката си, че е изпуснал контрола в собствената си фирма. Да санкционира кадрите си, отговорни за процесите на работа с възложители. Да освободи оператора си, действал толкова безотговорно (оставането му в компанията ще увеличи недоверието към подизпълнителя). И разбира се, да поеме публично отговорността за поведението на оператора - а не да се оправдава с него. Публичният наратив на Н.Р. трябва да е съгласуван с юристи, но и да е подготвен с максимална грижа и съпричастност към пострадалия работник. И най-вече - да комуникира всички мерки за безопасност, които се предприемат оттук нататък и как ще се подобри контролът върху изпълнението им (напр., как се проследява кой се допуска на строителни обекти). Дали ще въведе и извънредни обучения, нови правилници и протоколи на работа, завишени изисквания към операторите на машини, промени в ръководния екип или ще даде друго решение - важното е Н.Р. да е максимално убедителен, че е направил всичко, за да остане този случай първи и последен в практиката му.

Трудовите злополуки не са подходящ повод за масирана публична комуникация, защото тя насочва прекомерно вниманието към пострадалите, които вече преживяват изключително тежък момент. Личната комуникация - със засегнатите страни, със служители, партньори, клиенти, с журналисти, които търсят информация, е много важна, за да не се допуснат спекулации. А писмената комуникация трябва да е абсолютно ясна и точна - без излишна информация и поле за неточни интерпретации. Н.Р. е длъжен и да реагира на всяка фалшива новина, която може да създаде допълнително напрежение у замесените страни.

В настоящия случай Н.Р. най-вероятно е загубил безвъзвратно Х. като възложител, но трябва да обърне внимание на останалите си клиенти, до които е достигнала информацията за инцидента - специално да ги информира за мерките, които е взел, с автентична загриженост за живота и здравето на техните служители. Ще се изискват повече усилия да запази доверието им и да ги убеди, че е подобрил значително управлението, стандартите на работа и контрола върху задачите в компанията. Може проактивно да предложи добавяне на нови, по-строги клаузи (вкл. с по-тежки санкции за себе си) в договорите си с клиентите, които да гарантират, че на техните строителни площадки ще влизат само напълно изправни машини и опитни и квалифицирани оператори.

Не е работа на Н.Р. да коментира, че пострадалият е употребил алкохол - тази информация тъй или иначе вече е в медиите покрай сведенията на разследващите органи, а всеки опит на Н.Р. да омаловажи грешката на своя служител ще направи лошо впечатление и на партньорите му, и на обществеността. Н.Р. не трябва да губи уважителния тон на комуникация към пострадалия и близките му, дори ако Х. започне агресивна медийна атака и съдебно дело.

Важни мерки за превенция

Всеки, който възлага работа, носи отговорност за безопасността и здравето на хората, които е ангажирал. Това не важи само за производствените компании. Малка фирма за услуги, например, може да изпрати свой наемник на граждански договор в командировка и той да претърпи пътен инцидент заради шофиране с превишена скорост, защото не е създадена организация да тръгне навреме.

С опитен партньор в трудовата медицина и безопасността и здравето при работа компаниите могат много по-ефективно да контролират тези процеси и да избегнат десетки рискови ситуации. И да са подготвени с предварително утвърдена процедура при настъпване на инциденти. Комуникационните специалисти могат да съдействат с ясни и разбираеми послания, свързани както с протоколите за безопасност, така и с процедурите за реакция при злополука. Дали екипите ще бъдат запознати с тях на индивидуални срещи, чрез вътрешни бюлетини, чрез специални групови обучения или по друг начин, зависи от това кой е най-ефективният канал за комуникация с хората в съответната компания. Важен е резултатът: всички да са наясно с рисковете и последствията, как да ги избегнат и с кого, кога и как да се свържат при инцидент.

Отговорните компании отиват по-далече от сключването на договор със служба по трудова медицина, което се изисква по закон. Те работят дългосрочно с опитни консултанти по безопасност, защото разбират, че злополуките на работното място носят тежки финансови, морални и репутационни щети. И че няма оправдание за грешки, които са увредили здравето на човек или са отнели живота му, а са могли да бъдат избегнати.

***

Константина Маркова има близо 25 години опит в комуникациите и връзките с обществеността в различни сектори – от медии, през индустриални производства до браншови организации и институции в изпълнителната власт. Основава HeatMark Communications през 2021 г. с фокус върху управлението на корпоративна и лична репутация и превенция и комуникация на кризи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Борба с водната криза: Англия строи два нови язовира за първи път от 30 години
На днешната дата, 31 май. Международен ден за борба против тютюнопушенето
Премиерът Росен Желязков прие покана на Зеленски за срещата "Украйна-Югоизточна Европа"
Rakuten Viber представя нови интерактивни инструменти за по-ефективна бизнес комуникация
Времето: Нови следобедни валежи се задават от запад
Бившият президент Байдън е оптимистично настроен за заболяването си и смята, че може да "победи това"
Недостиг на захар хвърля в криза индустрията за производство на ром в Куба
Неизвестно за известните: Спечелена олимпиада по математика е първата стъпка на милиардер и онлайн търговец на дребно