Вятърът на промяната

Новото поколение мениджъри съчетават традициите с визионерските си идеи и желание за личен почерк

Автор:

Николета Илиева

Снимки:

Жан Златков

Вятърът на промяната

Новото поколение мениджъри съчетават традициите с визионерските си идеи и желание за личен почерк

Вятърът на промяната
quotes

ОББ Семеен бизнес е инициатива, създадена да подкрепи семейните компании в приемствеността на бизнеса между поколенията. Като банка ежедневно се срещаме и партнираме с успешни български фамилни компании, които са конкурентоспособни на международно ниво. Наблюдаваме, че след повече от 30 години частен бизнес в България днес много от фамилните бизнеси вече поверяват собствеността и управлението си на следващата генерация мениджъри. Нашата мисия е да подпомагаме този преход, ползвайки знанията и опита на KBC Group от международния пазар. Вече втора година развиваме специален проект „ОББ Академия NextGEN“, насочен към младите предприемачи, които активно навлизат в управлението на фамилните компании и участват във вземането на стратегически решения. В поредица от семинари и лекции по актуални теми срещаме новите мениджъри с експерти от важни за бизнеса области. Стремим се да създадем общност, в която следващото поколение предприемачи имат възможност да дискутират по разнообразни теми: от стратегиите за растеж на семейните компании през устойчивите бизнес модели, лидерството до изграждане на работодателски бранд. На следващите страници ви представяме някои от участниците в инициативата.

Предизвикателства. Често говорим за тях. В света на бизнеса те изглеждат неизчерпаеми – политически, икономически, демографски и пр. и пр. В света на семейните компании има и едно специфично – да предадеш бизнеса в ръцете на следващото поколение. Отвъд плановете за наследяване – числата, анализите, данните, оценките на риска – пред новите мениджъри има още един вид предизвикателства – чисто личностни – да се утвърдят, да вплетат визионерските си идеи в традициите на компанията, да оставят своя отпечатък.

В неформална дискусия своите виждания по всички тези теми споделиха Кристияна Василева от „Виас“, Христофор Христов от „Солид 55“ и Иван Иванов от АГРОТАЙМ ЕООД. Те са следващо поколение мениджъри в семейните си компании с вече богат опит и широк поглед върху секторите, в които работят, и бизнес средата в България като цяло. Разговорът беше модериран от Александра Мирчева, председател на Съвета на директорите на „ВМ Финанс Груп“, издател на сп. „Мениджър“, а Питър Рубен, председател на Кънтри тийма на КВС Group в България, разказа как ОББ подпомага тези компании и защо именно средните фирми са толкова важни за всяка една икономика

Александра Мирчева: Това е един изключително интересен разговор, в който ще коментираме семейния бизнес. Разговор, който смятам, че е уникален, имайки предвид участието на млади мениджъри, които са следващата генерация. Преди да навлезем в него, нека започнем от самото начало. Питър, защо „KBC Груп“ и ОББ подкрепят семейните бизнеси?

Питър Рубен: За нас това, което правим, е съвсем естествено. Като водеща банка в страната очевидно имаме интерес икономиката да се развива добре. Никоя съвременна икономика не би могла да се развива здравословно, ако няма своя справедлив дял от семейни средни предприятия. Те са най-големите създатели на заетост, също така осигуряват допълнителна енергия, иновации и развитие за всяка зряла икономика. Виждаме го на всички пазари, на които работим. Друга причина е, че всъщност някои от ключовите акционери на KBC Group са собственици на семейни предприятия – много често самите те са второ, трето или четвърто поколение. Ангажирани сме с нуждите на тези компании и предизвикателствата, пред които се изправят.

Александра Мирчева: Ние сме семейна фирма, подобно на вашите. Тази година се навършват 30 години от създаването на първата компания в групата. Днес компаниите са девет. Те работят в различни сектори и в различни географски ширини. Това, с което се сблъскваме заедно с вашите родители, са сходни трудности и предизвикателства, като ние търсим решения и ги преодоляваме по различен начин, но винаги, винаги следваме стратегическата визия за развитие на бизнеса и семейните ни ценности.

Кристияна, кое е най-голямото предизвикателство, което срещате вие в бизнеса?

Кристияна Василева: Аз съм второ поколение в бизнеса и от тази гледна точка най-голямото предизвикателство може би е да се докажеш, че можеш да ръководиш. Неизменно е сравнението с основателя на компанията – как той прави нещата, как аз ги правя. Винаги го има и аз трябва да утвърдя своята позиция в моето лидерство. Знам, че се различавам, и – за моя радост – имам свободата да решавам сама курса на управлението си оттук нататък.

Александра Мирчева: Христофор и Иван, вие идвате от два коренно различни сектори. Как виждате развитието на бизнес средата в България и особено в секторите, които представлявате?

Иван Иванов: Смятам, че развитието на бизнес средата в земеделието ще запази досегашния курс – бавен и органичен ръст със собствени сили и капитал от банките. От много дълго време в нашия бранш се опитват да представят евросубсидии и подпомагания, но те не са в необходимите размери, за да отговорят на инвестиционните нужди, и това забавя растежа. В същото време виждаме ситуация, в която трябва да се борим с редица предизвикателства, като например климатичните промени. Необходима е подготовка не само на частно ниво, а и на публичния сектор, на правителствата. Една основна спънка за развитието на земеделието в България ще бъде липсата на стратегия за управление на водните ресурси, каквато към днешна дата няма. Колкото по-дълго тя липсва, толкова по-бавен ще бъде нашият темп на развитие.

Секторът няма да остане незасегнат от развитието на технологиите. Земеделието ще претърпи огромни промени в автоматизацията, в роботиката, които ще заменят много от работната сила. Това ще е фундаментално на фона на проблемите с недостига на кадри.

Христофор Христов: Предизвикателствата са много. Едно от основните е, че всички ние вече сме играчи на глобален пазар – срещаме глобална конкуренция, но пък това ни дава възможност за международно присъствие. Трудност е, че България няма твърде добър имидж като производствена дестинация, особено на западните пазари. За съжаление, Made in Bulgaria няма нотката на Made in Germany. Лека-полека се борим за това, стараем се да наваксаме разликата. Изисква се по-нестандартно мислене, за да можеш да участваш в тази игра.

Александра Мирчева: Кристияна, какъв е личният принос, който искате да оставите като следа в развитието на бизнеса?

Кристияна Василева: Искам твърдата структура да бъде счупена, да се премахнат бариерите между служител и мениджър, хората да имат повече поле за изява, защото в България има много умни и амбициозни хора. След себе си искам да оставя непоклатима и устойчива структура.

Христофор Христов: Надявам се да запазим енергията и да имаме мъдростта и силата да съхраним това, което имаме, да го развием и да го предадем на следващите поколения.

Александра Мирчева: Земеделието е доста традиционен сектор. Иван, вие сте трето поколение фермер. Интересно ми е как се справяте, каква е вашата тайна да балансирате между установените традиции и необходимостта от постоянна трансформация, промяна и иновации?

Иван Иванов: Това не е голямо предизвикателство за мен, защото винаги в нашето семейство е имало дух на иновативност – аз просто продължавам тази култура. Нещото, което най-много изисквам от младите мениджъри, е да бъдат информирани, да следят последните научни изследвания, важни хора от сектора, водещи професионални мнения. Аз ги тренирам в това, в което аз съм бил трениран – да имат необходимия информационен поток и международен поглед.

Александра Мирчева: Искам да ви задам един личен въпрос. Кои са ясните поведения и ценности, които вашите родители биха искали вие да демонстрирате?

Христофор Христов: Първо, честност и откритост в отношенията. Иновативност и адаптивност, защото средата много бързо се променя.

Иван Иванов: Честност, предприемчивост и непримиримост.

Кристияна Василева: Отдаденост – да не се отказваш от изграденото през годините и да си готов на всичко да го запазиш.

Питър Рубен: Вие сте учили в чужбина, пътували сте, работили сте там. Има ли някакви поуки, които сте си взели след завръщането си в България по отношение на препозиционирането на компанията или на начина, по който я продавате на международни партньори, доставчици или клиенти?

Христофор Христов: Аз съм учил в България, в Американския университет. Никога не съм работил в други компании – не знам дали това е грешка или не. Започнах да работя, когато бях на осем. Първата ми работа беше да мия колите във фирмата, чистил съм помещенията в производството. Това е нещо много хубаво и аз наистина го ценя, защото се научих да не се страхувам от работата.

Когато завърших, бях много ентусиазиран от всички теории и как, ако направиш това, трябва да се случи онова и т.н. Имаме бизнес партньор, който е италианец – той не е имал възможност да се дипломира, започва да работи много рано в големи компании. През годините станахме много добри семейни приятели, той е точно на възрастта на баща ми. Дипломирах се през 2009 г., беше в разгара на финансовата криза, всичко спря за миг. Тогава той се засмя и ме попита дали имам урок как да плащаш на работниците си, ако нямаш пари. Беше много тежък период. Станах главен изпълнителен директор две години след като се дипломирах, и трябваше да оптимизирам компанията, за да преминем през тази криза. От днешна гледна точка това беше чудесен опит. Лесно е да работиш на пазар, който е в подем.

Питър Рубен: Иван, каква е твоята гледна точка?

Иван Иванов: Основните неща, които научих в чужбина, бяха как да съм успешен на един много по-конкурентен пазар от нашия. Как да се структурира един бизнес в по-корпоративен дух, така че да може да издържи на всякакви обстоятелства или на повечето обстоятелства. Също така в културно отношение, разбира се, има доста различия. Успях да сравня различни страни с различни култури и как правенето на бизнес трябва да се адаптира към местната култура. Както Кристиана спомена по-рано, ние сме вятърът на промяната в известен смисъл, но тя не може да се случи веднага. Трябва да вземем предвид местните обстоятелства с някои по-професионални, за да можем да бъдем конкурентоспособни.

Александра Мирчева е председател на Съвета на директорите и изпълнителен директор на „ВМ Финанс Груп“, както и издател на сп. „Мениджър“. Член е на Съвета на директорите на „Идънред България“ от 2016 г. и е част от Управителния съвет на „Гебр. Хайнеман България“.

Питър Рубен е председател на Кънтри тийма на „КВС Груп“ в България, кънтри мениджър на „КВС Груп“ в България, председател на УС и главен изпълнителен директор на ОББ.

Питър Рубен: Това ми харесва, вятърът на промяната. Когато говорим за важността на средните компании за икономиката, смятам, че това е ключово.

Иван Иванов: Нещо интересно в този смисъл – ние сме семейна компания със седалище в малък град. Много е важно да има семейни фирми с ценности, които могат да осигурят независимост на местната общност и известна стабилност. Така виждате как хората се отварят, стават по-креативни. Колкото повече семейни предприятия има, които работят с определени нагласи и професионализъм, толкова повече хора ще има, които ще се гордеят с мястото, където живеят и където работят.

Питър Рубен: Има ли нещо, в което бихте казали, че побеждаваме всички останали страни, имайки предвид културните различия?

Кристияна Василева: Може би сме много адаптивни. Знаем къде се намираме, знаем каква е ситуацията и наистина искаме да я променим. Правим го по много органичен начин.

Кристияна Василева е второ поколение в управлението на фирма „Виас“, създадена от баща ѝ Веско Василев през 1992 г. Компанията произвежда алуминиеви профили с марката „Вива Алуминиум“ и ПВЦ профили с марката „Вива Пласт“. Кристияна е мениджър продажби, но обича да казва за себе си, че не се придържа само към една длъжност. Има магистърска степен по право от London South Bank University Graphic.

Иван Иванов: Това е състезание за издръжливост. Бяхме свидетели на толкова много катастрофи, на най-различни нива на проблеми. Именно тези, които оцеляват, са истински шампиони.

Христофор Христов: Това, което каза Иван, е абсолютно вярно. Това е маратон. Това е спорт, който всички ние практикуваме. Така че, да, една специфична културна черта е, че работим здраво, но също така се опитваме да се забавляваме.

Александра Мирчева: Питър, последният ми въпрос ще бъде към вас. Как според вас семейният бизнес допринася за положителния имидж на бизнеса в България в световен мащаб?

Когато дойдох тук преди три години, не познавах България и типа компании, с които ще работим. Във времето посетих доста от тях, включително се запознах с доста представители на следващото поколение мениджъри. Не се притеснявам за приемствеността – мисля, че тя е в много добри ръце. Много често чувам думата ценности, когато ходя в компаниите. Аз наистина виждам фирми, които са издържали, които са оцелели. Разбира се, има и такива, които не са, но тези, които са успели да се превърнат от малки стартъпи в утвърдени средни компании, всъщност са научили много уроци.

Виждам, че следващото поколение днес оценява това и мисли дългосрочно. Смятам, че това е в полза на едно силно общество. Икономически е ясно. Това вади икономиката извън големите градове, а ние трябва да използваме целия икономически потенциал в страната – това се прави от малките и средните компании. Те се опитват да развиват лидерски талант, местен талант; те променят начина, по който хората и работодателите си взаимодействат.

Всичко това облагодетелства страната като цяло, то е много повече от чиста икономика и показатели. Това е позитивната динамика, която получаваме – една успешна компания проправя възможност друга да успее, защото ѝ показва, че е възможно.

Ако погледнете институционалната нестабилност, пропуските, които имаме, понякога са невероятни. Невероятно е, че икономиката се реформира през последните няколко години. Тя го направи. Не изпаднахме в рецесия – поне не технически. Избегнахме го. Смятам, че една от причините е, че бизнесът намери начин. Не трябва да се тревожим толкова много за трудностите, а да намираме начин да се справяме с тях. Тази сила, разбира се, е отражение на обществото, на икономиката. Смятам, че това е силата на България. Тя не е само на България, но ние я имаме тук и трябва да инвестираме в нея и да я развиваме. И смятам, че заслужаваме повече признание.

Христофор Христов повече от 15 години успешно ръководи българската компания „Солид 55“. Това е семейна фирма с 35-годишна история, която се утвърждава като лидер в производството на блиндирани врати с иновативни решения и smart технологии. Христофор е възпитаник на Американския университет със специалност „Бизнес администрация“.

Иван Иванов е трето поколение предприемач и управител на АГРОТАЙМ ЕООД – семейна компания, основана през 1992 г., която днес е една от водещите български фирми в селскостопанския сектор. Дружеството обработва приблизително 100 хил. дка земя в Североизточна България, развивайки зърнопроизводство, семепроизводство, животновъдство и овощарство. Заедно с дъщерните си компании е един от основните работодатели в региона.