Шеф на ново място - тактика на поведение

Шеф на ново място - тактика на поведение

Шеф на ново място - тактика на поведение

Вие сте професионалист, отличен мениджър, човек, който си тежи на мястото и буди респект в околните. Това е така, в компанията, в която работите в момента. Но представете си сега следната хипотетична ситуация: правят ви неустоимо предложение от друга компания и вие приемате. Естествено, позицията отново е ръководна, но средата е друга – ставате шеф на ново място със свои традиции, неформални правила и още по-страшно – неформални лидери. С какво ще се сблъскате на първо време? Не, навлизането в работата не е най-тежкото. Чака ви, в най-добрия случай, среда на служебна любезност и хладна дистанция. Колективът, ако е добре възпитан, ще спазва приличие, но ще ви дебне, ще бъде подозрителен. Вие имате малко време да спечелите екипа на своя страна. От това зависи вашия успех или вашия провал като нов шеф на ново място. Помнете, нямате много време! Затова, ето няколко важни инструкции как да действате на първо време.

1. Първата ви среща с колектива в никакъв случай не бива да се състои в неформална обстановка – на тиймбилдинг или на парти.

2. Още в първия работен ден се запознайте лично с всеки ключов човек в организацията. Поговорете с него, поинтересувайте се от позицията, която заема и сферата на компетенциите му. Важно е лично да отидете при всеки, а не да ги привиквате в кабинета си – това е лош сигнал за персонала и увеличава дистанцията.

3. Без маниерничене и шефски тон обособете своя територия: кабинет или работно място, което да не изглежда като временно пристанище, а като място на човек, който има намерение да се задържи дълго и да работи сериозно.

4. В първите дни общувайте с всички подчинени на тяхна територия.

5. Изучавайте територията на цялата компания, посещавайте столовата или местата за почивка с всички останали – така ще покажете, че искате бързо да се интегрирате в новото общество.

6. На първо време искайте мнението на колегите си и се опитвайте да го осмисляте и възприемате. Временно оставете на заден план своите концепции и представи за организация на труда, които имате от опита, натрупан в предишната компания.

7. Заемете се с конкретни задачи и проекти, които са реално осъществими в по-кратки срокове. Вие трябва да демонстрирате делова активност. Паралелно можете да извършвате цялостна проверка и да разработвате стратегия. Но не почвайте от тях! Това всява страх и паника в подчинените, те блокират, работата страда.

8. Ако до този момент не сте усвоили този маниер на общуване, научете се от първия ден в новата компания да използвате думички като „ние”, „при нас”, „ в нашата компания”.

9. Покажете ясно на подчинените си, че им давате кредит на доверие. Демонстрирайте добронамереност и желание да работите с тях, да се съветвате с тях. Покажете им, че очаквате инициативност и помощ за навлизането ви в работата.

10. Без излишно да го афиширате, проведете собствена диагностика на нивото на компетентност, качества и възможности за всеки от подчинените си. „Собствена” е важно условие – вътрешноведомствения фолклор и заварените нагласи са лош съветник в такъв момент.

11. Избягвайте да доведете много и демонстративно свои, доверени специалисти. Това ще срине екипа.

12. Не искайте големи бюджети, преди да сте доказали на какво сте способни.

13. Не свиквайте още в първия ден голямо съвещание на тема „Как ще работим оттук нататък”, но и не дръжте прекалено дълго хората в неведение. Точният момент за такова съвещание е една седмица след като сте се появили на новото работно място.

14. Не се опитвайте да вършите работата на вашите подчинени, вниквайки в дълбочина във всеки детайл – и без това няма да се получи. Но и не се ограничавайте с повърхностни разсъждения. Правилният подход е да си съставите обща представа за бизнес процесите, в две-трети от случаите да вникнете в дълбочина в проблемите и да инициирате подобрения.

16. Не тичайте веднага при генералния директор или собственика на компанията за всяко решение по важен въпрос, дори и още да не се чувствате напълно в „свои води”. Идеалният вариант е да решавате сами повечето въпроси, но да държите шефа в течение (например, да копирате до него важните кореспонденции по мейла.

17. Изяснете си кои са неформалните лидери и ги спечелете за свои съюзници като се съветвате с тях по ключови въпроси.

18. Физическото ви присъствие в офиса е от изключително важно значение в този момент. Колкото по-дълто се задържате на работа, толкова повече ще мотивирате и екипа си да го прави.

19. Много е важно да преминете успешно и следния тест: през първите три месеца в компанията трябва да избягвате конфликти. Можете да си позволите само един, по наистина важен повод и задължително да излезете от него като победител.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ