Не обръщайте внимание на "маймунката в главата"

Не обръщайте внимание на маймунката в главата

Всеки знае как да разговаря, защото това е нещо, което върши още от дете. Въпреки това обаче много хора развиват лоши навици, които гарантират, че бизнес преговорите им често се превръщат в жива загуба на време.

Ето един прост наръчник от четири стъпки, който ще ви помогне да превърнете всеки работен разговор в смислена и полезна комуникация.

1. Знайте защо водите този разговор.

Всяка комуникация трябва да има опорна точка, защото иначе се превръща в безсмислена размяна на думи. Когато говорим с приятели или роднини, „опората” обикновено е простото удоволствие, което изпитваме от тяхната компания. В бизнеса обаче всеки разговор задължително има определена смислова посока, дори и на пръв поглед целта му да е „да се опознаете по-добре”.

Ето защо, всеки път, когато се заговорите със свой колега (това включва и клиентите, шефовете, дори чистачите), тръгнете с конкретна цел наум. Така вероятността да загубите времето и енергията си рязко намалява.

По същия начин, ако някой ви заговори, замислете се защо този разговор се случва и защо точно сега. Не се вторачвайте прекалено в причините, просто си създайте идея за „защо”-то, за да ви стане ясно накъде отива разговорът и каква полза може да извлечете от него.

2. Не обръщайте внимание на „маймунката в главата”.

Древните китайци вярвали, че всеки има „маймунска мисъл”, която подскача от тема на тема, като например:

- Какво си мисли тя за мен?

- Ще направя ли продажбата?

- Ами ако не успея да си платя ипотеката?

- Боже, какви грозни тапети!

- До два часа трябва да съм на летището.

- И т.н., и т.н.

Този постоянен вътрешен шум отвлича вниманието ви от клиента към собствените ви проблеми, цели и приоритети. Ако слушате „маймунката в главата си”, ще чувате само част от онова, което ви казва човекът срещу вас. Много е вероятно това да стане причина да го разберете погрешно или непълно.

3. Покажете, че сте слушали.

Когато събеседникът ви приключи с това, което има да каже, повторете и коментирайте смисъла на казаното от него. Така показвате, че наистина сте слушали него, а не вътрешния си диалог. Това упражнение ви помага и да не продължите комуникацията, базирайки се върху грешно впечатление. Преповтарянето дава на другия възможността да ви поправи, ако не сте разбрали нещо както трябва.

4. Първо мислете, после отговаряйте.

Поспрете за миг, обмислете какво чухте току-що и отговорете с твърдение, разказ или въпрос, които допълват разговора и го насочват по-близо до основната му цел и смисъл. Това е едновременно лесна и трудна задача. Трудно е, защото „маймунките” на някои хора са от мащабите на Кинг Конг и бърборят толкова високо, че заглушават всеки друг звук.

Когато обаче се научите да ги игнорирате, този начин на слушане, обмисляне и адекватно реагиране скоро ще се превърне във втора ваша природа. Именно това е лесната част. Овладеете ли я, животът и бизнес комуникацията ви също ще се улеснят чувствително.

Джефри Джеймс за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ