Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Новата икономика: В плен на метеорологията
Големи търговци на дребно като американската Walmart все повече използват анализи, за да притъпят въздействието на една от най-непредвидимите променливи на ефективността на пазаруването: времето, предаде Ройтерс.
Данните за времето, използвани някога само за планиране на запасите, сега помагат на търговците на дребно да локализират рекламите и да решат кога да направят сезонни артикули като пуловери.
Walmart, чието планиране на запасите със софтуер за изкуствен интелект включва анализ на времето, намали цените на слънцезащитните продукти няколко седмици по-рано от обичайното тази година в части на САЩ. Метеорологичните данни, прогнозиращи по-влажна от обичайното есен в някои региони на САЩ, бяха фактор за решението му, докато преди няколко години вероятно нямаше да е така, каза Кърби Дойл, съветник по попълването на категорията грижа за кожата на най-големия търговец на дребно в света.
„В началото (метеорологичните данни) бяха само прогнозен модел за планиране на високо ниво“, казва Дойл, който работи за Beiersdorf, която произвежда продукти за лична хигиена. „Сега ги включваме в планирането преди сезона и по време на сезона, за да диагностицираме въздействието на времето и за неща като планиране на промоции.“
Търсенето на такива данни нараства на фона на повишената променливост на времето поради изменението на климата. През юли Националната федерация за търговия на дребно, която се председателства от изпълнителен директор на Walmart, публикува доклад с Planalytics, в който препоръчва на търговците на дребно да обръщат повече внимание на анализа на времето.
Скоро на пазара може да се появят нови инструменти за метеорологични данни, съсредоточени върху ценообразуването. Planalytics и BearingPoint, консултантска компания в областта на управлението, си партнират в създаването на софтуер, който търговците на дребно могат да интегрират в своите аналитични модели за определяне на цените.
„Времето е нещо, което не може да се контролира“, каза управляващият консултант на BearingPoint Райън Орабоне на семинар на индустрията миналия месец, за да представи новата инициатива. „Но можете да контролирате анализите. А определянето на цените е абсолютно възможно.“
Естествено е топлият октомври, като тазгодишния в САЩ, да накара търговците на дребно да се изпотят преди празниците. „Трябва да застудее, за да може бизнесът ни наистина да се представи добре през четвъртото тримесечие“, заяви миналия месец главният изпълнителен директор на Tractor Supply Хал Лоутън.
Компанията, която използва анализ на времето, продава продукти за студено време като отоплителни пелети и връхни дрехи.
Анализът на времето може да помогне на компании като Tractor Supply да решат дали да отстъпят зимните стоки, каза главният изпълнителен директор на Planalytics Фред Фокс, чиито клиенти включват Dick's Sporting Goodsи Ross Stores.
Ако температурите през ноември в САЩ паднат под нивата от 2023 г. - което според прогнозите е вероятно - отстъпка сега може да означава пропусната възможност по-късно, каза Фокс.
Колкото и интуитивно да изглежда това на търговеца на дребно, той не винаги го прави правилно.
През август главният финансов директор на Lowe's Брандън Синк посочи студеното и влажно време през май като причина за по-слабите продажби през предходното тримесечие.
Но това описание е неточно, каза Бил Кърк, основател на Weather Trends, чиито клиенти включват Target, Gap и Tractor Supply. Май наистина беше дъждовен, показват данните на Кърк, но не и студен. Това беше най-горещият май от шест години за САЩ, каза той, и третият най-горещ от четири десетилетия. „Добре дошли в света на извиненията на дребно, които не се основават на факти“, каза той.
Високи температури, нарастващо търсене
Приблизително на всеки три седмици в САЩ природно бедствие причинява щети от 1 милиард долара или повече, според Националната администрация за океаните и атмосферата на САЩ, в сравнение с веднъж на всеки три месеца през 80-те години.
Planalytics, която използва компютърни модели, за да помогне на търговците на дребно да разберат как времето влияе върху продажбите, е на път да предостави на клиентите два пъти повече модели през 2024 г., отколкото миналата година, каза Евън Голд, изпълнителен вицепрезидент на компанията за партньорства. От 2019 г. тази цифра се е увеличила девет пъти.
Търговците на дребно обикновено виждат влиянието на времето върху трафика и продажбите, каза Стефан Борнеман, ръководител на Meteonomiq, чиито клиенти включват търговци на дребно, използващи платформата за електронна търговия Shopify. „Въздействието може да стане по-голямо, предвид по-тежките метеорологични условия“, каза той.
Кърк е анализирал как продажбите за даден продукт нарастват или падат с всеки градус на промяна на температурата. Продажбите на одеяла за коне нарастват със 7% на градус по-студено, а продажбите на Starbucks се покачват с 2%, каза той.
Някои клиенти използват данните на Кърк за т.нар. динамично ценообразуване - практиката за адаптиране на цените към търсенето. Ако сезонът на продажбите изглежда особено слаб, клиентите могат да въведат малки намаления в началото, вместо да бъдат принудени да наложат по-големи намаления по-късно, за да изчистят излишните запаси, казва Кърк.
Той добави, че дните, когато търговците на дребно използваха метеорологичните условия като извинение за слаб сезон, трябва да са отминали.
„Уолстрийт мрази това извинение“, каза Кърк. „Това, което казвате на инвеститорите си, е: „Не можем да контролираме бизнеса си“
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.