Егото е най-големият враг на лидерството

Турбулентните и несигурни времена ни припомниха, че трябва винаги да бъдем нащрек, заяви Щилиян Хайгъров, главен изпълнителен директор на Grabo.bg

Автор:

Ева Христова

Снимки:

Грабо

Егото е най-големият враг на лидерството

Турбулентните и несигурни времена ни припомниха, че трябва винаги да бъдем нащрек, заяви Щилиян Хайгъров, главен изпълнителен директор на Grabo.bg

Егото е най-големият враг на лидерството
Щилиян Хайгъров, главен изпълнителен директор на Grabo.bg
quotes

През 2023 г. Grabo.bg празнува 13-и рожден ден. Кои бяха най-големите предизвикателства за компанията? Как кризите се отразиха на развитието ѝ?

Предизвикателствата започнаха още от самото начало, когато за кратко време пазарът се насити с множество сайтове и платформи за групово пазаруване, част от тях – подплатени и със силно международно финансиране. Освен това се сблъскахме и с бизнес партньори, които не бяха лоялни нито към нас, нито към крайните потребители. Всичко това – в момент, в който електронната търговия тепърва прохождаше в България.XII.2023 71 бразието от оферти. Потребителите очакват от нас да намерят голям избор във всяка една от категориите и да получат адекватно съдействие, когато се налага. Като основни фактори за промените в потребителското поведение мога да отбележа развитието на икономиката в последните години, особено преди пандемията от Covid-19, както и все по-мащабната дигитализация на потребителите. platform до trusted marketplace ни носи и по-голям интерес от страна на самите бизнес партньори. В последните две тримесечия отчитаме ръст на органичните запитвания от тях за участие с оферта в платформата. Дългосрочният ефект от тази промяна ще се изрази в достигане на нови аудитории от клиенти, както и в още по-добър имидж.

Grabo.bg е медиатор между голям брой различни бизнеси и крайни клиенти. Кои са основните трудности пред платформата в това отношение и как се справяте с тях?

Позицията на платформата между крайните потребители и бизнес партньорите е много деликатна, защото за нас те са еднакво важни. Основната трудност се изразява в често възникващите ситуации, в които бизнес партньорът има едно мнение, а крайният клиент – друго. Тук е нашата роля да опитаме безпристрастно да намерим решение на ситуацията, което да бъде в интерес и на двете страни.

Офертите от кои сегменти се радват на най-голям интерес през тази година? Има ли значителен ръст на предпочитанията към дадени дейности, които можем да кажем, че оформят нова тенденция?

Освен в традиционно силния сегмент „Туризъм“ тази година наблюдаваме голям ръст и в категория „Култура и събития“. Тази тенденция се забелязва през последните 2 години и е следствие от това, че секторът беше един от Всяка една от трудностите въпреки краткосрочното сътресение, което предизвикваше, в крайна сметка се отразяваше положително на развитието и утвърждаването на Грабо като водеща платформа за предлагане на услуги. Успяхме да изградим цялостна търговска политика, включваща и конкретни изисквания за сигурност, на които бизнес партньорите следва да отговарят, за да се стартира оферта. По този начин засилихме доверието на нашите потребители към бранда, което нараства с всяка изминала година. Вследствие на всичко това осъзнахме нуждата да си партнираме с голяма медия и това доведе до сделката между Грабо и Нетинфо и придобиването на мажоритарен дял в Грабо от тяхна страна. По този начин успяхме да намерим правилната синергия, която ни води напред и до днес.

Какви промени наблюдавате в поведението на потребителите през последните години? Какви са основните фактори, които ги диктуват?

В последните няколко години изискванията на потребителите към платформата и офертите, които желаят да намерят в нея, се промениха. В началото най-важното в една категория и в дадена оферта бяха цената и съответното ѝ намаление. Имаше очакване платформата да предложи ексклузивна и лимитирана сделка, която да спести време и средства и да бъде грабната веднага. Постепенно фокусът се измести от цената върху разнообразието от оферти. Потребителите очакват от нас да намерят голям избор във всяка една от категориите и да получат адекватно съдействие, когато се налага. Като основни фактори за промените в потребителското поведение мога да отбележа развитието на икономиката в последните години, особено преди пандемията от Covid-19, както и все по-мащабната дигитализация на потребителите.

Как вашата компания се адаптира към променящата се пазарна реалност?

С течение на времето Грабо се превърна по естествен начин в маркетплейс, в който всеки може да открие нещо за себе си. Във всеки от големите градове разполагаме с търговски екип и индивидуална стратегия за отделните категории, така че да предоставим достатъчно пълна гама от оферти. Трансформацията от discount platform до trusted marketplace ни носи и по-голям интерес от страна на самите бизнес партньори. В последните две тримесечия отчитаме ръст на органичните запитвания от тях за участие с оферта в платформата. Дългосрочният ефект от тази промяна ще се изрази в достигане на нови аудитории от клиенти, както и в още по-добър имидж.

Успехът се дължи и на нашия мажоритарен собственик Нет Инфо. Благодарение на тях ние имаме възможност да достигнем до над 80% от аудиторията в България, използвайки техните сайтове като платформа, на която промотираме и даваме допълнителна видимост на нашите най-касови събития. По този начин даваме допълнителна стойност на организаторите на събития и наши бизнес партньори, която те не могат да намерят в друга платформа.

Опознай.bg е каталог за събития и забележителности у нас, чието създаване е продиктувано от самите потребители. Какво в платформата носи найголяма добавена стойност за тях? Как тя се развива и надгражда?

Опознай.bg е най-изчерпателният каталог за забележителности в България. Първоначалната идея беше да съберем на едно място различни статии за места, които си заслужава да бъдат посетени. Дълго време проектът се развиваше в Grabo.bg като отделна секция – „Грабо Пътеводител“. С времето интересът на потребителите нарасна дотолкова, че проектът се отдели в собствен сайт. Опознай.bg е проект за всеки, който обича да пътува и да открива нови и интересни места из страната. В момента в сайта има над 10 хил. статии за природни забележителности, събития, атракциони, хотели, заведения и много други. Голяма част от тях са добавени от самите потребители и именно това е основният начин, по който платформата се развива.

Последните години са турбулентни за икономиката, съответно за компаниите и техните ръководители. Кое е найценното, на което ви научиха тези несигурни времена?

Турбулентните и несигурни времена ни припомниха, че трябва винаги да бъдем нащрек – готови да се променим и да излезем извън зоната си на комфорт, за да адаптираме продукта, който предлагаме, към реалността и актуалната макросреда.

Бизнесът у нас посочва като водещо предизвикателство пред работата си липсата на работна ръка. Сблъсквате ли се и вие с този проблем и как го преодолявате?

Да, Грабо не прави изключение и също се сблъсква с този проблем. Стремим се да го преодолеем, като дефинираме ясни ценности, които компанията изповядва. Всеки мениджър в нея има отговорността да се увери, че новонаетият сътрудник е носител на тези ценности. Така още от ден първи създаваме предпоставка за изграждане на лоялност и екипност у новите колеги. На следващ етап те се запознават и със самата организация в съответния отдел, където има поне един човек с над 10 години опит. Това прави интеграцията много по-бърза и ефективна. Гордеем се също, че по време на Covid-19 реалността успяхме да запазим целия си екип. Основна движеща сила за Грабо е постоянният стремеж да бъдем социално отговорна компания.

На какви качества трябва да разчита основно един лидер, за да сплотява и мотивира екипа си?

Лидерството може да бъде изразено с една дума и тя е влияние. За да успее един лидер да упражнява влияние върху екипа си и върху процесите в компанията, той трябва първо да остави егото си, защото то е най-големият враг на лидерството. Също така трябва да успее да създаде среда на доверие, в която всеки член на екипа се чувства сигурен и спокоен да сподели проблемите си, така че те да бъдат своевременно решени.

На прага на новата година какви са целите ви за развитието на платформите?

В категория „Туризъм“ ще увеличим с 20% броя на партньорите си, като това ще даде допълнителен избор на потребителите ни в основните дестинации в България, както и нови идеи за пътуване в чужбина. Ще затвърдим мястото си сред водещите платформи за продажба на билети в категория „Култура и събития“, като предлагаме нови и интересни заглавия в нашия афиш. Планираме да предоставим и изцяло нов продукт в категориите „Красота“ и „Масажи“, който ще повиши още повече качеството на клиентското преживяване. Посрещаме 2024 г. с оптимизъм и очакваме да бъде успешна. Готови сме да се изправим и срещу предизвикателствата, които ще се изпречат на пътя ни.

Като човек, занимаващ се с управлението на подобни платформи, имате ли специално място, на което почивате и се презареждате?

Презареждам се най-добре, когато пътувам. Опитвам се да комбинирам посещението на различни места и култури по света с преходи из българските планини, които са изключително красиви и необятни.

Част от поредица ексклузивни интервюта с партньорите на Нет Инфо