Човекът, който заслужава Нобелова награда за мениджмънт
Когато се пенсионира като главен изпълнителен директор на IBM на 31 декември миналата година, Сам Палмисано сложи края на една от най-забележителните епохи в корпоративна история. Повече от десетилетие като лидер на IBM, той направи редица ходове, всеки от които поучителен. общото помежду им е, че превърнаха една добра компания в страхотна.
Палмисано стана лидер на голяма компания, която се препъна лошо през 1980 г. и си върна здравето през 1990 г. благодарение на Лу Герстнер. Когато Палмисано я пое в началото на 2002 г., IBM имаше четири основни бизнеса, всеки организиран в световен мащаб: хардуер, софтуер, услуги, както и персонални компютри. Фирмата се ръководеше от корпоративен изпълнителен комитет на топ 11-те служители на компанията, който управлява бизнеса и корпоративните функции. Печалбите й по това време са 3,07 долара на акция и възвръщаемост на собствения капитал 16%.
Нека заедно да си припомним кои бяха стъпките на успеха за IBM. Те могат да се превърнат в полезни уроци за всеки, който вярва, че не страшно да паднеш, а е по-страшно да не можеш да се изправиш.
Стъпка 1: Cтратегия и организация за изпълнение на визията
IBM постепенно беше трансформирано в едно глобално интегрирано предприятие, което се фокусира върху обслужващата необходимост от обработена информация под формата на решения за предприятия в 170 страни. Корпоративният изпълнителен комитет е разпуснат и е заменен от екипи по стратегията, технологиите и операциите, чиито членове включват следващото поколение от операционни лидери.
Палмисано и неговият екип имат нова визия: един свят, в който трилиони битове информация, генерирани от всеки, навсякъде трябва да бъдат анализирани, така че тя да може да бъде използвана за решаване на проблеми, с които се сблъскват съвременния бизнес и правителствата по света. Това изисква по-бързо движещи се широко разпръснати организация, където решенията могат да бъдат взимани веднага.
Стъпка 2: Отърви се от бизнеса, който не върви и придобий способности, от които се нуждаеш
PC бизнесът и бизнесът с хардуер бяха продадени въпреки протестите и обструкциите, че те са стратегически важни. Подкрепата от консултантите на PriceWaterhouseCoopers беше купена за предоставяне на хиляди професионалисти, които разбират процеса и нуждите на ключовите индустрии. Чудотворният подвиг е, че тези консултанти си партнират с технолозите и са успешно интегрирани в компанията.
Стъпка 3: Уверете се, че икономически моделът е печеливш
Десетки софтуерни компании са били придобити с екипи, фокусирали усилията си многократно. В противен случай растежът би означавал просто повече численост. Центрове за върхови постижения, които включват пълната гама от възможности на IBM бяха изградени по целия свят.
Стъпка 4: Дайте сила на екипите, които могат да доведат клиенти, но ги дръжте отговорни
"Центърът на тежестта" в IBM е намален. Клиенти по целия свят, бяха помолени да доставят решения на IBM в безброй пазари. За да помогне за рамкирането на мисленето на тези разпръснати „служители“ ", тридневен, 24-часов онлайн „град“ беше на разположение.
Същият процес е бил използван, за да получи компанията най-добрите идеи на учени извън собствените си лаборатории. Компанията изпълни амбициозните си цели, въпреки началото на икономическата криза през 2008 г. и начерта пред себе си нова пътна карта.
Стъпка 5: Погрижете се за наследството отвътре
Финансовите резултати бяха великолепни: печалбите през 2010 г. са били 13,06 долара на акция, а възвръщаемостта на собствения капитал е 70%. Също толкова впечатляваща е вътрешната последователност в управлението. Когато Палмисано напусна, той бе наследен като главен изпълнителен директор от Джини Ромети - жена, която създаде организация на услугите и интегрира PWC консултанти. Във време, когато многобройни гиганти трябваше да потърсят помощ и се препънаха, IBM напредна забележително.
Няма Нобелови награди в областта на управлението, но ако имаше, Сам Палмисано заслужава една.
Джозеф Боуър за Harvard Business Review
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.