Принципите, които добрите лидери спазват в кризата

Принципите, които добрите лидери спазват в кризата

Чувствата и ценностите управляват поведението – те са двигателят зад действията ни. Заради кризата стремежът към споделена цел и ясна посока става все по-силен. Нарастващата безработица и несигурност в резултат на рецесията само увеличават чувството за несигурност. Хора от всякакви професии и сфери на живота имат нужда от лидери, които да им дадат смислена цел и посока. Сега е моментът за лидерите в бизнеса да излязат на преден план и да покажат изхода. Във време на несигурност и безпокойство, има шест основни принципа, които всеки от тях трябва да спазва.

 

Застанете начело

Когато всички са под стрес, вие трябва да сте готови да отговорите на въпросите на хората си – колкото по-достъпни сте, толкова по-добре. Трябва да сте начело. Да говорите с екипа си, с клиентите и бизнес партньорите си. Избягвайте да общувате само писмено – колкото по-резервирани сте вие, толкова по-несигурни ще се чувстват те.

 

Давайте адекватна информация

Всеки знае, че трудностите в икономиката остават. Това, което не знаем и отчаяно се нуждаем да чуем, е какъв ще е конкретният ефект от усилията ни според хората, които ни ръководят. От вас не се очакват конкретни отговори. Но трябва да имате поне резервен план за различните варианти, в които може да се развие пазара, както и да можете да обясните на хората си какво точно изисквате от тях.

Като казвате на екипа си с каква информация разполагате и с коя не, и въз основа на какво взимате решенията си – като споделяте периодично и със съпричастност – ще помогнете на хората си да усещат, че все още контролират живота си.

 

Искайте помощ и признавайте принос

Много лидери се оказват в непозната досега ситуация, при която трябва да ръководят бизнеса си в условията на сериозна непредсказуемост и да "воюват" по нови правила. Никой не очаква от един единствен човек да се справи с всичко и да има всички отговори, но вашите служители и партньори се надяват, че вие ще бъдете достатъчно разумни, за да знаете кога да поискате помощ от екипа си и от външни консултанти, за да преодолеете трудностите. И разбира се очакват, че ще отдадете дължимото признание за оказаната помощ. Когато давате възможност на другите да дадат своя принос и го възнаграждавате това в крайна сметка ще ви се отплати многократно.

 

Бъдете човечни

Хората искат да вярват, че техният лидер държи всичко под контрол. Но все пак не биха последвали безрезервно някой, който е постоянно рационален и лишен от емоции. Особено във времена като днешните, това поведение е силно демотивиращо. То кара хората да се питат дали въобще ви е грижа какво ще се случи с тях и пред какви трудности са изправени. С други думи, не е важно единствено да давате информация – от съществено значение и как го правите.

Изнасянето на речи пред целия колектив не са достатъчни. Трябва да говорите с колкото се може повече хора лично. Обърнете внимание на това, което ви казват, слушайте ги внимателно – така ще покажете, че наистина се интересувате от това как се чувстват хората от екипа ви и вашите бизнес партньори. Също толкова важно е да покажете как вие се чувствате. Искреността, човечността и съпричастността са много важни качества на всеки добър лидер – и същевременно не могат да се "фалшифицират". Една от основните причини за успеха на Рудолф Джулиани като кмет на Ню Йорк непосредствено след терористичните атаки на 11 септември 2001 г. беше неговото поведение: той беше спокоен и силен, като същевременно запази човечността си и съпричастността си към жертвите на трагедията.

 

Дайте надежда, определете нова посока

Начертайте новия план за действие и покажете пътя към едно по-добро бъдеще. Хората са способни да понесат много трудности, когато вярват, че изпитанията и по-високите изисквания са част от ясна и постижима стратегия за създаване на по-добро бъдеще.

 

Насърчавайте хората си да търсят вдъхновение за работата си

Последните месеци бяха толкова депресиращи, че хората се чувстват изгубени и дори виновни, ако са в добро настроение. Те имат нужда да намират радост и вдъхновение в работата си и да гледат с увереност към бъдещето. Предизвикателството към лидерите е не само да определят посоката и целите, за които си заслужава да се работи, но и да дадат пример за енергичност и ентусиазъм.

 

Бъдете съпричастни

Днес повече от всякога са необходими водачи. Компаниите, които се оглавяват от лидери, които са съпричастни към чувствата и настроенията на служителите и бизнес партньорите си – и които могат да отговорят на потребността за посока и цел – ще преодолеят кризата и ще излязат от нея по-силни и успешни, отколкото преди нея.

 

Джийни Дък, бе управляващ директор в Бостънската консултантска група до 2008 г.

 

Статията е написана специално за „Мениджър News”

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ