EQ граници: Защо шефовете търсят „емоционална интелигентност“

EQ граници: Защо шефовете търсят „емоционална интелигентност“

EQ граници: Защо шефовете търсят „емоционална интелигентност“

Все по-често работодателите търсят служители, които могат да управляват взаимоотношенията си на работното място и едновременнос това  да изпълняват задачите си.

Служителите са научени да представят определени умения и лични постижения в автобиографиите си, които да обсъждат при интервютата за работа. Въпреки това, за да успеете в работата, било то лично или като част от екип, на преден план излиза съвсем различен набор от умения.

Шефовете все повече търсят „емоционална интелигентност“, известна още като „EQ“. Тази гама от компетенции обхваща способността ни да разбираме и управляваме собствените си чувства и чувствата на другите, след което да използваме тези знания за изграждане на положителни, продуктивни връзки. „В основата си работата зависи от качеството на нашите взаимоотношения“, казва Ейми Брадли, базирана в Обединенето кралство, която е помощник-професор по мениджмънт и лидерство в Hult International Business School в Масачузетс и автор на The Human Moment. „Работата се върши чрез хора и ако не сте в състояние да работите със своите и чужди емоции, става много трудно да свършите нещата продуктивно и устойчиво“ , добавя тя.

„Как се справяте с конфликти и неуспехи, как насърчавате хората, когато са в затруднение, каква е способността ви да преговаряте или да завършите започнатото – всички тези неща се отнасят към емоционалната интелигентност“, добавя Марк Креймър от САЩ - консултант по организационно развитие , треньор по лидерство и автор на „Емоционална интелигентност на работното място“. „Това е вашият EQ, който ви позволява да бъдете ефективни в позицията си, да получите повишение и да се справяте добре на работното място“, казва той.

Подходът към работата по емоционално интелигентен начин

Това може да означава,  възприемане на различен подход. Вместо да сведете глава и да подреждате  списъци със задачи или цели за висока производителност, да поставите на първо място човешките взаимоотношения, собствените си чувства и тези на другите. Сигурно това е предизвикателен преход към друго мислене, но ползите могат да бъдат дълбоки и да повишат морала, производителността, благосъстоянието и личното влияние – всички качества, които работодателите изискват повече от всякога сега.

Какво е емоционална интелигентност

Традиционно се очаква служителите да крият чувствата си на работното място, въпреки че такова очакване не е съвсем реалистично. „Ние всички сме емоционални същества само поради това, че сме хора, и не можем да се отделим от това когато сме  на работа“, казва Марк Креймър. От чувство на неудовлетвореност и дискомфорт, до удовлетворение и радост, нашите работни задачи, колеги, животът извън работата, могат да бъдат катализатори за набор от чувства в рамките на работното време. В отговор на това, психолозите от Йейл, Питър Салоуви и Джон Д. Майер разработиха теорията за емоционалната интелигентност (EI) през 1990 г. Психологът Даниел Гулиман по-късно раздели необходимите набори от умения за висок EQ на четири области - самосъзнание, саморегулация, социална информираност и управление на взаимоотношенията.

Първите две качества се отнасят към нас самите, а именно способността да разбираме и управляваме собствените си емоции. Самоосъзнат работник, например, може да прозре, че всеки път, когато дадена служебна среща приключи, това ги кара да се чувстват раздразнителни и стресирани. Ако този човек също е в състояние да се саморегулира, той ще запази контрола върху поведението си, когато възникнат тези негативни чувства, вместо да изразява раздразнение. Това може да обиди колеги или да навреди на собствената репутация.

Третият и четвъртият от наборите на Гулиман – социално съзнание и управление на взаимоотношенията, определят колко добре възприемаме емоциите на нашите колеги и използваме това, за да изградим с тях продуктивни и подкрепящи взаимоотношения. Тук емпатията е ключова. „Става въпрос за това да  можеш да разбираш и подкрепяш хората, защото можеш да се поставиш на мястото им и да погледнеш на нещата от тяхната гледна точка“, казва Брадли.

Пандемичният ефект

Емоционалната интелигентност винаги е била важно умение на работното място. Например, изследванията показват, че служителите с по-ниски лични нива на емоционална интелигентност са по-склонни да съобщават за по-лошо състояние на работното място., Това вървои заедно с по-ниски нива на ангажираност, удовлетворение от работата, лично представяне и повече стрес в професията.Пандемията разкри защо притежаването на EQ вече не подлежи на обсъждане. По време на пика на Covid-19, когато безпрецедентните промени в работните и житейски норми насърчиха нуждата от емоционално обединение, мениджърите не можеха да се запазят във форма, ако искаха да подкрепят своите екипи съпричастно и да поддържат морала и производителността високи. Служителите също бързо разбраха, че неумението да се ориентират на работното място по емоционално интелигентен начин, ги прави склонни към прегаряне. „Работниците с високи нива на емоционално самосъзнание и саморегулация са по-способни да се грижат за собственото си благополучие“, казва Брадли. „Те са в състояние да признаят, че са изтощени, и знаят, че това означава, че е време да се отдалечат от компютъра, вместо просто да продължат да настояват“, добавя той.

Пандемията също така разкри как една структура може да върви спираловидно надолу, когато нейната работен екип не подхранва емоционалната си интелигентност. Проучване на Галъп от февруари 2022 г. показа, че работниците смятат, че емпатията на мениджърите рязко е намаляла от началото на пандемията - през май 2020 г. почти половината работници в САЩ съобщават, че чувстват как шефът им се грижи за тяхното благополучие, а след това този брой спада още наполовина. А намаляването на емоционалното разбирателство между мениджъри и служители има отрицателно въздействие - служителите, които съобщават, че усещат как шефът им не се грижи за тях са с 69% по-склонни да си потърсят нова работа или да съобщават, че страдат от прегаряне.

Преходът към дистанционна работа също направи емоционалната интелигентност по-важна. Тъй като дигиталното пространство намалява спонтанната човешка връзка, този нов начин на работа може да затрудни разчитането на емоционални знаци, като езика на тялото и тона на гласа. На отдалечеване на работното място от офиса, емоционално интелигентните хора са по-добре подготвени да се адаптират към тези промени, както и да поддържат здрави взаимоотношения, въпреки липсата на лични и преки контакти.

Как да развием емоционална интелигентност

Добрата новина е, че емоционалната интелигентност не е черта, с която някои се раждат, а други никога не придобиват.  „EQ е нещо, което можете да увеличавате през целия си живот“, казва Креймър. За да развиете EQ, той препоръчва да започнете със самосъзнание. „Ако не можете да разберете какво мислите, чувствате и искате във всеки един момент, за вас е трудно да продължите нататък.“ След като разберете по-добре собствените си емоции през работния ден, управлението им може да стане по-лесно. В моменти на силна емоция „не забравяйте да дишате, не забравяйте, че не е нужно да реагирате моментално и отделете време в ситуацията, за да се справите“, казва той. 

Служителите с високи нива на емоционално самосъзнание и саморегулация са по-способни да се грижат за собственото си благополучие, твърди Ейми Брадли. Тя съветва също да започнете със себе си, като обърнете внимание на всички пропуски между това как виждате себе си на работа и как ви виждат другите.  „Не е невъзможно да сме слепи за това как изразяваме и разчитаме емоционалните компоненти на нашите контакти и отношения“, казва тя. За целта е необходима обратна връзка. Може да попитате какво правите добре и кои области на комуникация бихте могли да подобрите, като работите с близък колега, който също иска да подобри своя EQ. Условието е  обратната връзка да бъде взаимна и постоянна.

„Едно предупреждение,“ добавя проф. Брадли, „Трябва да сте готови да чуете какво идва като обратна връзка, като гледате на това като на подарък, а не като възможност да се защититавате от нападкии. Няма нищо по-лошо от това да поискате обратна връзка и когато някой е честен и открит, вие да започвате да се отбранявате“, казва Брадли.

Накратко, ако смятате, че сте добър слушател, но вашият колега казва обратното, извлечете полза от колебанията си. И след това започнете активно да се опитвате да подобрите уменията си за вслушане на работа, в дома или с приятели. Брадли казва, че „преди да се усетите, тези нови невронни връзки в мозъка ви ще бъдат направени и те ще станат ваша втора природа“.

С всички компоненти на емоционалната интелигентност, желанието за развитие в екип с останалите, е от съществено значение. Както казва  Креймър, „можете да прочетете всички книги на света за това, но не можете да бъдете емоционално интелигентен сам. Ти се проявяваш и чрез другите ”.

Източник: BBC Worklife

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ