Изкуството small talk: 7 тактики за смислен светски разговор
Спрете да питате „Как си?“, казва изпълнителният директор на Korn Ferry Гари Бърнисън и споделя истински полезната стратегия за завързване на контакт
"Как си?" Това са двете най-безполезни думи в света на комуникацията. Питащият всъщност не иска да знае, а отговарящият не казва истината. Това е пропусната възможност и безсмислена размяна на фрази без допирни точки.
Но според изследователи от Харвард можете да извлечете максимума от леките светски разговори, като просто зададете на своя събеседник няколко допълнителни въпроса. В поредица от експерименти изследователите анализираха повече от 300 онлайн разговора и установиха, че тези, на които са задавани по-смислени последващи въпроси (а не само „Как си?“ или „Как я караш?“), намират събеседника за много по-приятен .
„Когато хората биват помолени да задават повече въпроси, събеседниците ги възприемат като по-съпричастни, което включва изслушване, разбиране, признателност и грижа“, пишат изследователите.
И така, как да преминете от формално към интересно общуване, което ще ви носи бонус точки за репутация на харизматичен човек? Зависи от въпроса, с който започвате. А след това можете да се съсредоточите върху допълнителни въпроси. Ето седем тактики за смислен разговор.
1. Използвайте ИВТ подход
Кога за последен път бяхте на среща, която не започна със светски разговор? За хората това е естествен начин на общуване. Започнете с въпрос, който ще доведе до разговор, като използвате следните точки:
И - искреност
B - връзка
T - тема, която ще им позволи да разберат какъв човек сте
Ето какво може да попитате:
- "Какво ви вълнува най-много в момента?"
- „Какво очаквате от тази седмица?“
- „Напомняте ми за някоя знаменитост, но не мога да си спомня коя точно?“
2. Излезте от рамката на „почасовите актуализации“
Мнозина прибягват до резервна опция за комуникация, която е подобна на ежечасното актуализиране на новини - трафик, спорт, време и т.н.
Запомнете: Това е ужасен начин да разчупите леда. Изключение може да се направи, ако наистина се интересувате от такива теми и човекът, с когото разговаряте споделя същата страст. Но се опитайте да надхвърлите клишетата, за да направите тези теми по-важни и лични за вас.
3. Присъствайте в момента и наблюдавайте активно
Отворете очите си, преди да отворите устата си. Открийте нещо, персонално свързано със събеседника ви върху което да се съсредоточите в заобикалящата ви среда, като например произведение на изкуството на стената, странна джаджа или семейна снимка на масата, каска за мотоциклет, рапръснати монети от различни страни и т.н. Трябва да има нещо, което да помогне за започване на малък разговор и да премести разговора към допълнителни уникални въпроси.
Да приемем, че разговаряте с главния изпълнителен директор на голяма компания, който е на път да се пенсионира, и забелязвате празни рафтове на стената в неговия офис. Можете да започнете с въпроса: „Трудно ли е да се разделите с тази работа?“ Това ще доведе до много по-дълбока и емоционално откровена дискусия, което никога нямаше да се случи, ако не бяхте забелязали кутиите.
4. Споделете новини (които наистина са се случили)
Ако имате "новина", споделете я: "Взех си домашен любимец през уикенда" или "Вчера 6-годишният ми син се научи да кара колело!" Вярвате или не, повечето хора всъщност се интересуват да научат повече за другите, особено ако работят за същата компания. Но трябва да бъдете искрени, а не да си измисляте нещо. В противен случай може да не знаете как да отговорите на допълнителни въпроси, ако имате малък или никакъв опит в тази област.
Например, ако сте нов в компанията и току-що сте поели отдел, на първата си среща отделете по няколко минути за разговор с всеки от екипа и ги предразположете с въпроса да разкажат нещо интересно, което се е случило наскоро в живота им. Това ще накара всички да се чувстват по-непосредствено и истински свързани един с друг.
5. Бъдете проактивни
Ако срещата е лична или пък в конферентен разговор, бъдете по-активни и започвайте разговора първи. Ако изчаквате, могат да се случат две неща: първо, някой друг ще изтъкне това, което сте искали вие да кажете и второ, вашите по-приказливи колеги ще поемат инициативата, задавайки допълнителни въпроси. Ще се изгубите в разговора и ще пропуснете шанса си.
6. Не е само какво казвате
Тонът на гласа, изражението на лицето и зрителният контакт говорят много. По време на разговор гледайте към събеседника, а не към конферентната маса или към стената. Когато говорите по телефона, усмихвайте се, така гласът ви ще звучи по-топло. Не само това, което казвате, но и начинът, по който го казвате, ще помогне на другите да се свържат с вас.
7. На по-високо ниво
Светската беседа се издига на следващото ниво, когато преминете от разговор за нещо дребно към неотложен проблем.
В хода на разговор това ще се случи много по-лесно, отколкото предполагате. Шефът ви може да предприеме първата стъпка: „Така че кажете ми какво става с [х].“ Благодарение на кратката светска беседа вече ще сте на една вълна. След това можете да преминете към по-смислена дискусия, която демонстрира вашите знания, принос и увереност.
Просто го направете
За интровертите е трудно да водят разговори. Но ако не кажете нищо преди среща или когато се засечете в асансьора с шефа си, рискувате да станете невидими.
Като начало, поемете дълбоко въздух. Почти всеки се смущава от другите, особено от тези, които са по-висши по ранг. Спомням си, че се смутих, когато срещнах генерал с четири звезди на пагона от Пентагона. И след това отново се почувствах така, когато срещнах тогавашния британски премиер Дейвид Камерън. Но все пак си поех дълбоко дъх и казах нещо.
Уважаването на авторитета е естествено. Вие сте това, което сте, и никой не очаква от вас да изнесете дълъг монолог. Но когато се опитате да започнете разговор, хората около вас ще ви чуят и ще се свържат с вас.
Източник: CNBC
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.