5 въпроса, които истинският лидер никога не задава

5 въпроса, които истинският лидер никога не задава

Въпросите – този ценен арсенал за всеки лидер! Когато бизнес лидерите задават правилните въпроси, това им помага да предвиждат промените, да грабнат навреме новите възможности и да поведат компанията си в нужната посока.

Но, критично важно е не само какви въпроси задавате, а и как ги задавате. Въпросите могат добре да мотивират и да увличат хората ви в работата, но също така могат да разпалят конфликти или обвинения, да внушат негативни настроения.

И така, кои въпроси да избягвате. Можем да ги обобщим в пет – онези пет, които крият опасност да отключат нежелани последствия или да насочат хората ви в грешна посока. Същите те, ако само леко бъдат коригирани, могат да се превърнат в мощен двигател за екипа ви.

„Какъв е проблемът?”

Ръководителите на компании често задават този въпрос или някаква негова вариация. В какво е проблемът, защо нещата не вървят, какво се обърка – това, уви, е отправната точка в 80% от управленческите съвещания. Ако ръководителите задават въпроси, фокусирани върху проблемите и слабостите, то и организацията ще се фокусира върху тях, а не върху силните страни и възможностите. Вместо да изяснявате какво не върви или какво се е объркало, по-добре използвайте позитивни въпроси: какво правим добре и как можем да го развиваме? Кой е идеалният резултат и как да се доближим до него? – това са чудесни отправи точки за начало.

„Кой е виновен?”

Този въпрос фокусира вниманието върху търсенето на „черната овца”. А и когато лидерите питат кой е виновен, често това е знак, че се опитват да прехвърлят отговорността от себе си на някой друг, казва Кит Ямашита от консултантската фирма SY Partners. Правилният подход е: как можем заедно да се справим с тази ситуация? Това помага да се обозначат слабите звена  и области, които се нуждаят от подобрение, без прекалено да се фокусира излишна енергия върху вината.

„Защо не го направи по този начин?”

Когато лидерът задава такъв въпрос, той  такой вопрос задает лидер, он налага определен модел на поведение. Даже, по-лошо, когато го задава постфактум, се стига до спекулации. Експертът по лидерство Мери Джо Асмус от Aspire Collaborative Services казва: „Въпросите от този род са чисто и просто скрита форма на контрол. Ако наемате надеждни служители и доказали се професионалисти, не би трябвало да изпитвате необходимост да ги контролирате как си вършат работата”. По-добре позволете на хората си сами да формулират свои идеи и подходи с въпроси от рода на: „По какъв начин, според теб, трябва да се направи това? Какво ти хрумва?”

„Сякаш вече не сме го пробвали?”

Аналогичният и също толкова неправилен въпрос е: „Защо смяташ, че това ще сработи, след като преди не се е случвало?” Не става дума за това, че лидерът не трябва да подлага на съмнения предлаганите стратегии, а че е важна интонацията. Фил Кеслер от компанията Vistage International, консултираща висш мениджмънт отбелязва, че такива въпроси звучат снизходително и дори пораженчески. Те сякаш казват, че всичко вече е измислено по-рано и ако веднъж не се получи, няма смисъл да се опитва пак. А всички опитни мениджъри знаят, че някои идеи в миналото може да са били неудачни, заради неподходящ момент или некачествено изпълнение. А, не защото сами по себе си са лоши. По-добре е въпросът да се зададе така: „Ако го направим, какво ще се промени, как ще повлияе на резултатите?”

„Къде е нашият iPad?"

Консултантът Дейв Патнайк от Jump Associates е забелязал, че подобни въпроси често отправят към екипите си паникьосаните шефове щом видят, че конкуренцията им е пуснала нов, класен продукт. В него клокочи яростно подтекста „Защо не го измислихте вие?” Но този въпрос превръща служителите просто в едни имитатори на това, което правят другите – при това, колкото се може по-бързо. Затова питайте: „Защо нашият конкурент постигна такъв успех с този продукт? Какви потребности посреща той? Как можем да използваме силните си страни, за да отговорим още по-добре на търсенето на потребителите?”

Има и други начини да определите дали правилните въпроси са на върха на езика ви. Като цяло, лидерите трябва да избягват въпросите, които не изследват ситуацията, а просто утвърждават нещо, препоръчва Тим Огилви от консултантската фирма Peer Insight.

Стойте далеч от въпросите, които звучат така, сякаш баща разпитва детето си.

А Дан Рокуел, автор  на блога Leadership Freak, добавя: „Никога не задавайте въпрос, ако не искате да получите отговор.”

Уорън Бъргър, колумнист на Harward Business Review, автор на книгата „A More Beautiful Question”

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ