Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Работа с нагласата, че всеки ден ходим на училище
Катя Сотирова (Kate), изпълнителен директор на Horizons Bulgaria
Работа с нагласата, че всеки ден ходим на училище
Катя Сотирова (Kate), изпълнителен директор на Horizons Bulgaria
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Kак ще изглежда HR-ът на утрешния ден? Човек ли ще бъде той?
HR специалистът е мултифункционален професионалист, който съчетава дейности като подбор на персонал, обучение, развитие и задържане на служители, с отговорности по отношение на правна съвместимост, управление на времето, както и обработка на заплатите. Той разбира дългосрочните нужди на бизнеса и осъзнава, че успехът зависи от качествените кадри. Функцията на HR-а става все по-комплексна, но благодарение на автоматизацията, софтуерните решения и приложенията тя може да бъде ефективно управлявана дори в големи компании от един човек. Все по-често тази роля е представена като HRBP (HR Business Partner).
Как се подготвят HR специалистите за тази нова реалност?
Технологичните решения оптимизират ключови направления от съвременната HR функция. Изкуственият интелект помага чрез системи за проследяване на кандидатствания, важни при процеса по подбор на персонал. Вече има множество онлайн платформи, които се използват в сферата на обученията и развитието. Автоматизацията помага при управлението на заплатите и придобивките, а платформите за анализ на данни улесняват процесите по задържане на таланти, обработка на документи, управление на времето и т.н. Това позволява на HR специалистите да се фокусират върху по-стратегически аспекти като комуникация със служителите, мотивация и развитие, вместо да се занимават с рутинни задачи.
Следвате подхода Recruitment 4.0. Бихте ли ни разказали повече за него?
Recruitment 4.0 съчетава традиционни методи с модерни технологии и нови стратегии за привличане на таланти. Моделът се адаптира към специфичните нужди на различни компании и индустрии. За малките и средните предприятия методът може да бъде изключително полезен чрез автоматизация и намаляване на времето за подбор, а големите компании могат да го използват за мащабиране на своите процеси.
Как обаче се променя взаимодействието между HR-а и кандидатите?
Recruitment 4.0 не заменя човешкия елемент в процеса на подбор на кадри – той по-скоро го подкрепя и подобрява. Технологиите дават възможност на HR специалистите да оптимизират административните и рутинните задачи, което им освобождава време за по-задълбочено и персонализирано взаимодействие с кандидатите. Човешкият елемент остава критичен за създаването на доверие, разбирането на индивидуалните нужди и оценяването на качества.
Задават ли се нови мащабни промени на пазара на труда?
Следващата вълна на промени ще бъде дълбоко свързана с няколко тенденции. Това са изкуственият интелект и автоматизацията, които ще трансформират редица работни места и ще намалят нуждата от човешка намеса в административни и повторяеми дейности.
Друга тенденция е развитието на хибридните модели на работа, които ще направят бъдещето на труда все по-динамично. Наблюдава се и повишено значение на гиг икономиката и фрийлансърите – очаквам все повече специалисти да избират работата на свободна практика.
Нуждата от непрекъснато учене и преквалификация ще стане още по-важна. Моделът с формално обучение за определен срок от време е изчерпан, а ние, като хора, служители, сътрудници, предприемачи, трябва да приемем нагласата, че всеки ден ходим на училище.
Следим и тенденцията, свързана с повишения фокус върху благосъстоянието и психичното здраве – много компании вече осъзнаха значението им, а темата ще е все по-актуална. Населението в много страни застарява, което ще доведе до нарастваща необходимост от ангажиране на различни възрастови групи в трудовия процес – разнообразието в работната сила ще стане още по-важен фактор за успеха на компаниите.
От нарастваща важност е и внедряването на екологично устойчиви практики, включително по отношение на работата. Следим и тенденция, която все още е на много ранен етап – възходът на метавселената и виртуалните работни среди. Метавселената може да се превърне в нов начин за провеждане на срещи, обучение или колаборация.
GAME ON: Ако можехте да проектирате „идеалния служител“ на бъдещето, какви три ключови умения или качества бихте избрали да притежава?
Това е страхотен въпрос, над който често разсъждавам. Няма „идеален“ служител, но има ключови качества, които, ако човек притежава, би бил изключително ценен за всеки бизнес. Тези умения рядко се развиват в професионална среда. Те са личностни характеристики и се формират от семейството.
Такива са високото чувство за отговорност и спешност, което е фундаментално, защото отговорният човек поема ангажиментите си сериозно и винаги се стреми да изпълни задълженията си навреме и качествено.
Друго качество е работливост, то също не може да се научи в училище или университет. Тя се формира чрез примера, който наблюдаваме като деца – когато виждаме какво отношение имат родителите ни към мързела и усилието.
Интелектът е третият основен компонент. Възможно е да се спори дали той е вродена характеристика, или се развива в резултат на горните две, но безспорно интелигентният човек има способността да се адаптира, да решава проблеми и да прилага критично мислене. Човек, който съчетава трите, става ключова фигура за всяка организация. Една важна препоръка: ако намерите този „идеален служител“, не го приемайте за даденост. Направете всичко възможно да го задържите, защото той не е просто ваш служител – той е ваш сътрудник, ваш съюзник и истински партньор, с когото можете да изградите бъдещето на компанията.
Tя е... докторант по туризъм в International Business School (IBS). Притежава магистърска степен по дигитален маркетинг, както и MBA in General Management от City University of Seattle. Бакалавър е по статистика и иконометрия от Икономически университет – Варна. Има над 20 години опит в управлението и дигиталния маркетинг.
Horizons Bulgaria е водеща компания за подбор на персонал на експертно и мениджърско ниво и HR консултации. Дружеството изгражда иновативни и дългосрочни взаимоотношения с партньорите си, като поставя акцент върху взаимното доверие и устойчивото сътрудничество. Компанията активно избягва традиционните стереотипи за мениджърско поведение, насърчавайки иновации, лична ангажираност и креативност в управлението.
|
Ключови думи
Horizons Bulgaria
HR
изкуствен интелект
работа на бъдещето
служители на бъдещето