3 ситуации, в които лидерите трябва да замълчат

3 ситуации, в които лидерите трябва да замълчат

Лидерството може да е плашеща отговорност. Всеки в екипа ви очаква да знаете отговорите на различни проблеми и казуси, а и дните, в които не ви се налага да вземате жизненоважни решения, се броят на пръсти. Най-трудната част е да се научите кога да вземете нещата в свои ръце и кога да делегирате. Постигането на идеалния баланс е сред най-непосилните аспекти от лидерството.

На повечето начинаещи водачи им се струва, че по подразбиране трябва да вземат всички решения, дори когато не знаят отговора. За жалост, когато един лидер подходи така към даден проблем, последиците могат да са катастрофални. От личен опит мога да кажа, че едно от най-важните умения на великия лидер е да може да преценява кога да си държи езика зад зъбите. По-долу съм изброи 3 ситуации, в които мълчанието наистина е злато. Използвайте тези съвети, за да запазите здравия си разум и единството в екипа си и да бъдете ефективен водач.

1. В екипа възникне глупав конфликт

Проучвания сочат, че хората могат да вземат ограничен брой ефективни решения в рамките на един ден. Щом превишим този брой, започваме да грешим. Раздаваме необмислени заповеди, емоциите замъгляват логичната ни мисъл и бързаме да направим финален избор.

За да предотвратите подобни ситуации, уверете се, че избягвате глупавите кавги, в които екипът ви се опитва да ви замеси. Сред примерите са неща, несвързани с бизнеса, както и кой трябва да има право да избира къде ще се обядва в даден ден. Тези ябълки на раздора нямат отношение към успеха на компанията. За жалост, всеки търси мнението на лидера, когато нещо – независимо колко малко – трябва да бъде свършено.

Ако попаднете в такова положение, не се страхувайте да замълчите и да обърнете гръб. Бързо ще разберете, че щом изберете този подход, проблемът магически ще се реши сам.

2. Когато някой има нужда да излее мъката си пред вас

Има случаи, когато подчинените ви просто имат нужда да ви споделят какво ги мъчи. Може да става въпрос за работа или за личния им живот, или просто да се нуждаят от приятел, с когото да дискутират идеи.

В тези ситуации колкото по-малко правите, толкова по-добре. Стойте, слушайте внимателно и оставете събеседника ви да говори възможно най-много. Прекалено много водачи имат чувството, че трябва да се намесят, за да решат някакъв проблем, но понякога мълчанието е най-правилната реакция.

Ако пък наистина изпитвате непреодолимо желание да си отворите устата, следвайте правилото на 5-те „Защо?”. Попитайте защо проблемът съществува, а след това задайте още 4 въпроса „Защо?”, за да достигнете до дъното на казуса. Повече въпроси, отколкото отговори е добра тактика, която да следвате в такива ситуации.

3. Когато не знаете правилния отговор

Ако не знаете отговора на даден въпрос, не се преструвайте. Това бе един от най-трудните уроци, които научих в собствената си компания. Понякога най-правилно е да кажете, че не знаете, и да възложите отговорността на друг член на екипа.

Ако работите в стартираща фирма, непрекъснато ще попадате в такива ситуации. Това е и причината инвеститорите да следят бизнеса ви толкова отблизо, преди да ви отпуснат финансиране. Когато се „загубите”, разполага ли екипът ви с ресурсите, необходими за намирането на точния отговор? Ако не, трябва да разберете кое е липсващото звено, което може да ви даде този отговор. Но ако се стремите да отговаряте на всички въпроси сами, дори няма да разберете какъв е проблемът.

Ейджей Агравал, главен изпълнителен директор на Alumnify, за Inc.com

  

  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ