По опаковката ще ги познаете

По опаковката ще ги познаете

„Простотата и балансът са качествата, с които се измерва истинската стойност на всяко произведение на изкуството.”

 Франк Лойд Райт.

„Знаете ли че…?” ми беше любимата рубрика като малък и сега просто не мога да се въздържа да не ви разкажа малко непрактична, но пък любопитна информация за опаковките.

В началото опаковането ставало с животинска кожа и листа. Първите сведения за хартиените опаковки са от 1035 г. На пазара в Кайро, египтяните завивали в хартия плодовете и зеленчуците, които хората си купували. Тези опаковки си остават класика и до наши дни, но в контекста на еко културата, вече са от рециклирани материали. Металните навлизат в употреба в началото на 19. в., а тези от картон и велпапе чак в края му. В началото на 20. в. на сцената излиза научно-техническия прогрес в целия си блясък и в опаковките започват да се използват нови материали като бакелит, целофан, алуминий и различни видове пластмаси. Всички тези неща, макар и отречени шестдесетина години по-късно, довеждат до две много важни последици – от една страна опаковките подобряват свойството си да съхраняват годен продукта за по-дълго време. И от друга се превръщат в рекламен носител.

Самата опаковъчната индустрия осигурява около 2% от БВП на развитите страни. Половината от тези резултати се дължат на стоките от хранително-вкусовата промишленост. Близо 50% от покупките на бързооборотни стоки са спонтанни, т.е. на място в магазина, което ще рече, че опаковката се е превърнала в един от най-важните и силни маркетингови инструменти.

Преди да започнете да създавате собствена си опаковка, трябва да сте наясно с това какво правят вашите конкуренти на пазара, какви са техните предимства и слабости, каква е тяхната стратегия и как я следват. Тогава преценете къде сте вие и подгответе вашата собствена стратегия. Вземете предвид тенденциите в областта – както на местния, така и на чуждите пазари. Има ли нещо, което да се прилага навън, но тук все още да не е дошло? Може ли да използвате чуждия опит и това да ви донесе някаква полза? Заложете резултати, които искате да постигнете - например разпознаваемост на опаковката, като предварително направите проучване къде се намирате в момента.

Когато разработвате опаковката си – от инженерното решение до графичния дизайн – правете го с мисълта за утре. Създайте продукт, който е съобразен с моментните и бъдещи пазарни тенденции. Изберете си криейтив агенция, която да разработи визуалната концепция за опаковките ви. Добър вариант е да ползвате препоръки на ваши колеги, които имат опит в този процес. Сравнете вашата опаковка с тези на конкурентите ви. Ако трябва направете макети и ги сложете на щанда в магазина, за да се убедите, че са по-добри и правят продукта ви предпочитан.

Преди да преминете към производството, тествайте опаковката във фокус групи, за да видите как хората ще я приемат. Но все пак не забравяйте, че човек реагира с недоверие на новите неща и очаква да види нещо познато. Убедете се, че вашата опаковка работи успешно на всеки един от етапите в нейния живот – от пакетирането във фабриката, през транспорта и складирането, до момента, в който попадне в ръцете на крайния потребител. И не забравяйте да я регистрирате в патентното ведомство – така не само ще защитите собствените си права, но и ще се уверите, че не нарушавате тези на конкурентите си.

Един от най-важни етапи в разработването на опаковката е създаването на визуалната й идентичност, т.е. дизайнът й в графичната си част. Голямото предизвикателство е как да бъдат накарани едни рошави артистични персони да вникнат в ценностите на компанията и продукта, да създадат уникална и неповторима опаковка, която да разтърси пазара, хората да я купуват, компанията да печели и т.н. Решение има. Трябва само ясно да формулирате четирите основни съвместни стъпки с криейтив агенцията преди да пристъпите към процеса на разработване на дизайна.

- Определете бизнес целите – какво искате да постигнете с разработването (или промяната) на дизайна; каква е ситуацията на пазара; какво трябва да се направи, ако се промени; какви са възможностите и ограниченията пред вас;

- Позиционирайте ясно продукта – ценностите на бранда трябва да бъдат представени чрез дизайна на опаковката;

- Създайте елемент, визуална метафора, чрез която брандът да може да се асоциира. Това ще помогне на криейтивите да разберат неговата същност, а на компанията да получи уникален и впечатляващ дизайн;

- Задайте рамки за визуалната идентичност – какви цветове, видове шрифтове, икони, знаци и дори материали могат да се използват.

И така, вече сме готови да пристъпим към дизайна. Както във всяко друго направление, така и в областта на графичния дизайн на опаковки има тенденции и мода. Естествено сляпото им следване не е препоръчително, в крайна сметка важното е опаковката да работи. Но ако можем да съчетаем двете, тогава би било чудесно.

Подобно на другите течения в дизайна, минимализмът и винтидж подходите са доста популярни и при опаковките в последно време. Колкото по-простичко и изчистено, толкова по-добре. Хората са уморени от непрекъснатата бомбардировка с реклами от телевизора, билборди, печатни медии, интернет. Стремежът на дизайнерите е да правят ясни и четими опаковки, които предоставят точна информация на потребителите за ползите на продукта. Този тип дизайн на опаковки е особено характерен за продуктите от по-високия ценови клас, където се придава добавена стойност на продукта, създава се преживяване на потребителя с конкретния бранд и го прави лесен за запомняне и разпознаване.

Накратко, тенденциите в световен мащаб са водени от принципа KISS – Keep It Simple and Straightforward (Запази го просто и ясно). Според някои мнения Google е в основата на тази тенденция, след като предостави, може би, най-простия потребителски интерфейс за времето си. Други твърдят, че това е резултат от войната между големи търговски вериги в САЩ, които са заложили на простата и изчистена визия, за да привлекат клиенти. Независимо откъде идва, изчистването на брандовете и опаковките е факт. Тенденцията е масова и не подмина дори световните лидери в различни категории – Coca Cola промени логото и опаковката си, изчиствайки всички излишни елементи, оставайки само в червено и бяло. А слоганът на Philips “Sence and Simplicity” (Усещане и простота) е отражение на философията на бранда. Всъщност нищо ново под слънцето. „Простотата и балансът са качествата, с които се измерва истинската стойност на всяко произведение на изкуството.” Думите принадлежат на прочутия американския архителт и дизайнер Франк Лойд Райт.

Другата основна тенденция е стремежът все по-широкото да се използват и внедряват еко материали в опаковките. Изследвания на потребителските нагласи показват, че хората са склонни да плащат повече, за да получават продукти в екологични опаковки.

И последно. Кои са задължителните пет неща, които потребителят трябва да види от пръв поглед на опаковката. Това са марката, името на продукта, уникалното предимство на този продукт, самият продукт и причината да си го купи.

И не се страхувайте да направите опаковката си различна. Има цели категории, които са брандирани в идентични цветове. Например сурово-сушените колбаси са масово в червено, а всеки втори етикет има картинка, представляваща восъчен печат. А млечните продукти са в синьо и зелено. И често имат крави. Това са чудесни възможности, ако оперирате в тези сфери, да направите опаковки, които буквално да греят на рафта и да дърпат погледа.

И никога не пестете от дизайна на опаковките. Това е най-малкото перо в целия процес по разработването на една опаковка. Не си струва десетки и стотици хиляди левове за медия планиране и купуване да се окажат хвърлени на вятъра заради трогателна опаковка, направена от дизайнер далтонист.

Милен Гълъбов, сп. "Мениджър", 2012 г.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп заплашва с допълнителни 10% мита страните, които се присъединяват към „антиамериканската“ политика на БРИКС
Бизнесът на Шуменското плато иска компенсации заради издирването на черния леопард
Германският президент обеща подкрепа за запазване на свободата на Литва
Врeмето: Горещините продължават
На днешната дата 7 юли. Европейски ден на шоколада
Революцията в управлението: Защо добрите мениджъри нарушават всяко правило?
Броят на нелегалните мигранти, които пристигат на Крит от Либия, се увеличава
Петролът поевтиня, след като ОПЕК+ обяви по-голямо от очакваното увеличение на производството през август