Правилото 10-80-10
Екип в Apple е работил непрекъснато в продължение на девет месеца, за да усъвършенства дизайна на първия iPhone. Покойният Стив Джобс обаче непрекъснато е имал неприятното чувство, че нещо не е наред.
Една сутрин в понеделник той е отишъл направо при своя приятел и партньор в дизайна Джони Айв и му е казал: „Просто не го харесвам.“
Проблемът, както е описан от биографа на Джобс Уолтър Айзъксън, е бил, че рамката на смартфона просто е била твърде голяма. „Рамката се състезаваше с дисплея, вместо да се махне от пътя“, казва Айзъксън
Лидерският стил на Стив Джобс
Тогава Джобс, заедно с целия дизайнерски екип, са се върнали към чертожната дъска. В крайна сметка те се спрели на ултратънка рамка от неръждаема стомана, която позволява на дисплея да се простира до ръба на телефона. Това е наложило преправяне и на вътрешността на първия модел iPhone, но Джобс е настоявал за промяната.
В крайна сметка дебюта на iPhone бе посрещнат с възторжени отзиви. Според повечето хора това бе красив продукт, който постави новия стандарт за дизайн на смартфони.
Тази история е една от многото, които илюстрират част от това, което направи Джобс и неговото ръководство в Apple толкова ефективни, а именно фактът, че той е следвал правилото 10-80-10.
Правилото 10-80-10 е лидерски принцип, който може да ви помогне да ръководите по-добре, да постигнете по-добри резултати и да практикувате емоционална интелигентност. Но как работи правилото 10-80-10 и как може да ви помогне?
Как 10-80-10 ви помага да управлявате очакванията и да постигате страхотни резултати
Правилото 10-80-10 е лидерски принцип, който казва, че за да ръководите ефективно, трябва да правите следното:
- Прекарайте първите 10% от времето, представяйки визията си за „нещото“.
- Позволете на другите да прекарат следващите 80% от времето в придвижване на нещото напред.
- Прекарайте още 10% от времето в шлифоване на нещо и помагайте на другите да разберат защо и как променяте.
Тези проценти не е нужно да се приемат буквално, но дават обща представа за това какво е необходимо за създаване на висококачествен продукт или слуга.
Например, Джобс много добре е знаел, че не може да създаде страхотни продукти сам. Не било обаче достатъчно и прост да дава насоки и да оставя хората да ги изпълняват сами. Той е трябвало да участва в началото и в края на процеса, както и да определя стандарта на качество и да държи всички отговорни за следването му.
Може да не сте толкова заинтересовани от иновациите, колкото е бил Джобс. Но правилото 10-80-10 все още може да ви помогне да постигнете по-добри резултати и да практикувате емоционална интелигентност - като управлявате очакванията и помогнете всички да са на една и съща страница.
Наръчник за лидерство
Първо, трябва да признаете, че за да поддържате висок стандарт, не можете да предадете нещо на някой друг, който „просто да го разбере“. Това вероятно ще доведе до разочарование от страна на лидера и екипа. По-скоро трябва да инвестирате значително време в началото на задачата или проекта, за да комуникирате правилно визията и очакванията.
На следващо място, хората, с които работите, играят основна роля в придвижването на проекта напред. Те се учат чрез правене, което им помага да изградят увереност. Нещо повече, те могат да предадат научените уроци, за да ви помогнат да вземете решения за това как изглежда крайният продукт.
И накрая, отделяйки последните „10 процента“ от времето за шлифоване, вие гарантирате, че крайният резултат е с качеството, което търсите. Някои може да възприемат това като микромениджмънт, но Джобс е знаел, че за да постигне с Apple това, което е искал, последната дума винаги е трябвало да бъде негова.
В очите на Джобс Apple не просто е създавал продукти, а изкуство.
……………
Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.