Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Земеделие
Налице е траен растеж при всички основни зърнени култури спрямо цените през 2021 г. с изключение на слънчогледа
Земеделие
Налице е траен растеж при всички основни зърнени култури спрямо цените през 2021 г. с изключение на слънчогледа
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
2022 г. се оказа противоречива и изключително непредвидима за сектора по ред политически и икономически причини. Производствените разходи и липсата на търговия в определени периоди от годината се стовариха с пълна сила върху стопаните. Не беше по-лека ситуацията и за търговците, които трябваше бързо да се адаптират към преначертаните зърнени карти вследствие военния конфликт в Украйна. На годишна база износът от пристанищата на страната остана малко под резултата от 2021 г., възлизайки на близо 6,6 млн. т.
От друга страна, налице е траен растеж при всички основни зърнени култури спрямо цените през 2021 г. с изключение на слънчогледа, където през последните три месеца на миналата година цената му падна под нивата от 2021 г. На този фон резултатите на търговците на зърно, каквито са повечето фирми в сектора, остават относително добри. Топ 10 компаниите отчитат годишен растеж на приходите си от 20% до близо 6,2 млрд. лв., като само при един представител има спад на приходите.
Начело сред 10-те водещи компании за 2022 г. е бургаската „Севан“ ООД (949,6 млн. лв., растеж от 12,3%), следвана от американската „Каргил България“ ЕООД (901,8 млн. лв.). На трето място е китайската „Кофко Интернешънъл България“ ЕООД (813,7 млн. лв.). Миналогодишният лидер „Агро Борд“ ЕООД този път дори не успява да премине прага за участие в първите 10. По отношение на финансовото представяне компаниите от Топ 10 оставят зад гърба си успешна година – растеж от 153% до 221 млн. лв.
Едва две компании отчитат намаление на финансовия си резултат, но нито една не е на загуба. Секторът успява да запази и дори да увеличи броя на заетите лица, след като за година са наети с 12,7% повече работници и служители. С най-голям растеж на печалбата (и с най-висока абсолютна стойност) е софийската „Билдком“ ЕООД – 46 пъти. Приходите ù от продажби са нараснали от 67,8% спрямо 2021 г. до близо 635,6 млн. лв. В класацията намират място две нови компании съответно на 8-о и 9-о място – „Кристера“ АД (гр. Попово) и производителят на „Клас Олио“ „Меджик Флейм“ ЕООД. От Топ 10 освен „Агро Борд“ отпада и варненската „ОКТОПОД-С“.
Надежди за стабилизиране
Представители на отрасъла, в който оперират компаниите от Топ 10 в този сектор, споделят своите прогнози за общия икономически климат и бизнес перспективите пред бранша през 2024 г.
Мийко Христов, управител на Cargill България и мениджър Търговия с маслодайни култури
През изминалата година станахме свидетели на сериозни сътресения в геополитическо отношение, безпрецедентна волатилност на глобалните фондови, суровинни и валутни пазари и силен инфлационен натиск. Тези бурни времена ни дадоха добра причина да се съсредоточим върху най-важното: да се уверим, че светът разполага с храната, от която се нуждае. Същественото е да направим нашата хранителна система по-устойчива. Тъй като Cargill е в центъра на веригата за доставки на селскостопански продукти, имаме уникалната способност – и отговорност – да свързваме доставките на храни и да поддържаме движението им, за да се справим с прекъсванията и да отговорим на търсенето.
Обръщайки поглед към България, сухата есен донесе доста притеснения относно сеитбената кампания. Голяма част от Балканите получи дългоочакваните валежи едва в началото на ноември. До каква степен това ще се отрази на производството, ще разберем едва когато посевите презимуват и настъпи пролетта. Въпреки всичко оставаме позитивно настроени, че няма да има драстичен спад в размера на която и да е от реколтите, който би застрашил продоволствената обезпеченост на населението.
В близка перспектива търговците на земеделска продукция и хранителни съставки ще трябва да бъдат гъвкави и проактивни, за да могат успешно да навигират бързо променящите се пазари. 2024 г. крие рискове, но от нея очакваме и много възможности да правим това, в което сме най-добри. Като глобален партньор, който свързва земеделците с пазарите и се грижи за осигуряването на непрекъснати доставки, Cargill е силно фокусиран върху локалните нужди за изграждането на по-устойчива хранителната система. А като компания със 158-годишна история имаме достатъчно опит в управляването на различни критични ситуации в световен мащаб.
Магда Боянова, кънтри мениджър на „Кофко Интернешънъл България“ ЕООД
Последните 3 години търговията в сектор „Земеделие“ претърпя генерални промени, породени както от външни, така и от вътрешни фактори, влияещи на пазара. За нас това е очакваното развитие и през 2024 г.
Търговията със зърно е пряко зависима от борсовите цени, които обаче невинаги отразяват очакванията на местния пазар. Това поставя България в не особено благоприятната позиция да се конкурира с останалите страни от Черноморския басейн, както и с други, които предлагат доста често продукцията си на по-ниска цена, като остава въпросът дали това се дължи на по-ниската себестойност при производство, или на други фактори, оказващи влияние при формирането на крайната цена.
Надяваме се през 2024 г. да имаме възможността да видим отново стабилизиране на предлагането, което сега е кампанийно, и възобновяване на „пазара на зелено“, който е определящ за добрата реализация на продукцията в началото на реколтата.
За съжаление, климатичните промени, които са на фокус не само в сектор „Земеделие“, оказват негативно влияние върху обема и качеството на реколтата. Добрата новина тук е, че земеделските производители в страната ефективно боравят с модерни добри земеделски практики, което им позволява да намалят този ефект, като същевременно запазят високото качество на продукцията. Така страната ни успява да задържи позицията на предпочитан партньор за много от купувачите в Европа, Близкия изток и Африка и все по-често да се налага като такъв и в Азия.
|
Ключови думи
земеделие
земеделски сектор
производители
икономиката на България
бизнес