Добре ли правим, като вършим добро?
Десетилетия наред изследователи работят, за да отговорят на един натрапчив въпрос: Има ли връзка между социалната отговорност и печалбата на компаниите. Отговорът е не. Това става ясно от анализа на 167 подобни изследвания, проведени в рамките на 35 години, който направихме с Джеймс П. Уолш от Ross School of Business към Университета на Мичигън.
Открихме съвсем малка връзка. Тя може да бъде обяснена с дълбоките джобове - силното финансово представяне в миналото може просто да даде на компанията средствата, с които да помогне на обществото. Действително, от различните форми, които може да приеме социалната отговорност, паричните дарения за благотворителните организации показват по-силна връзка с успеха, отколкото социално отговорните корпоративни проекти.
Друго, което показва анализът е , че печалбите не са водещите при социалната отговорност. Компаниите не бива да очакват да спечелят от нея. Ако целта е възвръщаемост на инвестицията, има много други начини да похарчите парите. Алтернативен и вероятно по-циничен начин да се интерпретира слабата връзка между социалната отговорност и печалбите е да се допусне, че си струва да сте добри, но не твърде добри.
И накрая, ако се прави социална инвестиция заради интереса на акционерите може да сбъркате. Инвестициите трябва да се оценяват единствено по разходите и ползите от тях, а лидерите могат и би трябвало да изясняват собствените си мотиви, преди да купуват пред очите на обществото.
Джошуа Д. Марголи, доцент по организационно поведение в Harvard Business School в Бостън.
Хилъри Ангър Елфенбейн, доцент в групата по организационно поведение и промишлени връзки в Haas School of Business към Калифорнийския университет Berkeley
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.