Изкуството да ценим другите

Изкуството да ценим другите

Току-що се бях върнал от пътуване с нашия екип от The Energy Project. По време на пътуването попитах всеки с какво се е почувствал най-горд от постигнатото през изминалата година. След всеки един от техните кратки отговори, добавих някои наблюдения за това, което оценявам най-много в тях. 

Няма нищо по-ценно от чувството, че ние наистина имаме значение, че ние допринасяме уникална стойност за цялото и че сме признати от него.

Един от двигателите на ангажираност, според световно проучване, проведено от Towers Watson е дали работници чувстват, че техните мениджъри са искрено заинтересовани от тяхното благоденствие. По-малко от 40% от служителите се чувстват толкова ценени.

Чувството, че наистина оценявате хората ги ангажира. На най-основно ниво то ни кара да се чувстваме в безопасност, а това ни дава възможност да се мобилизираме и работим максимално. То също е енергизиращо. Когато нашата стойност е в риск, това пречи на нашата енергия.

Тогава, защо откритото възхваляване или изразяване на благодарност към други хора на работното място може толкова лесно да прозвучи неловко, скалъпено, сладникаво и дори неискрено?

Отговорът е, че ние не владеем езика на положителните емоции на работното място. Толкова сме свикнали да не ги споделяме, че не се чувстваме достатъчно комфортно да го правим. Искрената признателност е мускул, който не сме развили достатъчно.

Странното е, че сме по-опитни в изразяването на отрицателни емоции, често без да осъзнаваме тяхното въздействие върху околните.

Това е жалко. Въздействието на негативните емоции и по-специално чувството на обезценяването е изключително токсично. Както е написал Даниел Голман "Заплахата, идваща от очите на другите е почти толкова мощна, колкото онази за нашето оцеляване."

В едно добре известно изследване става ясно, че работниците, които се чувстват несправедливо критикувани от шефа, са имали с 30% по-висок процент на коронарна болест, отколкото тези, които се чувстват оценени честно и обградени с грижа.

И така, какви са практическите стъпки, които можете да предприемете като мениджър, за да използвате благодарността за изграждането на един по-устойчив екип?

1. Преди всичко не трябва да нараняваме другите. Нашата цел трябва да е да накараме хората да променят поведението си към по-добро.

2. Заявявайте открито мнението си. Ако имате затруднения с откритото изразяване на мнение, то вероятно вие също изпитвате трудност и да оценявате другите. Отделете няколко минути в края на деня да си зададете този прост въпрос: "От какво мога да се чувствам горд днес?". Задайте го и на екипа си.

3. Изразявайте отношение. Не забравяйте, че хората не са даденост. Изградете връзка с тях, така че да можете да работите пълноценно като екип.

Тони Шварц за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ