Границата между отчаяни и обречени
Фирмите, които търсят нашите консултантски услуги, обикновено спадат към една от две категории – отчаяни или вдъхновени. Отчаяните компании имат проблем или проблеми, които ги дърпат назад или – в някои случаи – ги осакатяват и унищожават. Вдъхновените организации пък притежават визия, която искат да осъществят.
Повечето компании по света не спадат към нито една от тези категории. Те са удовлетворени от положението, ръста и приходите си и следователно вярват, че нямат нужда от консултантски услуги. Въпреки че вдъхновените фирми са забавни и вълнуващи като клиенти, работата ни с отчаяни компании крие специална награда.
И все пак, границата между отчаян и обречен е много тънка и тези организации са изправени пред две предизвикателства. Първото е да осъзнаят, че вървят по тази граница. Второто е да са склонни да потърсят помощ, преди да е станало твърде късно.
Затова ако бизнесът ви клони към отчаянието, наблюдавайте симптомите. Не чакайте, защото се нуждаете от „интервенция”. Вземете незабавни мерки да потърсите помощ от компетентен консултант, който да работи с вас за стабилизиране на организацията ви. Ето за кои тревожни признаци трябва да се оглеждате:
1. Използвате собствени средства, за да поддържате (вместо да развивате) компанията си.
Няколко фирми са се свързвали с нас, след като собствениците им са похарчили всичките си лични спестявания, повторно са ипотекирали собствените си домове и са продали всичките си активи, за да поддържат бизнеса си жив. Дори по-лошо – някои компании са вземали заеми със скандално високи лихви.
Ако попаднете в подобна ситуация, бизнес моделът ви е гнил. Можете да продължавате да наливате пари в бизнеса си, докато не изразходите всички налични ресурси, но тези усилия едва ли ще ви отведат до положителен край. Докато не промените модела, няма как да се измъкнете от дупката. Спрете да копаете и потърсете помощ.
2. Година след година приходите ви вървят надолу
Ако приходите ви потъват, запитайте се дали целият пазар за вашия продукт или услуга се свива, или вие губите дела си от него. Ако сте произвеждали седла, когато Форд е започнал да прави коли, това не значи, че е трябвало да се преориентирате към автомобилната индустрия. Вместо това е трябвало да надграждате върху това, което знаете. Може ли сте да използвате опита и познанията в областта на кожарството за производството на кожени автомобилни седалки.
Помагали сме на много компании да преминат през този процес. Консултантите, които притежават опит в разнообразие от индустрии, могат да ви помогнат да погледнете на бизнеса си по нови и различни начини и да съставите план за бъдещето.
Ако губите пазарния си дял, анализирайте причините конкурентите ви да успяват да привлекат вашите клиенти. Дали проблемът е в пакета от предлагани услуги/продукти, в цената, в качеството на обслужване, в маркетинга, или другаде? Свежият поглед може да ви помогне да разберете защо губите клиентите си и да ви предложи начини да си ги върнете обратно.
3. Губите ключови служители
Ако най-ценните ви кадри напускат, значи имат основателна причина. Може би офис културата ви се влошава. Може би клиентите ви са недоволни и това срива работния дух на екипа ви. Или пък конкуренцията предлага по-изгодни условия на вашите таланти. Независимо от причината, най-добрите служители напускат от давещата се компания просто защото могат.
За жалост, когато това се случи, скоростта, с която организацията ви се устремява към земята, се увеличава. Когато талантите затворят вратата след себе си, другите служители губят мотивация. Остават само най-лоялните и онези, които нямат по-добра алтернатива. Често трета страна може да открие какво не е наред в редиците ви. Онова, което крият от вас, служителите ви биха споделили на правилния консултант. По този начин последният, заедно с вас, ще може да ви спести загубата на оставащите кадри.
Ако компанията ви се сблъсква с която и да е от тези три ситуации, не чакайте. Бездействието няма да промени последиците. Нужна ви е интервенция. Няма нищо срамно в това, да потърсите помощ, а ако отлагате твърде дълго и прекосите тънката и опасна граница, със сигурност ще съжалявате.
Дъг и Поли Уайт, директори на консултантската фирма Whitestone Partners, за Entrepreneur.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.