Управлявайте конфликтите

Управлявайте конфликтите

Управлявайте конфликтите

Да се озовете в ситуация, в която с някого си разменяте остри реплики, е едно от най-неприятните неща в офиса. При това няма значение кой е срещу вас - началник, колега, подчинен, клиент или доставчик. Горчивият вкус на скандала остава за дълго.

Но почти винаги има начин трудните взаимоотношения да се обърнат на 180 градуса и дори да подобрят климата в офиса. Умелото управление на трудните взаимоотношения минава през себеопознаването и през придобиването на някои важни умения, пише Бари Росен, консултант и бизнес лидер. Кои са възможните варианти за разрешаване на проблема? Какво трябва да се случи, за да се почувстват страните в конфликта удовлетворени и спокойни? Управлението на трудните взаимоотношения отнема време, енергия и изисква търпение.

Преди да започнете да ги разрешавате, е много важно внимателно да обмислите от къде идват те. Основната ви задача е да инвестирате времето и енергията си мъдро, т.е. в ситуации, които имат най-голям шанс да бъдат уталожени.

За конфликтите, които сте преценили, че си струват времето, е важно да приложите следните техники:

Първата стъпка е да прецените фактите. Във всяка подобна ситуация двамата засегнати ги виждат от своята уникална гледна точка. За да започнете да разрешавате конфликта, първо трябва да установите какви са фактите чрез откровена дискусия.

Повечето конфликти не са причинени от един човек. И двете страни са изиграли определена роля в усложняването на ситуацията. За да създадете усещането, че можете да овладеете ситуацията, честно си признайте с какво сте допринесли за създаването на проблема. Помолете и другия човек да направи същото.

Трябва да обърнете специално внимание на чувствата, породени от трудната ситуация. В подобни моменти емоциите у хората са много силни. Истина е, че всеки изпитва различни чувства, дори и в една и съща ситуация. Основните са тъга, радост, яд, страх и техните вариации. Изпитваме радост, когато успешно сме се справили с трудна задача. Безпокойство, когато собствените ни потребности са пренебрегнати. Можем да чувстваме негодувание, когато колега не изпълни своята част от работата, след като ние сме се трудили денонощно, за да спазим срока.

След като сте овладели разрушителните мисли, вие сте наименували своите чувства. Сега вашата цел е да кажете честно какво изпитвате, без да правите преценки или да обвинявате другите.

Докато обсъждате трудните си взаимоотношения с другия в конфликта, може да се притесните, че разкривайки своите чувства и мисли, уронвате собствения си престиж. За много хора самата мисъл, че това е възможно, създава безпокойство. Полезно е да овладеете чувствата си, свързани с имиджа ви. Те могат да ви завладеят и да ви попречат да бъдете продуктивни във всяка дейност.

Както е казала Елинор Рузвелт „Никой не може да ни накара да се чувстваме по-зле, без ние да се съгласим.”

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ