Подходът, който бързо ще ви спечели симпатии на работното място
Като лидер, по-добре ли е да бъдеш уважаван, отколкото харесван? Не точно. Последни изследвания показват, че харесваните хора: са склонни да бъдат по-успешни в продажбите (което има значение, защото всеки предприемач се занимава с продажби); е по-вероятно да бъдат повишени или наети; са по-склонни да изградят и поддържат добри професионални (и лични) отношения; са по-способни да влияят на хората около тях; са по-способни да помагат на другите хора да се чувстват по-добре в собствената си коза.
Харесването е двигател на трайни връзки и взаимоотношения. Така че най-добре е да бъдете уважавани и харесвани. И докато изграждането на уважение отнема време, спечелването на симпатии може да бъде значително по-лесно.
Задайте три въпроса
В проучване, публикувано в Journal of Personality and Social Psychology, изследователи установиха, че задаването на един въпрос и след това два последващи въпроса драстично увеличава симпатиите на другите към вас.
„Когато хората задават повече въпроси, те се възприемат като по-отзивчиви, като хора, които слушат, разбират и валидират“, пишат изследователите.
Хората, които задават повече въпроси, особено последващи въпроси, са по-харесвани от своите събеседници.
Ако смятате, че това звучи твърде лесно, не сте сами. „Ние също откриваме, че въпреки постоянните и полезни ефекти от задаването на въпроси, хората не очакват, че задаването на въпроси увеличава междуличностното харесване“, отбелязват изследователите.
Правилните въпроси
Да кажем, че сте се срещнал в коридора с ваш служител. „Как върви денят ти?“, може да попитате. „Не много добре“, отговаря ви служителят. „Изоставаме с подготовката на демонстрация за клиентите.“
Отговаряйки с „Говорейки за проблеми, на прав път ли сме с проекта за база данни?“ е това, което изследователите наричат въпрос с „пълно превключване“, който не е свързан по никакъв начин с първия въпрос. Не е изненадващо, че задаването на въпроси с пълно превключване не ви носи никакви дивиденти и създава неприятно впечатление у другите, тъй като показва, че очевидно не сте се интересували от отговора на първия въпрос.
„Моят ден също е тежък.“, е друг пример за отговор, който няма да ви спечели симпатии. Огледалната реакция не само създава усещане за състезание (вашият ден е гаден, но моят е още по-лош), но също така премества фокуса върху самите вас, а не човека, който сте заговорили.
Ключът към това да бъдете симпатични е да зададете последващ въпрос към първия. Нещо просто, като: „Съжалявам. Какво се е случило?“
След това изслушайте и задайте друг въпрос, които да помогне за споделянето на нови детайли: „Пред какви предизвикателства сте изправени?“, „От какво се нуждаете?“, „Как мога да помогна?“. Щом стигнете до третия въпрос, намирането на допълнителни такива вече е сравнително лесно, особено ако избягвате изкушението да давате оценка. Докато не бъдете помолени, не споделяйте личните си мисли и чувства. Запазете фокуса върху другия човек. Това определено ще ви спечели симпатии и уважение.
Особено когато се срещате с нов служител на работното място
„Хората прекарват по-голямата част от времето в разговори, говорейки за собствените си гледни точки. По тази причина те са склонни да се саморекламират (особено), когато се срещат с някой първи път. За разлика от тях хората, които задават много въпроси, се възприемат като по-отзивчиви и са по-харесвани“, пишат изследователите.
Да кажем, че срещате новоназначен служител за първи път. Веднага щом научите нещо за него – роля, образование, произход, задайте първия допълнителен въпрос, като се постарайте той да бъде максимално ясен и лесен за отговаряне.
Когато разбера с какво точно си изкарва прехраната някой, моят коментар обикновено е нещо то типа на: „Това звучи като наистина трудна работа“. Разбира се, това не е въпрос, но все пак работи, тъй като работата на всички хора е трудна. Признайте и утвърдете този факт и ще накарате вашия събеседник да разкаже повече за себе си.
И след като го направи, последващите въпроси стават по-лесни и по-лесни за намиране.
Иначе казано, един първоначален въпрос и два последващи са достатъчни, за да спечелите симпатиите на вашия събеседник. Покажете, че уважавате неговия опит и знания. Покажете, че го уважавате като личност.
Това не само ще ви направи по-симпатични, но може да превърне това, което би било мимолетно взаимодействие, в началото на силна професионална връзка. Но дори и да не се стигне дотам, цялото упражнение си е заслужавало, тъй като те накарали другия човек да се почувства ценен, макар и за няколко минути.
……………
Джеф Хейдън, автор на „The Motivation Myth: How High Achievers Really Set Themselves Up to Win“, за Inc.com.
Редактор: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.