Време е да преосмислим силата на парите

Време е да преосмислим силата на парите

Откакто настъпи големият финансов срив започна и недоволството относно големите заплати и бонуси, които мениджърите продължават да получават. Компаниите твърдят, че тези заплати и бонуси са от съществено значение за привличането и задържането на таланти. В основата на тези твърдения е предположението, че хората са движени основно от парите, но вярно ли е това? Фактите сочат друго. Проучванията показват, че това, което ги мотивира e да усещат, че са ценени и че имат интересна и смислена работа.

Парите очевидно са основен мотиватор, когато хората не разполагат с основни потребности, за да оцелеят, но едва ли се отнася за хората в богатите страни, които често имат повече от достатъчно пари, за да задоволят основните си нужди за храна и подслон. Това е особено вярно за главните изпълнителни директори и мениджърите на високо ниво, които в много случаи имат две или три жилища на места по целия свят.

Има редица причини, защо парите не са успешен мотиватор. Първо, това е примамка е в краткосрочен план. Бонусите и увеличенията на заплатата може първоначално да постигнат по-високи икономически резултати, но тяхната сила бързо избледнява. Това се дължи на психологичен феномен, наречен привикване. Хората започват да свикват с нивото на заплатата или бонуса и го приемат за даденост. Така, за да бъдат парите ефективен мотиватор, сумата трябва непрекъснато да се увеличава.Това създава цикъл, при който са необходими по-големи и по-големи количества пари, за да имат те същия ефект.

Второ, има опасности, свързани с използването на парите като основен мотиватор. Хората, които са водени от пари, могат да поставят собствените си интереси пред дългосрочните интереси на компанията.

Трето, няма причина да се предполага, че бонусите ще привличат и задържат талантите. Винаги има някой, който е готов да размахва повече пари под носа на някого.

Четвърто, използване на пари, за да привлечете таланти от други компании често завършва с неуспех. Хората се превръщат в суперзвезди на компанията, защото те са изградили мрежа от отношения вътре в нея знаят как се движат нещата вътре в нея.

Но това организационно знание често не се прехвърля, когато се преместят в друга фирма. Когато звездите преминат към нова организация, те често работят лошо, защото трябва да възстановят организационните си знания и социалния капитал, който е подхранвал успеха им в предишната компания.

Компаниите трябва да направят преоценка на тяхната вяра в силата на парите. Ако те могат да избират дали да използват парите като основен мотиватор, това решение трябва да се основава на солидни данни, показващи силна връзка между паричните стимули и ефективността на работата.

 Мира Уайт за Management Issues

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ