Business Signature СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Образование 360
Джобни с добавена стойност
Финансовата грамотност е нещо, за което насърчавам всеки родител да отделя време, споделя Рени Миткова, водеща на подкаста „Джобните“
Джобни с добавена стойност

Финансовата грамотност е нещо, за което насърчавам всеки родител да отделя време, споделя Рени Миткова, водеща на подкаста „Джобните“


Госпожо Миткова, какво знаят за парите подрастващите и младите хора?
Мислят си, че знаят много – веднага разпознават скъпи маратонки или последен модел телефон, но за съжаление, на практика става дума за плашеща липса на финансова грамотност. В работата ми ежедневно се сблъсквам с примери как младежи с добри доходи и постоянна заетост се оказват в порочен кръг на задлъжняване.
Те не успяват да управляват средствата си и вместо например да покрият належащите разходи за месеца, изхарчват заплатата си за скъпа почивка. Това е следствие от дългогодишно пренебрегване на темата, липсата на подобен предмет в учебната програма и нагласата, че с деца не се говори за пари.
Като майка на 3 деца лично се сблъсках с този проблем и вместо да го неглижирам, реших първо сама да се образовам, после да приложа наученото у дома, а след това и да го споделям и популяризирам.
Кои са най-честите грешки, които младите правят при управлението на първите си доходи?
Най-честите грешки се дължат на две неща – незнание и погрешно отношение. Първото се дължи на ниска финансова грамотност и касае чисто практичните умения да си направим бюджет, да спестяваме, да инвестираме и други. Отношението към парите е свързано с това, че младите често ги приемат като самоцел, а не като средство. Дълго време темата за парите е била табу в семейството с презумпцията, че децата са малки и не разбират сложността на материята.
И докато първото можем относително лесно да научим, то смяната на възприятието за парите е истинското предизвикателство. С децата е нужно да работим комплексно и да ги подготвим за реалните проблеми – като импулсивните покупки, подценяването на непредвидените разходи и липсата на дългосрочно финансово планиране, които са и най-честите грешки, допускани от тях. Много младежи започват да харчат още преди да са получили заплатата си, като разчитат на кредити или аванси, което ги вкарва в цикъл на финансово напрежение.
Освен това малцина осъзнават важността на спестяването и инвестирането, което води до пропуснати възможности за изграждане на финансова стабилност.
Първата стъпка, както винаги, е още у дома – да превъзмогнем нагласата, че парите са нещо неподходящо или сложно за обсъждане с деца. Да говорим с тях за пари, да ги учим да спестяват и инвестират… Финансовата грамотност е тема, за което насърчавам всеки родител да отделя време.
Как социалните медии и дигиталната среда влияят върху финансовите решения и потребителското поведение на младите?
Вече имаме поколения младежи, за които технологиите са неразделна част от ежедневието. Съответно социалните медии имат огромно влияние върху финансовите им решения и потребителското поведение, дори да не го осъзнават. Алгоритмите в различните социални мрежи непрекъснато поднасят реклами и съдържание, насочени към стимулиране на покупки – от модни тенденции до криптовалути и бързи схеми за забогатяване.
Инфлуенсърите често популяризират луксозен начин на живот, като създават усещането, че харченето е път към социален статус и успех. В резултат много младежи вземат импулсивни решения, натрупват дългове или инвестират в съмнителни проекти, вместо да изградят устойчиви финансови навици и сигурност. В същото време има множество ресурси онлайн, които да им помогнат да управляват парите си – от калкулатори на бюджет през платформи, които въвеждат в света на инвестициите, до различни ръководства и статии.
Тъй като това е и моя лична кауза, вече трета година развивам подкаста „Джобните“, в който каня различни експерти с полезни финансови съвети както за младите, така и за родителите.
Как образователната система може да подобри финансовата грамотност? Има ли успешни модели, които могат да бъдат приложени в България?
Финансовите умения са като всички други – например четенето или смятането – и със сигурност би трябвало да са част от учебната програма. Това не отменя примера и усилията у дома, но ще ги подкрепи и донякъде облекчи. Темата за ранното финансово обучение е особено актуална в Европа и приоритет и за новата Европейска комисия. От 2019 г. „EOS Груп“ също го подкрепя в редица държави чрез фондацията си за финансова грамотност Finlit.
Образователната инициатива ManoMoneta на фондацията на групово ниво вече е успяла да подобри финансовите умения на над 100 000 деца на възраст между 9 и 13 години в около 1400 училища. Много съм горда, че ЕОС в България също се присъедини към инициативата „ManoMoneta, като миналата година за по-малко от 2 месеца при голям интерес успяхме да обучим близо 1000 деца в България. Колегите отделят от личното си време и помагат да превъзмогнем един сериозен пропуск в образователната система. Вярвам, че инициативи като тази ще проправят пътя за официалното включване на темата в образователния процес.
Рени Миткова е управител на „ЕОС Матрикс“ – водеща компания за управление на вземания в България, част от германската EOS Group. Основател и член на борда на Асоциацията за управление на вземания. Има магистърска степен по международен туризъм от УНСС, Executive MBA от Cotrugli Business School, Загреб, и специализация за висши мениджъри в London Business School. Ранното обучение за финансова грамотност е кауза, с която е лично и професионално ангажирана от много години и участва в редица инициативи и пилотни програми.
|
Ключови думи
Джобните
Рени Миткова
финансова грамотност