Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Информацията ще остане асиметрична
Тася Тасова, собственик на Rowobusiness.org
Информацията ще остане асиметрична
Тася Тасова, собственик на Rowobusiness.org
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Каква е ролята на консултанта в света на изкуствения интелект?
Изкуственият интелект е логаритъм за подреждане, представяне и възпроизвеждане на информация. Този логаритъм се реализира много по-бързо, отколкото човекът би могъл някога да се справи. Но какво от това, че имаме бързо предоставена и подредена информация? Компаниите се бавят с месеци и години, докато вземат решение въпреки наличната информация. Не само че ролята на консултанта няма да изчезне, а ще стане още по-необходима. Ставаме по-информирани, но за съжаление, това още повече ни обърква като мениджъри и лидери. Тази безсмислена забързаност някои отци на православието я определят за симптоматична. Въпреки високата скорост информацията, докато свят светува, ще остане асиметрична, което ще продължи да позволява на консултанта да разгръща своя потенциал. Неговата комплексна фигура е амалгама от различни ноухаута. За да е завършена обаче, е необходимо сработване с клиента. Клиент и консултант не просто „играят в един отбор“, а стават едно цяло, като едно естествено продължение на организацията.
Какво мислите за автоматизирането на процесите, включително и на управленските?
Необходимост на съвремието. Естествено, че са в помощ, особено метриката и синтезирането на големи бази данни, както и автоматизирането на всички видове механични дейности. Роботизацията видимо и значително улеснява ефективността на индустриите на новото време, минимизира човешкия фактор при допускане на злополуки и грешки, усъвършенства крайните продукти. Технологичният детерминизъм е неизбежната еволюция и преход на глобалното общество към нови специализации. Първоначално с появата на лоста и макарата, на винта и клина през Ренесанса, с бурната автоматизация през XIX и XX век се стигна до авангарда на „умните машини“ в наши дни, но машината никога няма да стане човек, нито обратното, заради психиката, душевността и свободната воля. Машината няма как да замести управленските решения и юридическата отговорност. А ако някога това стане, то това би означавало, че човекът се е принизил и е издигнал в култ един нов цифровизиран Баал, гладен за различни жертви. И тогава ще дойдат отново Илия и Енох.
В каква степен мениджърите трябва да разчитат в работата си на изкуствения интелект?
Във Вселената има йерархия и независимо дали машината „знае“ и „може“ повече от човека, тя трябва да бъде обуздана и кадрирана. Ето един пример: добрият мениджър се заобикаля с тесни експерти и добри специалисти, които в много области са по-добри от него; и той няма комплекси от това. Не трябва да изпитваме комплекси от „умната машина“, а да я използваме и управляваме за благото на организацията и обществото.
Ще се запази ли човешкото у хората?
Да. Човекът носи съвест. Ако човек изгуби човешкото у себе си, то не е било необходимо да чака появата на роботите. Технофобията е за объркани. Машината е в служба на човека и от него зависи с какви параметри ще дари машината си. „Актът за AI“ от 6 декември 2022 г. гарантира, че системите с изкуствен интелект се разработват и използват отговорно.
Какъв „интелект“ развива изкуственият интелект? Поумнява ли?
Да, налице са първите признаци, че „умните машини“ вече „сънуват“, понякога дори „халюцинират“, всъщност придобиват бинарно въображение. С това си приличат с хората, твърди д-р Лозанов, който работи по темите на трансхуманизма, и добавя, че това въображение е първоизточник на изкуството например. Той също говори за това, че машината, бидейки по-прецизна и далеч по-бърза от човека, е лишена от емоционални девиации, защото разглежда емоциите като пейоративни за човека.
Дали „умните машини“, програмирани въз основа на етични правила, ще могат и да се саморегулират? Какво е бъдещето на електронните валути и AI?
Разменните единици, физически или виртуални, са също човешко творение и не парите са лоши, а човешките цели и намерения. Същото се отнася и за бъдещите национални електронни валути, които централните банки разработват в момента. Тяхното битие тепърва ще изгрява по един нов начин заедно с употребата на AI в поемането на рутинните, досадните и нискоквалифицираните „занимания“ и трансакции в банковата система, но и в услугите, администрацията, производството, информационните технологии, а също и креативните и комуникационните индустрии. Човекът е сам творец на упадъка или разцвета си, но без Бог не може да извърши нищо добро.
GAME ON: Ако бизнесът беше живо същество, с какъв характер би бил вашият и какви качества бихте развили у него, за да продължи да е носител на промяната?
Разумен. Бих развила у него идеята за системното мислене спрямо балансиране на синергиите.
Tя е... мениджър с дългогодишен опит в различни сфери на бизнеса. Била е управител на SICIS Източна Европа и представител на големи международни строителни компании. В момента развива собствения си консултантски бранд Rowobusiness.org и различни бизнес инициативи. За нея бизнесът не е просто съревнование, а удоволствие от професионализма.
Rowobusiness е инициатива за управление на проекти, бизнес развитие и инвестиции.
|
Ключови думи
Rowobusiness
изкуствен интелект
бъдещето на работата
нови професии