Business Signature БРОЙ /// Мениджър 10/24
Директор под наем
Елена Пенева разказва за fractional ролите, които постепенно намират място и на българския пазар
Директор под наем
Елена Пенева разказва за fractional ролите, които постепенно намират място и на българския пазар
Госпожо Пенева, кои са основните предизвикателства пред бизнесите, когато липсва ясно изградена връзка между комуникационната им стратегия и бизнес целите им? Защо това е толкова важно?
Да няма връзка между двете звучи невъзможно, дори нелепо… но само на пръв поглед. Защото брандинг стратегиите са лукс както за стартиращите, така и за скалиращите компании. Или както често се шегувам, те са най-маловажното нещо, докато не станат най-важното. Дали можете да изградите голям международен бизнес без такава стратегия? Да. Липсата ѝ в ситуация на криза обаче може да бъде решаваща за развоя на събитията. Връзката ѝ с пазарната стойност на самата компания също е пряка – най-малкото заради властта, която ѝ дава да определя цената на услугите и на продуктите си (любимият показател за устойчивост на Уорън Бъфет). Накрая бих посочила и често срещаната ситуация – бизнеси, които не са доволни от рекламните си отдели или агенции. В огромна част от случаите тази неудовлетвореност се дължи на същото – когато няма правилно изградена основа, е изключително трудно да избереш правилните инструменти, послания, тактики, дори и в партньорство с великолепни рекламисти.
Предоставяте иновативната за българския пазар услуга за ролята на Fractional Director of Communications. Бихте ли ни разказали повече за нея? Какво я прави подходяща за различните компании?
Fractional ролите са много популярни от десетилетия сред определени видове компании в цял свят – най-вече растящи компании със специфични комуникационни нужди (в подготовка на IPO, процеси на сливания и придобивания, ребрандинг или кризи), компании в портфолиото на венчър фондове, франчайз и сървис компании. Общото между тях e нуждата от комуникационен стратег. От една страна, той е с голям опит в решаването на сложни бизнес казуси в множество индустрии, с управление на мултинационални кампании, с различни агенции и подизпълнители. От друга, точно в този момент fractional директорът може да отдели нужното време и внимание и лично да поеме конкретна задача и да се ангажира с конкретен резултат.
Какви са основните предимства на този подход и какви резултати могат да очакват дружествата, които го внедряват в дейността си?
На първо място ролята предполага гъвкавост и ефективност и за двете страни. За дружествата сред най-силните предимства е, че имат дългосрочен достъп до експертиза от високо ниво. За мен е ценно, че правя само нещата, с които знам, че мога да донеса най-голяма стойност, без да се налага да „запълвам“ времето си с други задачи. Fractional директорът не е просто контрактор, или консултант, а оперативна част от мениджмънта. В тази роля аз живея и познавам от първо лице и из основи културата на компанията и екипа ѝ, всички бизнес процеси и предизвикателства и мога да приложа отвътре стратегия за решаването им.
Елена Пенева започва кариерата си като журналист с публикации и рубрики в множество печатни и електронни медии. От 2008-а в разгара на световната икономическа криза започва практиката си на PR и бързо увеличава мащаба на работата си с кампании за големи международни компании на няколко европейски пазара в ролята на основател и управляващ партньор на две комуникационни агенции. През 2021 г. основава Bright Mojo като самостоятелна консултантска практика, която помага на вече над 20 клиента да свържат бизнес целите си с правилните брандинг и комуникационни инструменти и изпълнители.
|
Ключови думи
Fractional Director of Communications
комуникационна стратегия
бизнес цели
компании
бизнес