Всички лъжем. Всеки ден.

Всички лъжем. Всеки ден.

Ние всички лъжем. Шокирани ли сте? Може би, но това е истината. Леонард Сакс, професор по психология в Brandeis University, казва: "Лъжата отдавна е част от всекидневния живот. Ние не можем да изкараме и ден, без да излъжем." И Бела де Паоло, доктор, психолог в Университета на Вирджиния, потвърди, че лъжата е състояние на живот. В проучване от 1996 г., Де Паоло и нейните колеги следят 147 души на възраст между 18 и 71 години и водят дневник на всички лъжи, които те казват в течение на една седмица.

Тя е открила, че повечето хора лъжат поне веднъж или два пъти на ден - почти толкова често, колкото отварят хладилника или си мият зъбите. В продължение на една седмица те заблуждават около 30 на сто от тези, с които си взаимодействат и общуват. Не забравяйте, че това изследване се позовава на "единичен доклад", така че действителната цифра може да бъде доста по-висока. Имайте предвид също така, че изследването е от 1996 г. и е фокусирано най-вече върху комуникацията лице в лице, дълго преди появата на онлайн каналите като Facebook, Twitter и текстовите съобщения.

Но какво общо има лъжата с бизнеса? В ново изследване (публикувано през 2012 г.), учените са установили, че хората са по-склонни да лъжат при текстова или видео конферентна връзка, отколкото при комуникацията лице в лице. Това изглежда има интуитивен смисъл. При общуването очи в очи има много невербални сигнали, които могат да изобличат лъжата – отместване на погледа, потрепване, заекване, потни длани. Нито един от тези знаци не е видим обаче при текстовите съобщения. Това проучване потвърждава предишни изследвания на Шери Търкъл, което показа, че във Facebook e по-вероятно хората да описват себе си и  постиженията си неправдоподобно.

Като мениджъри, първото заключение, което можем да извлечем от това изследване, е да се доверим на комуникацията лице в лице. Това означава, че хората ви се доверяват много повече, когато говорите с тях лично. Вторият и може би по-изненадващ аспект за мениджърите е, че хората се ядосват по-малко, когато са били излъгани лице-в-лице и много повече, когато са били измамени в писмена или друг вид индиректна комуникация.

Като мениджъри, ние сме склонни да придаваме "цвят" на истината, особено ако става въпрос за лоша новина. В такъв случай изводът е, че е  далеч по-добре да съобщаваме такива новини лично, а не по телефона или чрез текстови съобщения. Когато имаме съмнение в истинността на казаното от хората около нас, е добре да прибегнем до лична комуникация.

На всички нас ни се иска винаги да съобщаваме добри новини. Но и в същото време добре знаем, че това не е възможно. Изходът е просто да казваме истината. Въпросът е как да я поднесем. Както става ясно от изследването, ако тя бъде поднесена в писмен вид, има вероятност хората да се усъмнят в нея. Освен това хората ще приемат много по-добре новините „на живо“, отколкото по друг начин.

Боб Селдън за Management Issues

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ