Как да поднасяме истински конструктивна критика?

Как да поднасяме истински конструктивна критика?

На всеки се е случвало да гледа в ужас как някой колега разбива възложения му проект и след това пита: „Е, как се справих?”

В такива случаи, след като преодолеем първичното желание да се впуснем в неприятен разговор, се сблъскаме със следното решение: дали да му кажем истината така, както ни идва отвътре – по груб и безцеремонен начин, – или да му помогнем чрез рецензия.

Да знаете как да поднасяте конструктивна обратна връзка е едно от най-важните умения, необходими в света на бизнеса, а и във всички останали сфери на живота. Хората се нуждаят от нашата обратна връзка, за да израснат до най-доброто си „аз”, но ако не я поднасяме правилно, тя може да бъде безрезултатна и дори деструктивна.

И така, как да подхождаме при даването на конструктивна критика? Изготвил съм кратък списък с 5 насоки. Следвайте ги и ще успявате да превърнете неловките моменти в истински полезни преживявания.

1. Търсете подходящото време

Никога не бързайте да критикувате. Едва ли бихте искали да слезете от подиума и да се натъкнете на приятел, който да ви каже, че сте говорили твърде бързо, аргументите ви са били неубедителни или сте надвишили отпуснатото ви време. Кажете нещо мило сега, а после изберете по-подходящ момент, за да поднесете рецензията.

2. Вгледайте се в себе си

Наистина ли мислите това, което казвате, или използвате маската на „конструктивната критика”, за да прикриете личния си емоционален багаж или проблемите, които имате с този човек?

3. Стъпвайте внимателно

Ако човек се чувства лично нападнат от думите ви, неговият защитен механизъм ще се задейства и той няма да може да асимилира рецензията ви. Опитайте се да поднесете последната под формата на анекдот или вдъхновяваща история за известна личност, преминала през същото. Много по-лесно е да преглътнем критиката, когато тя не се отнася пряко за нас и нашите грешки.

4. Концентрирайте се не върху човека, а върху неговите действия

Не човекът е мързелив – просто докладът му е немарливо написан. Не човекът е некомпетентен – просто редакторският процес не е доведен докрай. Уверете се, че оценявате действията на събеседника си, вместо да се вторачвате в личността му.

5. Не поднасяйте конструктивна обратна връзка, ако това не е необходимо

По-добре изчакайте грешката да се повтори. Тогава можете да споделите мнението си, разбира се, вземайки предвид гореспоменатите 4 съвета.

Помнете, че неправилно поднесената критика може да обиди или уплаши хората около вас. Използвайте я мъдро и тя ще бъде трамплин към растежа и усъвършенстването.

Чарли Херари, главен изпълнителен директор на H3 & Co, за Entrepreneur.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Лидерът на опозицията в Турция: Събрани са над 25 млн. подписа в подкрепа на кандидатурата на Екрем Имамоглу за президент
На днешната дата, 14 декември. Имен ден празнуват Снежана, Снежа, Снежанка
Какво можем да научим за лидерството от шефовете на JP Morgan, Netflix и Nasdaq?
Археолози: Римската окупация е донесла нови болести в Британия
Беларус освободи Nобелов лауреат и опозиционери в замяна на облекчаване на санкции от САЩ
Андрей Бабиш отхвърли варианта Чехия да гарантира заем за Украйна
Шефът на Бундесбанк се е прицелил в председателския пост на ЕЦБ
Intel е близо до придобиване на стартъпа за AI чипове SambaNovaдо в сделка за 1,6 милиарда долара