Уволнявайте нежно
Без значение дали уволнявате или уволняват вас, процесът е изключително неприятен. Някои по-кибритлии мениджъри правят това дори публично и това унижение никога не се изтрива от паметта и самочувствието на жертвата. Не бъдете този шеф. Важно е, когато се наложи да предприемете тази тежка стъпка, да запазите човечността си и достойнството на уволнения. С това наум, ето няколко насоки, които трябва да имате предвид, когато се стигне до крайното решение.
Не уволнявайте в петък. Това може да ви се вижда като начин да избегнете неудобството да срещате уволнения през следващите два дни, но истината е, че така давате на човека два дни да набере яд срещу вас, без да има никакъв начин да комуникира нормално с хората от офиса.
Направете го във вторник. Или дори в понеделник – колкото по-близо до началото на седмицата, толкова по-добре. Така уволненият служител има по-добра възможност да планира следващите си стъпки. Може веднага да се свърже с познати и да започне да си търси ново място и да използва ресурсите, с които все още разполага на работното си място.
Не разгласявайте сред останалите, като свиквате среща след уволнението. Това може да доведе до редица неприятни въпроси, като например защо сте уволнили Ива, може да предизвика колективно недоволство от приятелите на уволнения, а и като цяло е доста морбидно решение. Няма добър начин да поднесете подобна новина, но най-удачно е накратко да я обсъдите с колегите на следващата сутрин. Недейте да правите гръмко събитие от случилото се – това само унижава достойнството на уволнения и настройва останалите негативно.
Кажете предварително на хората, които трябва да знаят. Сигурно има един-двама колеги, които трябва предварително да разберат за стъпката – прекият ви началник, който трябва да одобри уволнението, служителите от отдела за човешки ресурси и офис мениджърът. В зависимост от културата и нивото на сигурност в компанията ви, може да се наложи да уведомите и отдела по информационни технологии.
Напишете го. Ако някога са ви уволнявали, значи знаете, че в главата ви започват да се роят въпроси, които не се сещате да зададете, докато не е станало твърде късно. Затова е добре да дадете на уволнения нещо, което да може да прочете по-късно. Важно е това, което казвате устно, да бъде обяснено и писмено.
Не извеждайте уволнения от сградата. Ако можете да спестите на човека унижението да си събере нещата пред очите на всички и да бъде съпроводен навън, непременно го направете! Подобно отношение заслужено ще си спечели ненавистта на останалите колеги и ще стане повод за клюки и понижена продуктивност.
Запазете достойнството и бъдете дискретни. Съобщете на човека, че е уволнен, в края на работния ден, когато останалите са си тръгнали. Или го поканете на обяд, където на четири очи да обсъдите решението ви. Дайте на служителя възможност да дойде за вещите си, когато наоколо няма никого.
Не се покривайте. Оставете възможност за по-нататъшна комуникация, особено ако ви се е наложило да съкратите човека или хората поради финансови причини. Не е нито зряло, нито професионално да избягвате служителите, защото ви е неудобно да ги погледнете в очите. Те искат да видят, че ви пука за тях. Всеки ще се почувства по-добре, ако види срещу себе си човешко отношение.
Предложете помощ. Не трябва да пишете положителна препоръка, ако нямате какво добро да кажете за уволнения, но може би бихте могли да подхвърлите идея за това накъде би могъл да се насочи. Сигурно има нещо, с което този човек би могъл да се справи добре. Ако е така, дайте данните му на подходящите хора или го насочете към интересни събития и компании. Както казва Майкъл Дийринг, основател на инвеститорската компания Harrison Metal, „Има разлика между това, което правите и начина, по който го правите”.
По материали от MoneyUSNews
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.