Подходът, който бързо ще ви спечели симпатии на работното място

Подходът, който бързо ще ви спечели симпатии на работното място

Подходът, който бързо ще ви спечели симпатии на работното място

Като лидер, по-добре ли е да бъдеш уважаван, отколкото харесван? Не точно. Последни изследвания показват, че харесваните хора:  са склонни да бъдат по-успешни в продажбите (което има значение, защото всеки предприемач се занимава с продажби); е по-вероятно да бъдат повишени или наети; са по-склонни да изградят и поддържат добри професионални (и лични) отношения; са по-способни да влияят на хората около тях; са по-способни да помагат на другите хора да се чувстват по-добре в собствената си коза.

Харесването е двигател на трайни връзки и взаимоотношения. Така че най-добре е да бъдете уважавани и харесвани. И докато изграждането на уважение отнема време, спечелването на симпатии може да бъде значително по-лесно.

Задайте три въпроса

В проучване, публикувано в Journal of Personality and Social Psychology, изследователи установиха, че задаването на един въпрос и след това два последващи въпроса драстично увеличава симпатиите на другите към вас.

„Когато хората задават повече въпроси, те се възприемат като по-отзивчиви, като хора, които слушат, разбират и валидират“, пишат изследователите.

Хората, които задават повече въпроси, особено последващи въпроси, са по-харесвани от своите събеседници.

Ако смятате, че това звучи твърде лесно, не сте сами. „Ние също откриваме, че въпреки постоянните и полезни ефекти от задаването на въпроси, хората не очакват, че задаването на въпроси увеличава междуличностното харесване“, отбелязват изследователите.

Правилните въпроси

Да кажем, че сте се срещнал в коридора с ваш служител. „Как върви денят ти?“, може да попитате. „Не много добре“, отговаря ви служителят. „Изоставаме с подготовката на демонстрация за клиентите.“

Отговаряйки с „Говорейки за проблеми, на прав път ли сме с проекта за база данни?“ е това, което изследователите наричат въпрос с „пълно превключване“, който не е свързан по никакъв начин с първия въпрос. Не е изненадващо, че задаването на въпроси с пълно превключване не ви носи никакви дивиденти и създава неприятно впечатление у другите, тъй като показва, че очевидно не сте се интересували от отговора на първия въпрос.

„Моят ден също е тежък.“, е друг пример за отговор, който няма да ви спечели симпатии. Огледалната реакция не само създава усещане за състезание (вашият ден е гаден, но моят е още по-лош), но също така премества фокуса върху самите вас, а не човека, който сте заговорили.

Ключът към това да бъдете симпатични е да зададете последващ въпрос към първия. Нещо просто, като: „Съжалявам. Какво се е случило?“

След това изслушайте и задайте друг въпрос, които да помогне за споделянето на нови детайли: „Пред какви предизвикателства сте изправени?“, „От какво се нуждаете?“, „Как мога да помогна?“. Щом стигнете до третия въпрос, намирането на допълнителни такива вече е сравнително лесно, особено ако избягвате изкушението да давате оценка. Докато не бъдете помолени, не споделяйте личните си мисли и чувства. Запазете фокуса върху другия човек. Това определено ще ви спечели симпатии и уважение.

Особено когато се срещате с нов служител на работното място

„Хората прекарват по-голямата част от времето в разговори, говорейки за собствените си гледни точки. По тази причина те са склонни да се саморекламират (особено), когато се срещат с някой първи път. За разлика от тях хората, които задават много въпроси, се възприемат като по-отзивчиви и са по-харесвани“, пишат изследователите.

Да кажем, че срещате новоназначен служител за първи път. Веднага щом научите нещо за него – роля, образование, произход, задайте първия допълнителен въпрос, като се постарайте той да бъде максимално ясен и лесен за отговаряне.

Когато разбера с какво точно си изкарва прехраната някой, моят коментар обикновено е нещо то типа на: „Това звучи като наистина трудна работа“. Разбира се, това не е въпрос, но все пак работи, тъй като работата на всички хора е трудна. Признайте и утвърдете този факт и ще накарате вашия събеседник да разкаже повече за себе си.

И след като го направи, последващите въпроси стават по-лесни и по-лесни за намиране.

Иначе казано, един първоначален въпрос и два последващи са достатъчни, за да спечелите симпатиите на вашия събеседник. Покажете, че уважавате неговия опит и знания. Покажете, че го уважавате като личност.

Това не само ще ви направи по-симпатични, но може да превърне това, което би било мимолетно взаимодействие, в началото на силна професионална връзка. Но дори и да не се стигне дотам, цялото упражнение си е заслужавало, тъй като те накарали другия човек да се почувства ценен, макар и за няколко минути.

……………

Джеф Хейдън, автор на „The Motivation Myth: How High Achievers Really Set Themselves Up to Win“, за Inc.com.

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ