Изненадващата истина за щастието в офиса

Изненадващата истина за щастието в офиса

Повечето шефове разбират (дори и само на теория), че щастливите служители са по-продуктивни от нещастните. Оказва се обаче, че много от нещата, които правят служителите по-щастливи, не ги правят и по-продуктивни.

Например компаниите често се опитват да ощастливят екипите си, като правят работното място по-забавно, например оборудвайки стая за видеоигри или специален фитнес салон. Други компании залагат на тиймбилдинги, за да изградят чувство за свързаност между хората си.

За съжаление, докато тези подходи може би наистина правят служителите по-доволни, те едва ли засилват продуктивността им и дори може да имат обратния ефект. Нека обясним.

През последните три години изследователят от Харвардския университет Матю Килингсуърт събира данни от портебителите на приложението за смартфони „Проследи щастието си“ (Track Your Happiness). То позволява на хората в реално време да съобщават как точно се чувстват.

Най-изненадващият резултат от това проучване е, че най-често се чувстваме щастливи, когато сме се „изгубили“ в онова, с което се занимаваме – състояние, което мнозина наричат „да бъдеш в зоната“. И обратното – щастието ни намалява, когато се разсейваме.

Изненадващо е, че няма никакво значение какво вършим, когато сме „в зоната“, стига да не отвличат вниманието ни или да не ни поставят в ситуация, която навява скука.

С други думи, служителите не са по-продуктивни, когато са щастливи. Те са щастливи, когато са фокусирани, което може да ги направи и по-продуктивни – като случаен страничен ефект.

Затова залата за игри в офиса може да увеличи доволството на служителите, защото видеоигрите завладяват ума. Това щастие обаче няма да се преведе в по-висока продуктивност, що се отнася до реалните задачи в компанията ви.

Напротив – ако самата работа не позволява на служителя да се съсредоточи и да влезе в „зоната“, активността му ще пострада в сравнение със „забавната“ част на офиса.

Вместо да се мъчите да ощастливявате служителите си, като захаросвате горчивото хапче на труда, трябва да улесните процеса, в който работата поглъща хората ви изцяло и без разсейвания. Така ще ги направите по-продуктивни и по-щастливи едновременно.

С това наум, съществуват четири очевидни стратегии:

  1. Не товарете хората с твърде много работа. Когато служителите са претоварени до такава степен, че им става ясно, че не могат да свършат всичко, те веднага се фокусират върху мисълта колко работа им остава, а не върху реалното й извършване.

  2. Не им давайте и твърде малко работа. Когато нямат достатъчна натовареност, умовете на служителите започват да блуждаят и, тъй като разполагат с много време, те започват да си намират други неща, върху които да се фокусират – например офисни клюки или, да, видеоигри.

  3. Изчистете разсейващите фактори от офиса. Ако имате тази възможност, осигурете на хората си лични или споделени с един човек кабинети, вместо да залагате на отворени пространства с много бюра. Снижете общото ниво на шума. Отделете време през деня, когато корпоративните имейли да не работят.

  4. Установете политика за баланс между работния и личния живот. Гъвкавите работни часове, политиката за дистанционна работа и щедрите болнични позволяват на служителите да се справят с разсейващото влияние на личния си живот в свободното си време. Така те могат да се фокусират изцяло върху работата, когато реално работят.

Джефри Джеймс, корпоративен писател, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ