Що е то амбуш маркетинг

Що е то амбуш маркетинг

Представете си, че сте организирали парти, на което сте поканили много интересни хора и сте вложили старания и усилия да им предложите хубава храна и напитки. Сега си представете, че приятелят ви няма абсолютно никаква връзка с планирането и финансирането на партито, но се появява в последната минута, след което започва да обира заслугите за вашите разноски и усилия.

Този хипотетичен сценарий е аналогия на концепцията за амбуш маркетинг, въпреки че в него са намесено много повече пари от необходимите за организирането на едно парти – много често милиони долари! Амбуш маркетинг възниква, когато един продукт или марка плаща, за да стане официален спонсор на голямо спортно събитие. Тогава конкурентните марки опитват да открият начини да се свържат със същото популярно събитие, като по този начин нарушават ексклузивните права на официалния спонсор и по хитър начин прескачат масивната такса за спонсорство и реклама.

Не е изненада, че амбуш маркетинг техниките са най-широко разпространени когато залозите са най-големи - например по време на световни спортни събития като Модниала или Олимпийските игри. Един от най-ярките примиери за амбуш маркетинг възниква на Олимпийските игри в Атланта през 1996 г., когато компанията за спортно облекло Nike си спестява 50 милиона долара за спонсорство, а успешно прави маркетинг кампания като изпълва града с билбордове, раздава безплатни флайъри на зрителите и издига огромен Nike търговски център, засенчвайки стадиона. Това кара големите спортни организатори като ФИФА и Олимпийския комитет да формулират това, което днес е познато като анти-амбуш стратегии. По повод предстоящите Олимпийски игри през 2012 г. в Лондон английският парламент одобри стрикно законодателство в опит да наложи още по-сурови санкции за амбуш инициативите.

Междувременно мнозина коментираха, че изглежда не е открито средство, което да възпира опитите за амбуш маркетинг, които наскоро попаднаха във фокуса на вниманието отново, по време на Световната купа в Южна Африка през 2010 г., този път под формата на ултракъси оранжеви мини рокли. Група от млади холандски фенки на мача на откриването между Холандия и Дания бяха помолени да напуснат стадиона след първото полувреме, след като от ФИФА ги обвиниха в амбуш маркетинг, защото рокличките им „инцидентно” са се случили да бъдат ушити от холандският производител на бира Bavaria в типичните за неговата марка цветове. Budweiser бе официалният спонсор на събитието и следователно единствената марка бира, на която беше разрешено да рекламира вътре в стадиона. Две от момичетата по-късно бяха задържани, след като се оказа, че холандската компания е платила разходите им в замяна на участието им в организацията на маркетинг номера.

Названието амбуш маркетинг е измислено в ранните 90 години от маркетинг гуруто Джери Уелш, докато работи за American Express. Първоначалната идея на Уелш е за здравословна конкуренция в климат на скъпи и често зле представени спонсорства. С времето изразът добива все по-голямо негативно значение, дори е асоцииран с комерсиална кражба. Термините партизански маркетинг (герила) или паразитен маркетинг, често са използвани за назоваване на същата концепция.

Обяснение на термина, публикувано в сайта macmillandictionary.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ