Как да преборите голямото его в работата

Как да преборите голямото его в работата

Както е казал Зигмунд Фройд: „Егото не е господар в собствената си къща“.  Според него егото (Аз), което контролира вашите мисли и поведение, се влияе от То - вашите най-основни импулси, и Супер-егото (бел.ред. Свръх-аза), което се състои от правилата и нормите на обществото. Да имаш балансирано его е ключът към личното благополучие. По същия начин, притежаването на балансирано его е ключът към професионалния и екипния успех.

Лидерите с напомпано его могат да причинят непоправима вреда на служителите и компаниите. По-малко склонни да приемат противоречиви идеи, те задушават иновациите и вземат решения с по-лошо качество. Тъй като егото им жадува за положително внимание, те са податливи на манипулация. Най-лошото в случая е, че чертите на егоцентричните лидери често се просмукват през организацията, потенциално подкопавайки самата ѝ структура. Затова е от ключово значение лидерите да се научат да оставят егото си настрана.  Ето пет стратегии за ръководене с по-малко его.

Тренирайте способността си за активно слушане, все едно е мускул

Ако някога сте били на терапевт, то сте добре запознати с активното слушане. Добрият терапевт слуша внимателно, тълкува, когато е подходящо, и се старае да разбере какво казвате. Те не просто ви чуват, но ви карат да се чувствате чути. Правейки това, те позволяват собственото им его да остане на заден план.

Подобно на тренировки във фитнеса, можете да тренирате способността си за активно слушане, сякаш е мускул. Основните компоненти на активното слушане са разбиране, запаване и отговаряне. Работейки върху тези умения, можете да станете по-добър активен слушател.

Трябва също така да придобиете навика да изяснявате недоразумения на момента, например поради използването на жаргон или технически термини. Задавайте въпроси и търсете допълнителни подробности. Ако е необходимо, помолете някой да разбие конкретната концепция по такъв начин, че дори дете да може да я разбере. Абстрахирайте се от всякакви форми на разсейване и се опитайте да бъдете наясно със собствените си пристрастия. Повторете казаното, за да демонстрирате разбирае.

Активното слушане изисква усилия, но подобно на вдигането на тежести става по-лесно с опита.

Бъдете признателни, редовно

Вероятно можете да си спомните лидер, който си е приписвал заслугите за всяко постижение на своите служители. Това е издайническият знак за егоцентризъм. Този подход не само рисува изкривена картина на истината, но също така намалява мотивацията на служителите. Поддържането на егото ви под контрол изисква редовно признаване на усилията на служителите за техния принос и постижения.

Изследванията показват, че дори незначителните знаци за признание имат големи ползи както за служителите, така и за организациите. По-конкретно, символични награди като поздравителни картички, публично признание и сертификати могат значително да повишат вътрешната мотивация, ефективността и степента на задържане. Публичното признание (за разлика от личните комплименти) може да бъде по-ефективно и да насърчи другите членове на екипа.

Редовното и публично отдаване на благодарност може да повиши морала, да мотивира членовете на екипа и да подобри цялостното благосъстояние на организацията.

Поемайте отговорност

Изследователите са установили, че хората имат различни възгледи за отговорността. Някои възприемат отговорността като заплаха – мотивираща сила дотолкова, доколкото постигането на целите води до избягване на негативните последици. Други виждат отговорността като достойно предизвикателство и възможност за растеж и подобрение. Лидерите, които успеят да култивират втория вид отговорност, могат да се възползват от предимствата на всеобхватния начин на мислене, фокусиран върху растежа, в цялата си организация.

Един от начините да изградите положителна отговорност във вашия екип е да се държите отговорни като лидер. Признавайте своите грешки, погрешни стъпки и пропуснати цели в публични форуми - например бюлетин или повтарящи се срещи на всички. Споделете провалите като възможности за размисъл и растеж.

Когато не практикувате това, което проповядвате, може да навредите на мотивацията на служителите. Когато лидерите казват на служителите да направят едно нещо, а самите те правят друго, служителите регистрират несъответстващите очаквания като заплаха и мотивацията рязко пада.

Ограничете прекъсванията и бъдете достъпни

Да бъдете достъпни не опира само до физическото присъствие. Това означава да отделите време за служителите си, в което цялото ви внимание е насочено единствено към тях и всички прекъсвания са сведени до минимум. Това действа като заземяваща сила за вашето его и може да насърчи по-съпричастна, съвместна работна среда.

Ангажирайте се с идеи, дори когато не са ваши

Като лидер, модерирането на егото ви може да бъде предизвикателство, но също така е и знак за мъдрост. Както писателят Ф. Скот Фицджералд е казал: „Тестът за първокласна интелигентност е способността да държиш в ума си две противоположни идеи едновременно и все пак да запазиш способността си да функционираш“.

Един от начините, по които лидерите могат да се придържат към различни противоположни идеи, е понякога да оставят идеите си на заден план и да се ангажират с тези на другите. Близо две десетилетия ръководене на моята компания ме научиха, че е добре да се вслушвам в чуждата гледна точка, дори ако тя е различна от моята (и дори ако активно не съм съгласен с нея).

…………………..

Айтекин Танк, основател на JotForm за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ