Как да поднасяме истински конструктивна критика?

Как да поднасяме истински конструктивна критика?

Как да поднасяме истински конструктивна критика?

На всеки се е случвало да гледа в ужас как някой колега разбива възложения му проект и след това пита: „Е, как се справих?”

В такива случаи, след като преодолеем първичното желание да се впуснем в неприятен разговор, се сблъскаме със следното решение: дали да му кажем истината така, както ни идва отвътре – по груб и безцеремонен начин, – или да му помогнем чрез рецензия.

Да знаете как да поднасяте конструктивна обратна връзка е едно от най-важните умения, необходими в света на бизнеса, а и във всички останали сфери на живота. Хората се нуждаят от нашата обратна връзка, за да израснат до най-доброто си „аз”, но ако не я поднасяме правилно, тя може да бъде безрезултатна и дори деструктивна.

И така, как да подхождаме при даването на конструктивна критика? Изготвил съм кратък списък с 5 насоки. Следвайте ги и ще успявате да превърнете неловките моменти в истински полезни преживявания.

1. Търсете подходящото време

Никога не бързайте да критикувате. Едва ли бихте искали да слезете от подиума и да се натъкнете на приятел, който да ви каже, че сте говорили твърде бързо, аргументите ви са били неубедителни или сте надвишили отпуснатото ви време. Кажете нещо мило сега, а после изберете по-подходящ момент, за да поднесете рецензията.

2. Вгледайте се в себе си

Наистина ли мислите това, което казвате, или използвате маската на „конструктивната критика”, за да прикриете личния си емоционален багаж или проблемите, които имате с този човек?

3. Стъпвайте внимателно

Ако човек се чувства лично нападнат от думите ви, неговият защитен механизъм ще се задейства и той няма да може да асимилира рецензията ви. Опитайте се да поднесете последната под формата на анекдот или вдъхновяваща история за известна личност, преминала през същото. Много по-лесно е да преглътнем критиката, когато тя не се отнася пряко за нас и нашите грешки.

4. Концентрирайте се не върху човека, а върху неговите действия

Не човекът е мързелив – просто докладът му е немарливо написан. Не човекът е некомпетентен – просто редакторският процес не е доведен докрай. Уверете се, че оценявате действията на събеседника си, вместо да се вторачвате в личността му.

5. Не поднасяйте конструктивна обратна връзка, ако това не е необходимо

По-добре изчакайте грешката да се повтори. Тогава можете да споделите мнението си, разбира се, вземайки предвид гореспоменатите 4 съвета.

Помнете, че неправилно поднесената критика може да обиди или уплаши хората около вас. Използвайте я мъдро и тя ще бъде трамплин към растежа и усъвършенстването.

Чарли Херари, главен изпълнителен директор на H3 & Co, за Entrepreneur.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ