Една простичка задача, която ще ви помогне да успеете
Различни видове бизнес се провалят още в самото начало, защото създателите им изпускат една критична стъпка в развитието: не говорят с потенциални клиенти, преди да са стартирали дейността си.
Това трябва да е задача с очевидно голямо значение за предприемачите. Ще купят ли хората това, което предлагате? Ако да, колко ще платят? Отговорите може да ви изненадат. Да не получите предварително обратна връзка от възможните клиенти е голяма грешка, която може да струва много време и пари, а накрая и цялото бизнес начинание.
Тук следва пример за това колко ценно може да бъде предварителното проучване на нагласите на клиентите, дори и да е направено непрофесионално, без социологическа агенция. Робин Чейс – съоснователка на фирмата Zipcar, наскоро разказа как е създала компанията си за споделяне на автомобили, използвайки хитър метод за избор на името. Тя е написала възможните имена, които обмисля, на картички с номера и след това ги раздала на различни хора, без да им обяснява каквото и да е за вида на бизнеса. Само им задала въпроса: „С какво асоциирате тези имена?”. По този начин Чейс бързо разбрала кои са фаворитите за имена сред потенциалните клиенти и кои ги объркват. Въпреки че компанията й предлага услуга със споделяне на коли, имена с думата „споделен” в тях се оказали по-скоро отблъскващи.
Аш Мауря, създател на компанията за приложения с измерване за смартфони пък смята, че има правилен и неправилен начин да се прави пазарното проучване. Той посочи няколко съвета, които според него биха помогнали на хората, стартиращи бизнес, да получат ефективна редварителна обратна връзка:
• Пропуснете фокус групите. Често един участник в тях има много силно мнение и превзема дискусията, убеждавайки всички да се съгласят с него. Така имате 10 души в една стая, но накрая приключвате само с едно мнение.
• Отървете се от проучванията. Да ръководите едно изследване може да е проблемно. Вместо да задавате въпроси и да предлагате отговори, по-добре е да позволите на потенциалните ви клиенти да кажат какво е важно за тях.
• Наблюдавайте езика на тялото. Това е друг важен фактор при изследването на мнението, който на моменти се явява проблем, ако не е взет предвид в определянето на резултата. Трябва да видите как възможните клиенти ще реагират на идеята ви. „Знаците от езика на тялото са толкова важен индикатор за съотношението проблем/решение, колкото самите отговори”, смята Мауря.
По материал на Каръл Тайс в сайта на сп. Entrepreneur
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.