Защо всички питат „Какъв цвят е тази рокля?“

Защо всички питат „Какъв цвят е тази рокля?“

Мемето „Какъв цвят е тази рокля?“ илюстрира по особено добър начин как работят нашите мозъци, пише Би Би Си.

Наистина – погледнете снимката и ни кажете какъв цвят е роклята. За някои тя е бяла и златиста. За други – синя и черна. За трети – в друга окраска. Десетки милиони души вече споделиха мнението си в мрежата и по този начин проведоха един от най-големите диалози в социалните медии.

Основният научен въпрос в случая е защо хората виждат роклята в различни цветове? Бу Лото – професор по невронаука в Лондонския университет твърди, че „мозъкът ни е еволюирал по такъв начин, че да не вижда абсолютни безусловности, а разликата между различните неща.“ Поради факта, че цветовете, изложени на слънчева светлина, изглеждат различно от онези, поставени под уличните лампи, нашите мозъци се фокусират върху връзката между цветовете, а не върху самите цветове. Лото твърди, че „можем само да предполагаме“ защо някои хора виждат синьо там, където други – бяло. Може би това се дължи на факта, че някои се съсредоточават върху разликите между цветовете на самата рокля, други – върху разликата между роклята и фона, а трети – взимат предвид цвета на монитора и стаята около тях.

Казаното дотук обаче не обяснява защо снимката стана вирусна със скоростта на светлината. Всичко започва миналата седмица – точно преди сватба на Хебридските острови. Майката на булката праща снимка на своята дъщеря и я пита какво мисли за роклята. Младоженката и младоженецът поглеждат изображението и осъзнават, че за тях то е различно. Публикуват снимката във Facebook и карат своите приятели да разрешат спора.  От там тя си проправя път до Tumblr в четвъртък в 20.00 ч благодарение на Катлин Макнийл. „Хора, моля ви, помогнете ми. Какъв е цветът на роклята? Бяла и златиста или синя и черна? С приятелите ми не можем да достигнем до едно и също мнение“, пише Катлин. Постът придобива изключително висока популярност. Но по това време жената дори не е предполагала мащабът, който ще придобие този дебат.

3 часа по-късно служител на Buzzfeed попада на блога и публикува снимката, наред с част от разговора, и задава същия въпрос „Какъв цвят е роклята?“ Статията им възпламенява интернет – тя е видяна десетки милиони пъти.

Ако наблюдаваме използването на фразата „white and gold” в Twitter, човек може да придобие приблизителна представа как точно се е развил разговорът. Тази графика показва, че дискусията е започнала бавно с публикуването на снимката в Tumblr, но към 23.00, след намесата на Buzzfeed, нещата придобиват коренно различна светлина.

В края на краищата дали това не е история за начина, по който социалните медии дават възможност на отделния човек да получи достъп до световна аудитория? Не съвсем. Всъщност – съревнованието между медиите довежда до това вирусно съдържание. Сериозният възход на диалога идва вследствие на статията на Buzzfeed. Популярността й довежда до създаването на множество подобни статии на други медии, решили да се доберат до по-висок трафик. Роклята е класическа оптична илюзия. Именно поради тази причина хората я харесват. Но медиите я превръщат във вирусно съдържание.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ