7-те нови правила за парите

7-те нови правила за парите

Ние живеем в доста динамичен свят, където новите тенденции се раждат и умират за по-малко от година. Консервативният свят на парите и инвестициите също се променя и е важно да знаем какви са новите правила на играта, за да може да печелим от тях.

Правило 1: Гледайте разходите, но не бъдете обсебени от тях

Всяка инвестиция е свързана с разходи – най-често при покупка, за управление и при продажба. Високите такси и комисионни могат значително да намалят доходността ни в дългосрочен план, затова когато влагаме парите си в някакъв инструмент, трябва внимателно да се запознаем с всички съпътстващи разходи.

Въпреки това, решението ни не трябва да зависи единствено от тези такси и комисионни, а от потенциала на съответната инвестиция. Ако една инвестиция ви носи 9 или 10% на годишна база, има

ли значение дали има такса за управление от 1.5% или 1.8%?

Когато сравняваме няколко възможности, трябва да знаем, че обикновено постигнатата доходност в миналото на взаимните фондове и другите професионални схеми е показана в техните документи изчистена от всички разходи, т.е. ние виждаме крайния резултат.

Правило 2: Подценените компании не винаги са добри

Аз съм голям фен на един от най-добрите инвеститори на нашето съвремие Уорън Бъфет и внимателно съм изучавал как той избира компаниите, в които да инвестира. Един от първите съвети, които дава той на всеки начинаещ инвеститор, е да купува акции на подценени компании, т.е. такива с ниски P/E и P/B коефициенти.

Това беше добър съвет за 20 век, но през 2016 година вече не е толкова приложим. Ако вземем първия коефициент – Price to Earnings, той ни показва как се е справила компанията за миналата година и каква е нейната печалба на една акция. Аз като одитор мога да ви споделя, че има стотици законни начини да увеличим (или да намалим) печалбата си. Също така, е възможно тя да е формирана от еднократни продажби, които няма да се повторят следващите години. Напълно възможен е и обратният сценарии – лоша година, която е увеличила P/E коефициента, но

фундаментално компанията да е добра за инвестиция.

И любимият коефициент на Уорън Бъфет – Price to Book. Той показва какво ще получи всеки акционер при ликвидация на съответната компания. Историята помни случаи, в които е по-добре за акционерите компанията да фалира, вместо да продължава своята дейност. Този коефициент също не отразява изцяло сегашното положение на дружеството, защото то може да има голям собствен капитал и активи, но да е неконкурентноспособно и приходите да намаляват. Дори да се стигне до нестоятелност и ликвидация, няма гаранция, че активите ще се продадат по балансовата стойност.

 

Правило 3: Инвестициите в дивидентни акции не са само за „пенсионери“

Инвестирането в акции за повечето хора е като филм за Уолстрийт – купуваш, продаваш, викаш на брокера си по телефона и цените на „твоята“ компания се движат като влакче на ужасите. Реалността е съвсем различна. Ако искаш динамика и адреналин, скачай с бънджи, но ако искаш да спечелиш от твоите инвестиции, трябва да имаш друг подход и най-вече търпение.

В миналото, големите, стабилни компании, които даваха редовно дивиденти бяха пренебрегвани от инвеститорите и се купуваха предимно от хора в предпенсионна възраст, които искаха да си

осигурят добавка към държавната пенсия. Времената обаче се промениха. Пазарите вече не се движат стремглаво нагоре и възможностите за бързи печалби са ограничени. Освен това, лихвите по банковите депозити вече клонят към нулата в България.

На този фон един допълнителен доход от 3-4% на година съвсем не е лош, като тук не слагам капиталовата печалба, която могат да ни донесат тези акции. Ако ви убедих да вложите малко пари в този инструмент, остава да изберете конкретните компании, в които да инвестирате. В Европа с дългогодишна дивидентна история са к

омпании като Total, VW, BASF, ALLIANZ, ENI и други. В САЩ разгледайте Wal-Mart Stores, Pfizer, Coca Cola Co и други. В България също има компании, които дават редовно дивиденти на своите акционери.

Правило 4: Инвестирай, за да постигнеш целите си, а не да се хвалиш

Много е модерно напоследък инвеститорите да си мерят… доходността. Кой колко процента направил за един месец, за година или за няколко дни. Това може да те прави добър трейдър, но не и човек, който добре управлява личните си финанси. В каквото и да инвестираме, каквато и доходност да постигнем, на първо място трябва да си отговорим на един въпрос „Защо го правим и каква е нашата цел?“.

Една е стратегията и очакваната доходност, ако сме инвестирали всичките си спестявания за последните 20 години, и съвсем различна, ако искаме да се научим да „играем на борсата“ и влагаме 1000 лева.

Защото по-високата доходност винаги върви с по-висок риск. Ние чуваме за хора постигнали 10% печалба за година, но има много други, които са загубили дори повече от техните инвестиции. Моят съвет е да не се сравняваме с другите, а да следваме собствените си цели, като на тяхна база изберем най-подходящата стратегия и инвестиционни инструменти.

Правило 5: Планирай продажбата преди да купиш

Всеки се интересува кой е най-подходящия момент да влезе на пазара. Последните години ни научиха, че има нещо също толкова важно – кога да продадем инвестицията ни. За второто почти никой не се замисля или оставя това решение на бъдещето. Ако искаме да сме добри инвеститори и да спечелим от нашите вложения, трябва да определим предварително при какви условия ще продаваме, а не да изпадаме в паника, когато пазарът тръгне надолу. Обратния случай е също толкова често срещан – цените на нашите инвестиции вървят само нагоре и ние изпускаме момента

да ги продадем с най-добра печалба, преди да тръгнат надолу.

Какви може да са тези условия? На първо място, може да си сложим „стопове“ – да ограничим загубата си до 10%, например, и да фиксираме печалбата си на 25%, независимо от „усещането“ ни, че цените отново ще тръгнат нагоре. През 2008 година нямах такива предварително зададени критерии и от 150% доходност за няколко месеца, накрая продадох акциите си с близо 30% загуба, вместо бързо да ги продам с по-малка печалба (или на малка загуба). Може да използваме и времето като критерий за продажба. Ако целта ни е след 3 години, може да фиксираме продажбата тогава.

Правило 6: Винаги дръж пари в брой

Това е едно от новите правила за парите, които научихме по трудния начин. Когато пазарът върви нагоре, всеки свободен лев беше инвестиран в него, защото това носеше много бързи печалби. Да имаш пари и да ни ги вложиш в нещо, беше голям „грях“.

След 2007 година нещата коренно се промениха. Умните инвеститори тогава продадоха голяма част от активите си и си държаха парите в брой, докато не яхнат следващата вълна. Аз не бях от тях. Всичките ми пари бяха на борсата.

Дори цените да растат и икономиката да е в подем, е хубаво част от инвестиционния ни портфейл да е в пари в брой. Това ще намали загубите ни в случай на срив, а и ще имаме свободни

капитали, ако „изникне“ нещо ново.

Правило 7: Стратегията „Купи и дръж“ вече не е толкова добра

Аз съм голям привърженик на дългосрочното инвестиране и стратегията „Купи и дръж“. За съжаление, времената се промениха и за да е печеливша тази стратегия, трябва да се промени нейното име и тя да стане „Купи и дръж, но ако се наложи – продавай“. Вече е доста хазартно да купим акции на една компания и да забравим за тях в продължение на 10 или повече години. Да, в миналото това е било печелившо в повечето случаи, но вече не е.

Дори големите, стабилни компании вече са подложени на голям конкурентен натиск от цял свят. Преди беше немислимо две момчета в гараж да са конкурент на голяма софтуерна компания, но историята показа, че това е напълно възможно. Благодарение на технологиите и дяловото финансиране, малка старт-ъп фирма може да завземе изцяло пазарна ниша буквално за няколко месеца. Това е добре за тази компания, но не и за пазарните лидери, които могат да изчезнат от пазара, заедно с нашите пари в тях.

Причината за изчезването на една компания може да не са конкурентите, а нова тенденция, която се появява. Колкото и да не вярваме, скоро газираните напитки ще изчезнат, както и компаниите, които ги произвеждат. Тенденцията за здравословен живот ще „помете“ и доста други играчи на пазара.

И така, дори да вярвате силно на дългосрочното инвестиране, правете анализ на инвестициите си поне веднъж на няколко месеца и дали те отговарят на условията, според които сте ги избрали. Погледнете и дали няма нови играчи на техния пазар, които се развиват много бързо, а „вашата“ компания не може да реагира със същата скорост.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ