Не ми носи проблеми, носи ми решения

Не ми носи проблеми, носи ми решения

 

Чух Франсис Фрай, доцент по управление на технологиите и операциите към Харвардското бизнес училище, да коментира, че "едно от най-вредните неща, които един мениджър може да каже, е: "Не ми носи проблеми, носи ми решения!". Исках да науча повече и помислих, че читателите също биха искали това. Ето редактиран запис на нашия разговор.

 

- Мислех, че е добре да се окуражават служителите да решават проблемите.

- Така е, разбира се. Но това послание не върши тази работа. Вместо да стимулира отговорността, то всъщност кара служителите да си затварят очите за проблемите, които виждат, но не могат да решат. Когато кажете "Не ми носи проблеми, носи ми решения", всъщност казвате "От всички проблеми, които откриеш, искам да знам само за онези, които можеш да решиш". Идентифицирането на проблемите може да е единичен спорт, но намирането на решения рядко е такъв. Ако разрешиш на хората да ти съобщават само за онези проблеми, които могат да решат, пропускаш много възможности за усъвършенстване.

 

- Когато говорите така, нещата изглеждат съвсем очевидни. Тогава какво прави толкова популярен този мениджърски израз?

- На пръв поглед звучи добре: "Хей, върви да решиш няколко проблема. Ти си умен, ти си способен - вярвам, че ще го направиш!". Но колкото и да е добронамерено, това изречение е подвеждащо. Винаги изпитвам лек страх, когато чуя мениджъри да го казват - а го чувам много често. Подозирам, че една от причините за популярността на тази фраза е, че мениджърите я използват, за да заглушат служителите, които хронично се оплакват. Мениджърите трябва да намерят друг начин, за да се справят с хленчещите.

 

- Какъв съвет бихте дали на читателите?

- Създавайте култура на отговорност, която не ограничава признанието само за онези, които намират и проблема, и неговото решение. Разбира се, искате да възнаградите творческото решаване на проблемите. Но искате също така да уважите човека, който вади проблема на показ, независимо дали е голям или малък. Изводът е, че не можете да подобрите резултатите си, ако не решавате проблеми, а не можете да решавате проблеми, за които не знаете.

 

Кристина Биелазка-ДюВернай, редактор в Harvard Management Update

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ