Превърнете конфликта в позитивна възможност

Превърнете конфликта в позитивна възможност

Току-що сте влезли гневно в офиса и сте затръшнали вратата зад гърба си. Оплели сте се в битка със свой колега или служител за това как най-добре да се реши наболял бизнес проблем. Толкова сте ядосани, че ви иде да си изгризете ноктите.

Първо си поемете дълбоко дъх. После помислете върху следното – конфликтът в компанията ви е една от най-добрите възможности да започнете да мислите креативно, която някога ще получите.

Когато всички мислят еднакво, организацията ви ще върви гладко и без изненади. Разрази ли се спор обаче, изведнъж всички застават нащрек и неписаните правила започват да се поставят под въпрос. „Самият конфликт не е нещо лошо или добро – всичко зависи от начина, по който подходите към него”, смята авторът на „Войните в офиса: Пътеводител за разрешаване на работните конфликти” Каве Мир. „Различията в желанията и нуждите могат да бъдат препятствие пред целите ви. Или, ако подходите правилно, те могат да се превърнат в скрит ресурс, който изважда на повърхността иновациите.”

Наистина, когато сте в сблъсък с някого, с когото работите, вероятно ще ви е трудно да погледнете на спора като на възможност да поведете компанията в по-творческа посока. И все пак тази възможност съществува. Ето какви стъпки препоръчва Мир, за да ви помогне да я откриете:

1. Осигурете правилните условия

Първо трябва да освободите време за обсъждане на въпроса. Ако е нужно незабавно решение, ще трябва да намерите начин да потушите конфликта или временно да го отложите. Второ, и вие, и колегата ви трябва да отдавате значение на връзката помежду си, да си вярвате и да разговаряте откровено. „Ако си нямате достатъчно доверие, за да говорите за истинските нужди на фирмата, не можете да стигнете доникъде”, смята Мир.

2. Разговаряйте лице в лице

В идеалния случай трябва да назначите няколко срещи с човека, с когото сте се сблъскали, най-добре в неформална обстановка. Ако личните срещи не са възможни, вдигнете телефона. „Имейлите, есемесите и социалните медии са сигурен начин думите да бъдат интерпретирани погрешно”, съветва специалистът.

3. Слушайте внимателно

Следващата стъпка е наистина да се вслушате в думите на събеседника си. „Всички се учим как да говорим, четем и пишем, но много малко хора са тренирани да слушат”, смята Мир. Проблемът е, че всички се ядосват и блокират още повече, когато усещат, че никой не ги слуша. Затова покажете на „противника”, че сте чули и разбрали гледната му точка, макар и вероятно да не сте съгласни с нея.

4. Разберете позицията на другия

„Ако вие и аз влезем в конфликт и не разбираме взаимно гледните си точки, вероятната причина е, че имаме съвсем различни разбирания за ситуацията и онова, което е очевидно за единия, съвсем не е такова за другия”, казва Мир. „Ако спрете за миг и се опитате да се изложите на чуждата парадигма, може да откриете неща, за чието съществуване не сте и подозирали.”

Да разберете позицията на отсрещния човек не означава да я приемете. Това обаче ще ви даде нова перспектива към проблема – а точно в това лежи тайната на творческото вдъхновение.

5. Решете за кого изходът от ситуацията е най-важен

Дали за другия човек изходът от спора ще има по-важни последствия, отколкото за вас? Ако отговорът е „да”, помислете дали да не отстъпите. „Ако разбера, че за вас е много важно да постигнете целите и да осъществите желанията си, а в този случай това е по-малко важно за мен самия, разбирам, че е дошъл моментът да сътруднича и да се надявам, че в следващия рунд, когато вие видите, че нещо е важно за мен, ще ми върнете услугата”, твърди Мир.

Това не само ще ви даде възможност да се поставите на мястото на другия и да помислите креативно за решението на проблема, но и ще ви даде фантастична възможност да поставите доверието на първо място. А доверието е ценност, която няма аналог в средите на бизнеса.

Inc.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ