АЛМА – най-големият радиотелескоп в света, вече е факт

В Чили тържествено бе открит най-големият в света радиотелескоп АЛМА (ALMA - Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) . Той се намира на над 5 хил. метра надморска височина в планините в пустинята Атакама, съобщиха световните агенции.

АЛМА е устройство за приемане и измерване на радиоизлъчванията на космическите обекти и се състои от 66 гигантски антени с диаметър 12 метра. С негова помощ се очаква да бъде получена информация, която ще помогне да се разбере произхода на Вселената. Телескопът бе изграждан в продължение на над десет години. Цената на проекта се оценява на 1,3 милиарда долара. В него участват САЩ, Канада, Япония, Чили и държави от Европа.

„Тук, в най-сухата пустиня на света, е истинска привилегия да открия тържествено този радиотелескоп, който е истински гигант в астрономията. АЛМА несъмнено е най-мощният телескоп на света и ще позволи по-добре да се изучава Вселената, в която ние живеем, а може би ще ни помогне и да открием живот извън планетата Земя", каза чилийският президент Себастиан Пинера.

„Това е един пример за големите успехи, които могат да бъдат постигнати, когато институции и държави обединят усилията си", каза генералният директор на Европейската космическа агенция Тим де Зеув.