Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Под дъгата на новото поколение комикс художници
Всяко поколение заслужава да изгради собствена култура, но понякога добре създаденият продукт, наложен на пазара и харесван от аудиторията, може да се окаже полезен и интересен и за новите почитатели. Нещо подобно се случва с илюстрованото списание „Дъга“
Под дъгата на новото поколение комикс художници
Всяко поколение заслужава да изгради собствена култура, но понякога добре създаденият продукт, наложен на пазара и харесван от аудиторията, може да се окаже полезен и интересен и за новите почитатели. Нещо подобно се случва с илюстрованото списание „Дъга“
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Всяко поколение заслужава да изгради собствена култура, но понякога добре създаденият продукт, наложен на пазара и харесван от аудиторията, може да се окаже полезен и интересен и за новите почитатели. Нещо подобно се случва с илюстрованото списание „Дъга“, което през последните години преживява вече два опита за ренесанс.
Развитието на изкуството на комикса в световен мащаб показва, че неговите автентичност, креативност и актуалност винаги са способни да привличат нови почитатели, като му позволяват да остава модерно и значимо. Макар изследователите на комиксите да търсят тяхното начало още в древноегипетските йероглифи, тяхното силно влияние проличава в началото на ХХ в., когато се утвърждават три водещи арт тенденции – американската, която се свързва най-вече историите за „Супермен“ и издаваните от компанията „Марвел“ комикс списания, европейската – прокарана основно във Франция и Белгия чрез „Приключенията на Тинтин“, и японската, чиито илюстрации са известни под името манга.
Началото на комиксите в България
Българското начало е поставено през 1979 г., когато на пазара се появяват първите „разкази в картинки“ на страниците на младежкото списание „Дъга“. Истинска популярност списанието има през 80-те години на ХХ в., когато тиражът му достига до 300 хил. екземпляра. Сред основателите му са художници като Сотир Гелев, Петър Станимиров, Любен Зидаров, Венелин Върбанов – Хари, Николай Киров, Николай Додов, Георги Шуменов, Румен Чаушев, Пенко Гелев, Евгений Йорданов, Росен Манчев, Димитър Стоянов-Димо, Владимир Недялков, Румен Петков и др. Успехът се дължи преди всичко на оригиналния подход – качествени илюстрации, добре развити сюжетни линии, представяне на оригинални истории – както от българската история и фолклор, така и от класически произведения, антична история, световна география. Списанието сполучливо се вписва в традиционните модели на европейските комикс издания, голяма част от които са недостъпни на българския пазар (с изключение на френското илюстровано списание Pif). През 90-те години на ХХ в. екипът на списание „Дъга“ се разпада, част от художниците заминават в чужбина, други се насочват към по-успешни творчески дейности. Българските почитатели на комиксите могат да следят популярни световни издания, да опознават особеностите на американските и азиатските комикси и филми. През 2012 и 2016 г. част от екипа на списанието все пак успява да издаде две книги с името „Под дъгата“, в които са включени част от графичните истории, представени в оригиналната медия.
Между 2003–2004 г. издателство „Мунтеану & Мунтеану“ прави първия опит за възраждане славата на сп. „Дъга“, като успява да публикува 13 нови броя. Междувременно се появяват и няколко нови и интересни книги с комикси, които излизат самостоятелно.
Новото модерно списание
В края на 2022 г. издателство „Потайниче“ отново се опита да възобнови интереса към българските комикси с публикуването нов брой на „Дъга“. Моделът остава същият, но екипът е съставен от младите автори на сдружение „Комикс Манифактура“ Андрей Арнаудов, Джулиано Димитров, Денис Българанов, Стефан Митков. В изданието освен техни произведения са представени истории и на други български художници като Мая Бочева, Даниел Атанасов-Сатанасов, Иван Беров, Маргарита Стефанова. Идеята на колектива е новото списание „Дъга“ да прерасне в цялостна платформа, в която да се съчетават визуалните похвати и идеи на по-младите творци, но и да се продължи връзката с утвърдените художници, от чиито произведения са възпитавани в любов към изкуството на комиксите. Както и да се установи взаимодействие с любителите и независимите автори.
Появата на „новата „Дъга“ обаче предизвиква полемика и дори е посрещната на „нож“ от част от заклетите фенове. Критиките са насочени както към ползването на името и логото на старото списание, така и към художествената стойност на изданието. Спорът между „стари“ и „млади“ показва, че въпреки отличните си таланти развитието на комикс културата у нас е труден и сложен път в зародиш и в силно конкурентна международна среда.
Както екипът сам обяснява, нарастващата комикс култура в България позволява да се представят интересни истории, написани на български език и инспирирани от българската история и митология, модерни и актуални теми, драматични проблеми. Въпреки че при част от новите герои прозират препратки към образите и историите от оригиналното списание, това са модерни като визия и повествование герои и сюжети, които въздействат с ярките си цветове, изчистената графична линия, цялостно конструираната тематична рамка, съвременния начин на рисуване и моделиране.
Макар че създаването на комикси е все още бутиково занимание, списания като „Дъга“ се оказват ефикасно средство за тяхното популяризиране. Най-младото българско поколение вече е свикнало да разпознава американските и азиатските комикс стилове и истории не само през списанията и книгите, но и през анимационните и игралните филми, които се наложиха през последните години. Затова българското издание е реална възможност за изграждането на национална културна идентичност. А зад успеха на всеки комикс винаги стоят няколко важни фактора – добре разказана история, формиране на смислено послание към аудиторията, изграждане на усещане за красива, въздействаща рисунка и създаване на достатъчно пълноценно забавление.
|
Ключови думи
списание Дъга
художници
комикси