Не чакайте повишение, спечелете си го!

Не чакайте повишение, спечелете си го!

Твърде често си губим времето в чакане, включително в това да чакаме нашия шеф, друг висшестоящ мениджър или пък партньор да ни подаде юздите и да ни каже, че е време да блеснем. Но ето една истина: овластяването не е нещо, което ви се дава. Това е нещо, което сами трябва да вземете в ръце. Ако нещата не вървят както трябва, няма кой друг да ви е виновен – от вас зависи да направите следващата крачка.

Ако ви е омръзнало да чакате някой друг да разпознае вашия потенциал, има няколко стъпки, които може да направите още днес, за да поемете контрола върху собственото си бъдеще:

Спрете да питате за разрешение и започнете да поемате инициатива

Овластяването започва, когато спрете да чакате някой да ви каже какво да правите и започнете да предприемате проактивни стъпки към това, което знаете, че трябва да се направи.

Идентифицирайте повтарящ се проблем на работното място и предложете решение на вашия екип или ръководител. Дори и вашето предложение да не бъде приложено на практика, самият акт на поемане на инициативата демонстрира вашето лидерско мислене и изгражда доверие.

Вместо да чакате шефът ви да се справи с пропуски в екипната комуникация, предложете провеждане на седмична среща за проверка. Още по-добре, създайте комуникационна матрица с конкретни въпроси, които да зададете, за да сте сигурни, че пропуските са сведени до минимум. Поемането на инициатива показва, че ви е грижа за успеха на екипа и вашата роля в него. Това ви поставя в най-добрата позиция да блеснете и да останете нащрек, когато се появят позиции или проекти, които изискват вашия набор от умения.

Не забравяйте, че вашият шеф най-вероятно има натоварен календар с променящи се приоритети и множество главоболия. Ако можете да улесните неговата работа, ще бъде истински герой. Бързо ще се разчуе, че сте находчив и надежден служител.

Култивирайте самосъзнанието и се възползвайте от силните си страни

Разбирането на вашите собствени силни и слаби страни е в основата на израстването като лидер. Не е нужно шефът ви да дефинира вашата роля – вие трябва да определите как да се представяте в нея.

Отделяйте 10 минути всяка седмица, за да разсъждавате върху последните победи и предизвикателства във вашия живот. Какви силни страни използвахте? Къде бихте могли да се подобрите? Използвайте тази информация, за да ръководите действията си. Освен това преценете как се чувствате в края на всеки ден в продължение на една седмица и отбележете кои работни функции сте изпълнявали, когато сте чувствали, че се представяте отлично и когато сте се чувствали най-стресирани. Това ще ви помогне да определите най-добрите позиции и функции за вас.

Ако имате естествени умения за изграждане на взаимоотношения, помислете как можете да използвате тази сила, за да насърчите сътрудничеството или да подобрите динамиката на екипа, дори и без да бъдете подканени за подобни действия. Именно тези взаимоотношения ще ви преведат през трудни времена и могат да се окажат полезни, когато сте готови за следващото повишение.

Не забравяйте, че вие ​​сте капитанът на собствения си кораб и главният навигатор на вашето работно място и житейски опит. Не е необходимо да бъдете жертва или страничен наблюдател.

Приемете обратната връзка като инструмент, а не като заплаха

Овластените лидери гледат на обратната връзка като на възможност за растеж, а не като на лична атака. Търсете обратна връзка проактивно, дори и тя да носи дискомфорт – това е критична стъпка в усъвършенстването на вашия подход и изграждането на доверие. Без тази обратна връзка несъмнено ще имате слепи петна по време на кариерния си път. Бъдете отворени за обратна връзка, ако искате да сведете до минимум болезнените грешки.

В края на проект или среща попитайте колега или мениджър: „Може ли да ми дадете пример за едно нещо, което направих добре, и едно нещо, което мога да подобря?“ Слушайте отговорите без да заемате дефанзивна позиция и предприемете нужните стъпки за коригиране на грешките, които сте направили.  

Когато получите обратна връзка, че вашите презентации се нуждаят от повече яснота, вземете курс за публично говорене или семинар, за да повишите уменията си и да демонстрирате своя ангажимент за растеж. В този случай не забравяйте да попитате кои конкретни области от вашата презентация нямат яснота. По този начин няма да губите време за грешни неща.

Често хората избягват обратната връзка, защото се страхуват от това, което може да чуят. Тези, които са нетърпеливи да се впуснат в неизвестното на обратната връзка и да смесят доброто с лошото, бързо откриват ползите от целия процес. Не можем да бъдем най-добрите и да станем по-автономни, освен ако не сме запознати с недостатъците, които трябва да изгладим. Добрата новина е, че всички ги имаме. Така че няма от какво да се срамуваме. Вместо това гледайте на смелостта, която проявявате, когато нетърпеливо търсите обратната връзка, като на нещо, с което да се гордеете.

Овластяването не е подарък, който някой ви дава – това е начин на мислене, който култивирате. Като поемате инициатива, използвате силните си страни и търсите обратната връзка, вие изграждате увереността и компетентността, необходими да ръководите сами живота си - и на свой ред вдъхновявате хората около вас.

…………….

Хедър Йънгър, основател и главен изпълнителен директор на Employee Fanatix, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ