Увод в предприемаческия мениджмънт
Предприемачеството доста често се схваща погрешно и затова не се използва достатъчно, казва професорът от Harvard Business School Бил Салман. „То не е комбинация от черти на характера и не е икономическа функция. А по-скоро е начин на управление, който може да добави огромна стойност към организациите без значение от техния размер, бранш или възраст.
Инициативните мениджъри невинаги създават нови компании. В действителност някои от най-успешните от тях работят в големи, утвърдени организации. Това, което е характерно за тях, е че преследват възможностите отвъд реалните ресурси, които към момента контролира тяхната организация. Те са движени от желанието да откриват нови възможности, а не да защитават това, което компанията им вече има.” Бил Салман споделя няколко практики и разказва няколко бизнес истории, които ни помагат да мислим идействаме като предприемачи.
1. Започнете от върха
"Предприемаческият мениджмънт трябва да се случва на върха - казва Салман. - И да прониква в културата и всички системи на компанията. Награждаването на хората на базата на това колко близо са краткосрочните им резултати до поставения план само фокусира вниманието им върху настоящето, а не върху бъдещето. Вместо това отличавайте хората за стойността, която те са създали, за начините, по които са използвали възможностите и са намалили ресурсите. Предприемаческият мениджмънт изисква да промените начина, по който измервате собствените си действия, нещата, които другите вършат, и начините, по които ги вършат”, казва Салман.
2. Влезте под кожата на конкурента
Салман твърди, че лидерите, които упражняват предприемачески мениджмънт, редовно търсят отговор на въпроса: "Ако нашата компания беше току-що създадена, как бихме атакували себе си?". Така те влизат в кожата на конкурента и са много по-готови за опасността, която може да дойде от всяка посока.
3. Актуализирайте бизнес модела си
Подменянето на остарял бизнес модел с нов изисква смелост и желание да разрушиш съществуващите структури и практики. „Малко организации, обаче са се справили успешно с тоталната подмяна. Но много неща могат да се променят и актуализират”, смята Салман.
4. Без високомерие и прекалено вглеждане навътре
"Често срещам мениджъри, които казват, че ако новият бизнес не гарантира приходи от 2 млрд. долара, не ги интересува. Това високомерно отношение е опасно", е мнението на Салман, който разказва историята на книжарници Barnes & Noble и тяхното съвсем не звездно навлизане в сферата на онлайн продажбите. "Те не бяха успешни колкото Amazon.com, само защото губеха времето си в притеснения, че новият електронен бизнес ще саботира продажбите в традиционните книжарници. Те не осъзнаха, че това е изцяло нова дейност, която изисква различни видове лидери."
5. Съхранявайте инициативността на придобитите компании
"Някои лидери купуват компании, за да използват техните умения, ресурси и предприемачески талант и така да останат конкурентни. Това е много положително. А какво ще кажете за потискането на инициативността в придобитата компания", риторично пита Салман. И заклеймява подобни практики. "Не може едната част от компанията ви да е предприемчива, а другата да не е и да разчитате на успех. Предприемаческият мениджмънт означава предприемачество навсякъде"
Лорън Келър Джонсън
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.