И, не забравяйте човечността!

И, не забравяйте човечността!

И, не забравяйте човечността!

Основах дерматологичната си компания S.W. Basics през 2011 година и въпреки че никога не сме имали многочленен персонал, винаги съм била изключително горда с растежа на екипа си. Стартирахме с 1 човек (моя милост), а след по-малко от 5 години вече наброявахме 8 души. Дори по-горда съм от факта, че все още никой не е напускал фирмата. Случвало се е служители да си тръгват по взаимно съгласие, но никога не съм получавала нежелано предизвестие.

Както може би се досещате, това безупречно досие намери своя край през април. Няма да ви лъжа, случилото се бе доста грозно. Проляха се сълзи.

По средата на един много тежък разговор осъзнах, че преминавах през ключов етап. Рано или късно трябваше да се случи – човек не може вечно да избягва промените. Дадох всичко от себе си да подходя оптимално към ситуацията. За щастие, всичко приключи добре. Ето какво направих, за да оцелея... надявам се, поне до известна степен запазвайки достойнството си:

1. Слушайте с отворено съзнание (и сърце).

Не е толкова забавно да стоите срещу някого и да кажете „Искам да направя всичко необходимо, за да оправя положението“, а отговорът да бъде „Мисля, че е време да продължа нататък“. Дори звучи като раздяла! Емоцията, която ви връхлита, може да е смазваща. Поемете си въздух и я удавете. Това наистина се случва.

Какво бихте искали да виждате, когато след време се обърнете назад към тази случка? Със сигурност не бихте желали да си спомняте, че сте се държали като егоистичен глупак. Вслушайте се в поднесената обрата връзка и я приемете сериозно. Забелязала съм, че колкото повече се разраства бизнесът ми, толкова по-малко негативни коментари получавам. Човек, който напуска, е човек, който не се бои да ви каже истинското си мнение. Приемете го, ще ви е нужно.

2. Поемете удара.

Щом се вслушате в рецензията, лесно се появява желанието да защитавате себе си и бизнеса си. Казано иначе, искате човекът отсреща да повярва, че допуска грешка, за която горчиво ще съжалява – поне аз исках. Това не помага. Наистина ли бихте искали да убедите някого да остане против волята си? Тук е уместно да сравним професионалните взаимоотношения с романтична връзка: Защо бихте искали да бъдете с – или да се ожените за – някого, който е направил опит да си тръгне от вас? Това е тъжно и за двете страни. Ако е възможно, проявете съпричастност и продължете напред. Няма как всички да са толкова уверени в бизнеса ви, колкото сте вие.

3. Не забравяйте човечността.

Тогава плаках, защото искрено ме беше грижа за въпросния служител. Много ще ми липсва. Успях да осъзная това, щом започнах да следвам гореизброените стъпки. Не исках да изгарям моста помежду ни. Смея да твърдя, че контактите, които създадох благодарение на бизнеса си, са по-важни от самия бизнес. Тогава защо бих рискувала взаимоотношенията си с някого? Замислете се как бихте искали да ви третират, как бихте искали да изглеждат всички взаимоотношения в живота ви и подхождайте по съответния начин.

Не е лесно да губите служители. Сигурна съм, че ще научна още много от всеки следващ, напуснал фирмата ми. Но се надявам, че всеки път ще помня тези три съвета и че разделите ще оставят след себе си позитивни спомени и по-силни приятелства.

Адина Григор, основател на S.W. Basics, за Entrepreneur.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ