Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Дигиталният и климатичният преход ще дадат тласък на ЕС
Весенната си прогноза Европейската ко мисия понижи очакванията си за расте жа на икономиката на ЕС и еврозоната за 2024 г. до 1,3%. Има ли рискове дейст вителните данни да са дори по-ниски от очакваните и кои са основните фактори --- за тази тенденция?
Дигиталният и климатичният преход ще дадат тласък на ЕС
Весенната си прогноза Европейската ко мисия понижи очакванията си за расте жа на икономиката на ЕС и еврозоната за 2024 г. до 1,3%. Има ли рискове дейст вителните данни да са дори по-ниски от очакваните и кои са основните фактори --- за тази тенденция?
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Весенната си прогноза Европейската ко мисия понижи очакванията си за расте жа на икономиката на ЕС и еврозоната за 2024 г. до 1,3%. Има ли рискове дейст вителните данни да са дори по-ниски от очакваните и кои са основните фактори --- за тази тенденция?
Европейската икономика загуби инерция тази година на фона на високите разходи за живот, слабото външно търсене и затягането на паричната политика. Положителните новини са, че инфлацията намалява до 2,9% в еврозоната през октомври от своя връх от 10,6% преди година, най-ниско ниво от юли 2021 г., а заетостта в ЕС достигна най-високото си ниво в историята. Независимо от това положително развитие рисковете остават. Икономическите перспективи продължават да бъдат съпътствани от изключителна несигурност, тъй като агресивната война на Русия срещу Украйна продължава и потенциалът за допълнителни икономически сътресения далеч не е изчерпан. Конфликтът в Близкия изток също допринася за тази несигурност, въпреки че въздействието върху енергийните пазари на този етап е ограничено. Икономическо развитие на основните търговски партньори на ЕС, особено Китай, също може да представлява риск.
Блиц прогноза
Приспособяването на фирмите, домакинствата и държавните финанси към по-високите лихвени проценти може да се окаже по-трудно. Това ще доведе и до свиване на инвестиционната активност. Изводът: ще бъде трудно, но няма причина да не се справим. ЕС е минавал и през кризи и преди, било е сложно, но са намирани решения. Умна фискална политика с целенасочена подкрепа на най-уязвимите, напредък със структурните реформи и инвестиции по плана за възстановяване ще смекчат шока от по-ниския растеж и ще ускорят възстановяването.
Увеличаването на бюджета на ЕС в три основни направления – продължаване на помощта за Украйна, защита на границите и развитие на съвременните технологии, бе една от горещите теми през 2023 г. Това ли са основните предизвикателства пред ЕС?
След приемането на бюджета за периода 2021 – 2027 г. ЕС беше изправен пред поредица от неочаквани кризи – бруталната инвазия на Русия в Украйна, енергийна криза и висока инфлация. Това даде червен сигнал за необходимостта от рязко намаляване на енергийната зависимост от Русия и за ускоряване на прехода към чиста енергия. Геополитическата нестабилност също се отрази върху миграцията, за което е необходима допълнителна подкрепа за защита на външните граници. За да се справи с тези кризи, ЕС трябва да действа бързо и адекватно, а за това са необходими и допълнителни финансови ресурси, които не са предвидени в настоящия бюджет. Ето защо през юни ЕК предложи междинен преглед и ревизия на бюджета с няколко основни акцента – подкрепа за Украйна; миграция, глобални предизвикателства и извънредни ситуации; платформа за развитие на стратегическите технологии за Европа (STEP) с цел насърчаване на дългосрочната конкурентоспособност на ЕС.
В този контекст България заяви предпочитание към по-високи национални вноски в бюджета на ЕС, а не към съкращения на европейските фондове. Как оценявате този избор?
Чрез европейския бюджет ЕС дава отговор на предизвикателства, които засягат всички страни членки и при които би било по-ефективно да се действа заедно, а не самостоятелно. Затова предложението на Комисията е насочено към области, които позволяват на Съюза да даде отговор на най-спешните предизвикателства, като запази и подкрепата и по останалите политики. България, както знаем, е голям нетен бенефициент на средства от европейския бюджет по множество програми, както и по Националния план за възстановяване и устойчивост. Затова тази позиция е разбираема. Предложението в момента се договаря от държавите членки. Комисията активно съдейства за продължаване на преговорите и постигане на цялостно споразумение възможно най-скоро.
В момента най-голямата част от бюджета на ЕС се изразходва за сближаване между държавите членки в няколко области. До каква степен неравенството между държавите все още е проблем?
Бюджетът на ЕС и особено кохезионните фондове изиграха централна роля за засилване на икономическия растеж на Съюза и за насърчаване на сближаването между неговите държави членки. Това е видно в последния доклад за сближаването, публикуван през декември 2021 г. Да погледнем например Полша – БВП на човек от населението е 76,9% от средноевропейското ниво, като изпреварва Португалия. Ако не беше част от единния пазар, този показател щеше да бъде с 31% по-нисък и да възлиза на 60% от средното за ЕС. Тези фондове са ключов инструмент за икономическо сближаване в ЕС, но сами по себе си не могат да елиминират икономическите неравенства в Съюза. Високите темпове на растеж са резултат от комбинация от фактори – адекватни реформи, качествено образование и добро управление, структурна трансформация, по-специално изместване към сектори с по-висока добавена стойност, привличане на инвестиции, демография, върховенство на правото и т.н. За това водеща роля имат националните политики и усилия.
Европа пое водеща роля в зеления преход, където е насочена значителна част от средствата. Има ли точка на изчерпване и „напрежение“ предвид значителните ресурси, които трансформацията изисква?
Докладите на ООН през последните две години са много тревожни, говори се за необратими промени в климата с катастрофални последици за живота и икономиката в глобален мащаб. Това го усеща всеки от нас. Природните катаклизми: горещи вълни, пожари, наводнения, продължителни суши, стават все по-чести, а последиците – все по-тежки. Дори с инвестиции в смекчаване и намаляване на емисиите въздействието няма да бъде незабавно, ще отнеме поне две десетилетия, за да се усети. Това означава, че може би вече сме закъснели и време за губене няма. Наред с инвестициите за намаляване на емисиите и инвестициите в адаптация на критичната инфраструктура също трябва да са приоритет. Колкото повече инвестиции се насочват за адаптация, превенция и смекчаване на ефектите от измененията в климата, толкова по-малко пари ще са ни необходими за реакция при кризи. Всички политики и бюджети следва да бъдат оценени в този контекст, а индустриалната конкурентоспособност трябва да е в центъра. Нужно е да помислим как можем да използваме и данъчното облагане, също и други мерки, за да стимулираме необходимите действия и инвестиции.
През следващите 30 години растежът на ЕС ще бъде движен от климатичния преход, а също и от цифровия преход, които да дадат тласък на икономиката. Целта е да се създадат устойчива индустрия и транспорт и да се намали замърсяването. Този процес ще даде нови възможности, но ще са нужни и значителни структурни промени, които трябва умело да се управляват, за да се избегнат нови регионални различия и трансформацията да бъде поносима за всички.
Били сте вицепремиер в две служебни правителства в България с ресор разпределение на евросредствата. Кои бяха основните проблеми пред страната ни в това отношение и има ли напредък в решаването им?
Определено се научиха много уроци за последните 20 години, натрупа се ценен опит и в администрацията, и в бизнеса. Но можеше ли да постигнем повече за този период? Категорично да. Много е важно да планираме стратегически, дългосрочно и с визия, а не да се работи на парче. Този подход е особено важен сега, когато говорим на зелена и технологична трансформация и се конкурираме с други държави за инвестиции и таланти. Ако искаме да дръпнем напред, трябва да има приемственост в управлението по отношение на стратегическите цели, независимо кой е на власт. Важно е също да инвестираме и да поддържаме компетентна и добре работеща администрация, защото тя е гарант за качествено управление на ключовите процеси в държавата. Така че има какво да се желае.
Илияна Цанова е заместник генерален директор и главен директор по управление на риска в Главна дирекция „Бюджет“ на Европейската комисия. Преди това тя е била заместник управляващ директор на Европейския фонд за стратегически инвестиции, по-известен като Плана „Юнкер“. Има повече от 10 години опит във финансирането и реализирането на инфраструктурни проекти в Европейската банка за възстановяване и развитие в Лондон, Великобритания. Била е вицепремиер в две поредни служебни правителства на България през 2013 – 2014 г. Има магистърска степен по финанси от Университета за национално и световно стопанство, България, и следдипломна квалификация по финансов мениджмънт от университета „Джордж Вашингтон“, САЩ.
|
Ключови думи
еврофондове
средства
икономически прогнози
икономиката на Европа
икономиката на еврозоната