6 грешки, които мениджърите допускат при воденето на трудни разговори
Ако сте мениджър, вероятно сте пределно наясно с потните длани и свиването на стомаха, които съпровождат поднасянето на лоши новини. Най-стресиращите разговори – от даването на лоша рецензия до уволняването на служител – са тези, за които сте сигурни, че ще предизвикат гняв или сълзи.
Марша Рейнолдс, корпоративен инструктор и автор на книгата The Discomfort Zone: How Leaders Turn Difficult Conversations Into Breakthroughs, казва, че стресът и неспокойствието, предвождащи неприятните разговори, могат да бъдат смазващи. Макар че никому не е приятно да съобщава лоши новини, избягвайки тези 6 фатални грешки, ще предотвратите превръщането на тежките диалози в бедствия. Ето ги и 6-те неправилни подхода.
Подхождате негативно към разговора.
Старайте се да не започвате разговора с нагласата, че той ще е ужасен. Рейнолдс препоръчва предварителна психическа подготовка. Запитайте се как бихте искали да се чувства събеседника ви. Ако ви предстои да дадете негативна оценка на труда му, но същевременно искате да го задържите на работа, може би е добре да му дадете надежда в края на разговора. Предварителната психическа подготовка ще ви помогне да използвате правилния тон при поднасянето на информацията.
Избягвате разговора
„Колкото по-дълго изчаквате, толкова повече ще се задълбочава проблемът.“, казва Рейнолдс. Въпреки че мениджърите често се опитват да бягат от неприятните разговори, оправдавайки нечие поведение, Рейнолдс смята, че най-убедително демонстрирате уважението си, изправяйки се смело пред проблема, без да губите ценно време.
Влияете се от реакциите на събеседника си
Никой не обича да получава лоши новини, но някои мениджъри влошават ситуацията, подражавайки на емоциите на служителите си. Приемете, че те биха могли да се ядосат или да се разплачат, но Рейнолдс казва, че е добре да не се поддавате на тези реакции и да се придържате към емоционалната нагласа, която сте си изградили преди разговора.
Съобщавате лоши новини по електронната поща
Често, ситуацията е толкова неудобна, че мениджърите предпочитат да се скрият на безопасно място, зад монитора, и да изпратят и-мейл, вместо да се срещнат с даден човек лице в лице. Този подход може да има негативни последици върху цялата фирма и културата в нея. „Работодателят може да загуби уважението на своя служител“, казва Рейнолдс. „Пращането на и-мейл е признак на малодушие и прави лидера да изглежда слаб в очите на персонала.“
Опитвате се да запълните неловката тишина
Мълчанието в процеса на разговор може да накара мениджърите да се почувстват неудобно, да искат да продължат да говорят, за да запълнят тишината, но Рейнолдс смята, че тази тишина често е необходима, за да могат двете страни в диалога да обработят информацията, която им е била поднесена. „Когато кажете на някого нещо, което не е знаел, винаги има пауза, която предвожда емоционалната реакция“, казва тя. Опитвайте се да не запъвате тази пауза с оправдания и не се пробвайте да „разведрявате“ ситуацията. „Позволете на мозъка на събеседника ви да обработи казаното от вас. Поемете си въздух, дайте му време и му позволете да отговори“, съветва Рейнолдс.
Гледате да претупате разговора
Тъкмо сте съобщили неприятната новина и разговорът, от който сте се плашили в продължение на седмици, най-после е приключил. Въздъхвате с облекчение и казвате „Окей, вече всичко е наред, благодаря“ и оставяте събеседника си да излезе от офиса ви. Но как можете да сте сигурни, че в желанието си бързо да прекратите тежкия разговор, сте изпратили правилното послание? Независимо колко неудобно се чувствате от темата, опитайте да не претупвате разговора и позволете на събеседника си да осмисли казаното и да реагира, да зададе въпрос или да получи разяснение, ако е необходимо.
Източник: FastCompany.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.