Сключете сделка с шефа, той трябва да е наясно какво ще спечели
Книгите по мениджмънт са пълни със съвети как атестацията на служителите да бъде ефективна. Обичайните съвети са: мениджърите да поставят ясни очаквания и цели, да не забравят да похвалят служителите, да чуят внимателно техните притеснения.
Какво се случва с тези добри намерения и защо по време на атестацията служителите изглеждат нещастни? Резултатите от атестациите на 1100 служители показват, че една трета от тях имат силно негативно отношение към своята работа и се чувстват изтощени, объркани, лишени от подкрепа. Откъде идва този висок процент? Очевидно хората използват атестацията, за да говорят за своите проблеми.
Няма лошо. Но доколко това е ефективно – за служителя, за мениджъра и за организацията? Ще дам някои препоръки, за да не се превръща атестацията в най-голямото масово оплакване във фирмата.
- Ако искате да постигнете нещо при атестацията, не очаквайте вашият мениджър да го отгатне.
Просто няма да успее. Вместо това започнете срещата с ясна идея какво искате и как да поставите въпроса – независимо дали става дума за нова позиция, обучение или промяна в поведението на прекия ви ръководител.
- Често срещана грешка на мениджърите е очакването, че служителите ще искат само пари и повишение, когато всъщност те се нуждаят от нещо съвсем просто – от уважение. За много от тях заплатата е преди всичко оценка за труда им. Проблемът е, че признанието, достойнството и уважението нямат ясно изражение, както парите.
- Ако един служител планира да поиска промяна в позицията, той трябва да разработи план за преминаване към нея. И това трябва да се случи, преди да разговаря с прекия си ръководител. Освен това трябва да е готов с различни алтернативи за постигане на целта.
- Най-голямата грешка е да започнете с искания. Вместо това кажете: „Ето това е моят проблем и се сещам за три начина, по които мога да го реша”. Така не притискате ръководителя в ъгъла.
- Една логична, но често пренебрегвана стратегия е да сключите сделка с шефа, т.е. да му обясните какво той ще спечели от вашето предложение. Например обяснете как участието ви в обучение ще подобри представянето на отдела и на него лично.
Анджела Херин, директор в Harvard Business School Publishing и преподавател в Harvard Extension School.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.