Мениджърът трябва да е човек, който вдъхновява

Мениджърът трябва да е човек, който вдъхновява

- Госпожо Димитрова, как се подбират хора за работа във „ВИП Секюрити”?

- Ще споделя своя собствен опит. Когато напуснах M-tel след 14 години в компанията, реших, че предпочитам да сменя бранша, отколкото да работя за конкуренти. Без значение колко добра е офертата и въпреки че това щеше да е лесно за мен. Имах чудесно предложение за работа в международна компания, когато реших да кандидатствам за една конфиденциална оферта за работа в jobs.bg. В резултат се срещнах със собственика на „ВИП Секюрити”. Той ми повлия емоционално и реших да поема предизвикателството. Каза ми, че компанията има специфични процедури за подбор, през които трябва да премина. Успокои ме, че те били "чиста формалност", и ми предложи да ги направим в четири поредни дни. Нямах никаква представа за какво става дума и затова поисках да приключим за един ден.

В края на въпросния ден бях толкова уморена, че едва стигнах до колата си. Всичко започна с четири вида тестове за интелигентност. След това следват полиграфски изследвания с т.нар. детектор на лъжата. Това е проверка за лоялност, за това доколко ще бъдеш честен към компанията, дали се е случвало да бъдеш нелоялен към предишните си работодатели. Следва събеседване с психолог, както и психологически тест с 600 въпроса. Аз не се стресирам лесно и съм много уверен в себе си човек. Чувствах обаче, че съм подложена на изключително детайлна и безпристрастна проверка. По-късно сама използвах тези методи, за да подбера хората в моя екип. Това е много добър механизъм, който дава добра преценка какъв е човекът, какви са силните му страни и какъв е начинът му на мислене. Оценката за лоялността е изключително важна в нашия бранш, защото информацията е чувствителна и нейното изтичане може да бъде сериозен проблем.

- Трябва ли една компания да инвестира в своите служители?

- Екипът е ключов елемент за успеха на всеки мениджър. Имах щастието да работя в M-Tel, където социалната политика, обучението и развитието на персонала са на високо ниво. Спомням си добре всички обучения, които преминах там. Знам до каква степен всичко това ме направи съпричастна към компанията, колко много съм научила и колко високо го оценявам. Сега прилагам тези добри практики. За една година във „ВИП Секюрити” проведох десет обучения с екипа. Това са двете най-важни неща за един мениджър – да подбере правилните хора и след това да ги обучава и развива.

- Колко свобода трябва да дава един мениджър на екипа си?

- Това зависи от хората. Преди исках всички в екипа ми да са уникално добри, с добра вътрешна мотивация и сами да правят всичко. След това осъзнах, че няма как всички хора в екипа да са идеални, с голяма вътрешна мотивация и да правят всичко като теб. Обикновено екипите са "шарени", като примерно 80% от хората се справят перфектно, знаят какво правят и можеш да им имаш пълно доверие. Това са хората, на които делегирам най-много правомощия и знам, че когато им поставя задача, ще я изпълнят. Един мотивиран човек, който знае какво иска, ще даде много повече, ако му дадеш свобода и доверие. Има обаче и друг тип хора, които се налага да контролирам, да им задавам параметри и да следя работата им. Няма универсална рецепта, приложима към всички хора. Трябва да подходиш по различен начин към различните хора.

Преди да се науча да делегирам, ми беше много трудно, защото се опитвах да се занимавам с абсолютно всичко. Разбрах обаче, че от затъване в детайли губя от поглед голямата картина и това ми пречи да вземам правилните решения. Научих се да се доверявам на хората. Така виждам голямата картина и едновременно с това съм наясно с процесите, но чрез тях, които са добри експерти в конкретната област.

- Каква е вашата рецепта за създаването на успешен екип?

- Преди всичко трябва да разполагаш с правилните хора, защото в крайна сметка те изпълняват задачите. След това трябва да им бъде поставена много ясно дефинирана цел. Дори най-мотивираният човек ще загуби мотивация, ако няма пред себе си ясно фиксирана, измерима и достижима цел. Всеки един в екипа във всеки момент трябва да знае какво е неговото място и какво трябва да направи, за да върви компанията напред.

Хората трябва да знаят колко са важни за компанията, която от своя страна трябва да се грижи за тях под формата на обучения и инвестиции в тяхното развитие. Те трябва да имат лидер, които да ги вдъхновява, който да им показва посоката, когато се загубят, който ги подкрепя, оставя ги да грешат и им помага да се учат. Това е всичко. Според мен тази рецепта върши чудесна работа. В крайна сметка добрият екип води до висока клиентска удовлетвореност и до по-големи продажби. Двете неща вървят ръка за ръка. Когато работиш правилно с хората, се получава и качеството, и количеството.

- Кои според вас са най-ефективните средства за мотивация?

- Никога не съм смятала парите за мотивация, защото те са краткосрочен фактор. Ако човек получи увеличение на заплатата си, се радва на повечето пари около месец-два и след това се адаптира, като увеличава разходите си. Аз обаче ръководя търговци, при които е важно да има бонуси при преизпълнение на целите. Много харесвам бонусните схеми. Първото нещо, след като подбрах хора за екипа, беше да въведа бонусна схема. В момента я въвеждаме в цялата компания, като бонусите са обвързани с изпълнението на т.нар. KPI (Key Performance Indicators – "ключови показатели за представянето"). По този начин хората се мотивират да направят повече от това, което очаква компанията, и да бъдат възнаградени за положените усилия.

Друго много важно нещо е, когато хората от екипа се сблъскат с проблем, чието решаване не зависи от тях, мениджърът веднага да "поеме топката" и да им помогне. Ако не го направи, хората ще загубят мотивация. Моят принцип е да бъдем рамо до рамо "в боя" и да празнуваме заедно победите. Когато има проблем, разговарям с човека, който е в основата на нещата. Всичко си остава между нас, учим се и се променяме бързо. В същото време ескалираме успехите и хубавите неща и правим така, че всеки да се гордее с постиженията си пред цялата компания.

Когато се възхищаваш на човека, който те води, и когато той е добър лидер, дори самият факт, че той е доволен и оценява това, което си направил, те прави щастлив. Това работи лично за мен като мотивация и виждам, че и за моите хора е така.

- Кои са най-важните качества на един лидер?

- Ще дам един пример. Аз дойдох тук, защото собственикът на „ВИП Секюрити” ме вдъхнови да работя за него. Въпреки че имах и други добри предложения. Когато става дума за мениджър, аз си представям някой, който може да те вдъхнови и който може да ти даде емоцията, заради която да тръгнеш напред и да не спираш въпреки трудностите. Не смятам, че е необходимо ръководителят да е добър експерт във всички области. Един истински лидер обаче трябва да може да те вдъхнови и да те научи на нещо с личен пример. Срещала съм много добри мениджъри, но малцина добри лидери. Комбинацията между двете е нещо страхотно, но е рядко срещана.

В крайна сметка най-добрата оценка за един мениджър е работата на хората в неговия екип. Няма нищо по-хубаво от това хората от екипа ти да станат по-добри от теб. Това е най-голямата награда за добре свършена работа на мениджъра.

Начо Стригулев, сп. "Мениджър"

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ