Човекът, който заслужава Нобелова награда за мениджмънт

Човекът, който заслужава Нобелова награда за мениджмънт

Когато се пенсионира като главен изпълнителен директор на IBM на 31 декември миналата година, Сам Палмисано сложи края на една от най-забележителните епохи в корпоративна история. Повече от десетилетие като лидер на IBM, той направи редица ходове, всеки от които поучителен. общото помежду им е, че превърнаха една добра компания в страхотна.

Палмисано стана лидер на голяма компания, която се препъна лошо през 1980 г. и си върна здравето през 1990 г. благодарение на Лу Герстнер. Когато Палмисано я пое в началото на 2002 г., IBM имаше четири основни бизнеса, всеки организиран в световен мащаб: хардуер, софтуер, услуги, както и персонални компютри. Фирмата се ръководеше от корпоративен изпълнителен комитет на топ 11-те служители на компанията, който управлява бизнеса и корпоративните функции. Печалбите й по това време са 3,07 долара на акция и възвръщаемост на собствения капитал 16%.

Нека заедно да си припомним кои бяха стъпките на успеха за IBM. Те могат да се превърнат в полезни уроци за всеки, който вярва, че не страшно да паднеш, а е по-страшно да не можеш да се изправиш.

Стъпка 1: Cтратегия и организация за изпълнение на визията

IBM постепенно беше трансформирано в едно глобално интегрирано предприятие, което се фокусира върху обслужващата необходимост от обработена информация под формата на решения за предприятия в 170 страни. Корпоративният изпълнителен комитет е разпуснат и е заменен от екипи по стратегията, технологиите и операциите, чиито членове включват следващото поколение от операционни лидери.

Палмисано и неговият екип имат нова визия: един свят, в който трилиони битове информация, генерирани от всеки, навсякъде трябва да бъдат анализирани, така че тя да може да бъде използвана за решаване на проблеми, с които се сблъскват съвременния бизнес и правителствата по света. Това изисква по-бързо движещи се широко разпръснати организация, където решенията могат да бъдат взимани веднага. 

Стъпка 2: Отърви се от бизнеса, който не върви и придобий способности, от които се нуждаеш

PC бизнесът и бизнесът с хардуер бяха продадени въпреки протестите и обструкциите, че те са стратегически важни. Подкрепата от консултантите на PriceWaterhouseCoopers беше купена за предоставяне на хиляди професионалисти, които разбират процеса и нуждите на ключовите индустрии. Чудотворният подвиг е, че тези консултанти си партнират с технолозите и са успешно интегрирани в компанията.

Стъпка 3: Уверете се, че икономически моделът е печеливш

Десетки софтуерни компании са били придобити с екипи, фокусирали усилията си многократно. В противен случай растежът би означавал просто повече численост. Центрове за върхови постижения, които включват пълната гама от възможности на IBM бяха изградени по целия свят.

Стъпка 4: Дайте сила на екипите, които могат да доведат клиенти, но ги дръжте отговорни

"Центърът на тежестта" в IBM е намален. Клиенти по целия свят, бяха помолени да доставят решения на IBM в безброй пазари. За да помогне за рамкирането на мисленето на тези разпръснати „служители“ ", тридневен, 24-часов онлайн „град“ беше на разположение.

Същият процес е бил използван, за да получи компанията най-добрите идеи на учени извън собствените си лаборатории. Компанията изпълни амбициозните си цели, въпреки началото на икономическата криза през 2008 г. и начерта пред себе си нова пътна карта.

Стъпка 5: Погрижете се за наследството отвътре

Финансовите резултати бяха великолепни: печалбите през 2010 г. са били 13,06 долара на акция, а възвръщаемостта на собствения капитал е 70%. Също толкова впечатляваща е вътрешната последователност в управлението. Когато Палмисано напусна, той бе наследен като главен изпълнителен директор от Джини Ромети - жена, която създаде организация на услугите и интегрира PWC консултанти. Във време, когато многобройни гиганти трябваше да потърсят помощ и се препънаха, IBM напредна забележително.

Няма Нобелови награди в областта на управлението, но ако имаше, Сам Палмисано заслужава една.

Джозеф Боуър за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ