Стани и си тръгни

Стани и си тръгни

Сигурен съм, че всички вие добре знаете колко важно в живота е да умеем да преценяваме правилно ситуацията. В бизнеса това е от решаващо значение.

Думата преценка има доста широко значение. Но по принцип означава да определиш кога да спреш, кога да продължиш, кога да направиш нещо и кога да се откажеш от него.

Имам един много добър приятел и клиент. Той работи в сферата на комуникациите и е може би най-силния търговец, когото някога съм срещал.

Винаги със се възхищавал на едно негово качество – той прекрасно знае кога да спре. Това е много важно при преговори.

Често настъпва момент, когато нещата по една или друга причина зациклят. Вие давате аргументи, отсрещната страна - също. Докато се усетите, че това продължава твърде дълго, че сте стигнали до ситуация, в която сякаш няма изход. Тогава трябва да сте достатъчно смели и решителни да кажете: „Всичко свърши”.

Спомням си много ясно такъв случай. Бяхме на среща, която продължаваше вече единадесет часа. Сделката бе доста голяма, ние вече се опитвахме да я финализираме. Клиентът бе една от най-големите банки в Обединеното кралство. Точно нейният представител направи наистина смешно възражение, свързано с нашата работа по договора.

Това бе един от онези моменти, когато е задължително да кажеш: „Ние сме убедени, че този аргумент е несъстоятелен”.

Моят колега, който водеше преговорите от наша страна, се обърна към хората от банката и не много мило каза: „Спирам преговорите”.

Така ясно им показа: „Това е. Свърши се”. При това по начин, който в никакъв случай не бе особено мил. Напротив, дори бе малко шокиращ.

Всички спряха да говорят, огледаха се и си помислиха: „Господи, какво направихме? Този човек просто ще стане и ще си тръгне. И няма да има с кого да преговаряме”.

Но, това бе точният момент и точният начин. Представителите на другата страна доста бързо реагираха:

„Прав сте. Изгубихме прекалено много време за нещо, което не е от голямо значение за сделката. Нека продължим по същество.”

Това бе онзи миг, който бе изключително важен и не трябваше да се пропуска. Нека само уточня, че преговаряхме за 150 милиона паунда. И всичко можеше да бъде загубено, ако колегата не бе направил точна преценка на ситуацияута.

Този елемент от продажбата – преценката, е изключително важен за бизнеса. Ние имаме ограничени ресурси, нямаме достатъчно време, за да направим всичко, което искаме, особено в днешната бързо развиваща се икономическа среда. Това особено силно важи за сферата на технологиите.

Наистина различни са нещата в работата ни, върху които можем да фокусираме вниманието си - от инвестиции, през технически стратегии, до дейности, свързани със сливания и поглъщания.

Но без да преценим: „В този момент, трябва да направим точно това”, уверявам ви, че няма да можем да вървим напред. С темповете, с които толкова ни се иска.

Фил Смит, ръководител технологии и корпоративен маркетинг в „Сиско Системс”

Откъс от книгата „14 урока за продажбите” на „Мениджър” и Harvard.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Как се променят правилата за платеното паркиране в София?
Изследване на ДНК: Хитлер е имал висок риск от аутизъм, биполярно разстройство и шизофрения
И Си Дзинпин няма да присъства на срещата на Г20
Борисов: Нито Борисов, нито Пеевски може да си позволи да купува рафинерията
Теодор Георгиев, Нестле България: Гората не расте за ден, но живее за поколения
Диамантена брошка, изгубена от Наполеон при бягството му от Ватерло, се продаде за 4,4 милиона долара
Как ще се променят доходите ви след осигурителните промени през 2026 г.?
Шокиращи цени на месото отказват от щандовете и от гиросите купувачите в Гърция